Sean was zo uitgedroogd in hospitaal dat hij vocht uit natte doekjes zoog en stierf

SWNS.com on Twitter
De ouders van Sean (4) konden hun ogen niet geloven toen ze hun zoontje aantroffen in zijn ziekenhuiskamer terwijl hij vocht uit natte doekjes zoog. Het kind was volledig uitgedroogd. Niet veel later stierf hij. Dat was in 2012. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat het kinderziekenhuis in het Britse Bristol 22 fouten heeft gemaakt.

Sean Turner uit Warminster overleed zes weken na een zware hartoperatie. In maart 2012 kreeg hij een hersenbloeding en stopte zijn hartje voor altijd met kloppen. Uit het nieuwe 223 pagina's tellende onderzoeksrapport blijkt nu dat het medisch personeel in totaal 22 cruciale fouten heeft begaan.

Zo liet de nazorg na zijn hartoperatie veel te wensen over. De verpleging had Sean helemaal uitgedroogd achtergelaten waardoor hij probeerde het weinige water uit vochtige doekjes te zuigen. Daarnaast had de jongen gedurende drie dagen bloedverdunners gekregen terwijl het de bedoeling was dat hij die maar gedurende zes uur zou krijgen.

Volgens Steve en Yolanda Turner werd hun zoontje ook te snel van de intensive care naar een gewone kamer gebracht en heeft de medische staf zo veel signalen genegeerd die erop wezen dat het slecht ging met hem.

"Er zijn zo veel kansen gemist om Sean te redden uit zijn wanhopige situatie", aldus het gebroken echtpaar. Uiteraard kan niet met zekerheid worden gezegd dat de jongen zijn beproeving wel zou hebben overleefd mits de correcte verzorging maar zijn overlevingskansen zouden in elk geval veel hoger zijn geweest.

Voor Steve en Yolanda is die wetenschap zwaar om dragen. "Wij moeten na deze horror verder met ons leven", zeggen ze. Het gemis om Sean is immens. Het kinderziekenhuis heeft zich inmiddels geëxcuseerd voor de nalatigheid. "We hebben gefaald en dat spijt me", verklaarde directeur Robert Wooley. "We voorzien voor elk kind de beste zorgen maar het spijt me dat dat bij jullie kind niet is gebeurd."