Sony richt zijn pijlen op de (bijna-)audiofreak

Sony
Blu-Rayspelers met streamingmogelijkheden, 4K-televisietoestellen met eigen geavanceerde beeldtechnologie, waterdichte videocamera's: het Japanse elektronicaconcern Sony bracht niet meteen grote verrassingen mee naar de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Behalve voor consumenten die veeleisend zijn op gebied van geluid: daarvoor heeft het bedrijf een speciale nieuwe audiostandaard geadopteerd, en waardeert het zijn iconische Walkman-naam op tot een luxemerk.

Er hoeft niet altijd iets nieuws te worden uitgevonden wanneer er een nieuwe Consumer Electronics Show voor de deur staat. Sommige jaren, zoals het huidige, nemen fabrikanten genoegen met evolutie in plaats van revolutie: de grote uitvindingen waarin ze geloven voor de komende jaren zijn gemaakt en hebben hun prilste successen binnen, en nu is het zaak om die dingen gewoon beter te maken. Elektronicabedrijven als Samsung en Panasonic pakten vandaag, bij de opening van CES 2015, allemaal uit met 4K-televisies waarin ze eigen nieuwe technologie voor een nog scherper en natuurgetrouwer beeld hebben gepropt, Blu-Rayspelers met streamingmogelijkheden, en andere iteraties op hetzelfde product.

REUTERS

En Sony, de Japanse elektrofabrikant die al enkele jaren in de nesten zit, vooral wordt rechtgehouden door zijn PlayStation-videogamemerk, en dringend een doorslaand hitproduct nodig heeft? Die doet gewoon hetzelfde. In het nieuwe productgamma dat de fabrikant voorstelde op CES 2015 zitten twaalf 4K-televisietoestellen met onder meer een compleet nieuwe Smart TV-interface die (net als de Philips-tv's van fabrikant TP Vision) op Googles Android-besturingssysteem draait, een nieuwe interne chip die meer helderheid, kleurvastheid en contrast belooft, en een ultradun design. Een reeks nieuwe Blu-Rayspelers die sneller dan ooit opstarten, toegang geven tot streamingdiensten als Netflix, en de inhoud van je smartphonescherm tonen via Screen Mirroring. 4K-actiecamera's met onder meer windruisonderdrukking, zodat er niet teveel verloren gaat van het geluid dat ze opnemen. De ingenieurs van het bedrijf zijn druk aan het werk geweest, en hebben nieuwe features geïntroduceerd in nieuwe versies van bestaande toestellen die zeker hun fans zullen hebben. Maar of de nieuwe CES-lichting een waarachtig hitproduct oplevert? Dat is nog afwachten.

Sony
Sony

Of het moet de NWZ-ZX2 zijn, de tweede versie van de heruitgevonden Walkman-muziekspelers, waarmee Sony deze keer vooral een publiek van veeleisendere audioliefhebbers wilt aantrekken. Het prijskaartje van het toestel is, met zijn 1.200 euro, redelijk steil voor een toestel dat alleen maar muziek kan afspelen, maar binnenin het ding zitten wel een aantal hoogwaardige materialen (een vergulde koperplaat bijvoorbeeld) om een optimale geleiding van de audio te verzekeren, en er werden ook een paar nieuwe technologische snufjes ingestoken. Zoals de LDAC-standaard, waarmee het toestel muziek in hoge definitie (want dat bestaat ook in audio) kan streamen over een supersnelle Bluetoothverbinding. Of een versterkte WiFi-verbinding om de kwaliteit van je Spotify- of Deezer-streams te verzekeren. Hetzelfde geldt voor twee nieuwe soundbars, die audio in virtuele 7.1- of 2.1-kanaals-surround leveren, en een multiroomsysteem waarmee het bedrijf de concurrentie wil aangaan met merken als Sonos en Bose. Sony gaf twee jaar geleden voor het eerst aan dat het zijn zinnen heeft gezet op de markt voor audioliefhebbers die ergens tussen de doorsnee gebruiker en de échte, op geen duizend euro kijkende hifi-freaks in zit, en met de op CES 2015 voorgestelde producten laat het zien dat het een blijvende factor op die markt wil zijn.

Sony