Rousseau wil dringend een ministerraad over klimaatcrisis
Premier Alexander De Croo (Open Vld) moet snel een thematische ministerraad bijeenroepen over de klimaatcrisis, stelt Vooruit-voorzitter Conner Rousseau in interviews met De Morgen en persagentschap Belga. Zo moeten de klimaatplannen uit het federale regeerakkoord eindelijk concreet worden gemaakt.
Met de thematische ministerraad wil Vooruit antwoorden op de vraag hoe België de Europese norm zal halen om tegen 2030 de uitstoot van C02 met 26 miljoen ton te verminderen. “Het klimaat zal sneller dan de experts verwacht hadden anderhalve graad stijgen. We moeten niet meer wachten om in actie te schieten”, zegt Rousseau.
Tegelijk benadrukt de Vooruit-voorzitter dat het klimaatbeleid “sociaal rechtvaardig of niet zal zijn”. De kosten moeten eerlijk verdeeld worden, zodat iedereen mee kan. Rousseau kijkt daarvoor bijvoorbeeld naar het Europese emissiehandelssysteem: “Nu betalen Europese bedrijven taksen om te mogen uitstoten, maar ze krijgen dat geld zonder veel voorwaarden terug via Vlaamse subsidies. We zouden dat geld beter herverdelen en gebruiken om gezinnen te helpen de energiefactuur te betalen”, zegt de Vooruit-voorzitter.
Professionele diesel
In aanloop naar de begrotingsopmaak wil Rousseau ook de schaar zetten in subsidies aan fossiele brandstoffen. Specifiek kijkt hij naar de korting op professionele diesel voor de transportsector. Goederenbedrijven betalen in eerste instantie ‘te veel’ accijnzen op brandstof, waarna ze een deel van de betaalde accijnzen terug kunnen vorderen. In 2015 kostte dat de staatskas nog 184 miljoen euro, maar dat bedrag liep tegen 2019 op tot maar liefst 733 miljoen euro. “Geen enkel ander Europees land geeft zoveel geld uit aan subsidies voor professionele diesel. Moeten we dat echt nog doen als we net manieren zoeken om de CO2-uitstoot te verminderen?”, vraagt Rousseau zich af.
“Zij die denken dat de staatskas gevuld zal worden door het afschaffen van het systeem van ‘professionele diesel’, zullen van een kale reis terugkomen”, reageert Ronald Tiebout, juridisch adviseur van de transportfederatie UPTR, op het idee van Rousseau. “Het spreekt voor zich dat zonder het systeem van professionele diesel, de buitenlandse vervoerders de tank zullen vullen in hun eigen thuisland en de Belgische tankstations zullen vermijden. Net zoals de Belgische vervoerders eventueel ook eerder over de grens zullen kijken om te tanken.”
“Ook inzake de klimaatdoelstellingen zal het verhoopte resultaat niet behaald worden”, zegt Tiebout. “Het is belangrijk één wetmatigheid in gedachten te houden: zolang er een vraag is naar de levering van goederen, zal het wegvervoer bestaan. Voor de voorziene toekomst zal diesel, spijtig genoeg maar onvermijdelijk, de primaire brandstof blijven voor het goederenvervoer over de weg.”
Investeringen
Rousseau vindt tegelijk dat de federale overheid de investeringen in zon- en windenergie moet optrekken. “Overal waar de overheid kan (op parkings, daken en terreinen), moet ze investeren in manieren om hernieuwbare energie op te wekken”.
Ook investeren in het spoor plaatst Vooruit op de agenda: “Uit een studie van Deloitte blijkt dat iedere euro die je investeert in het spoor 3 euro opbrengt voor Belgische economie. Investeren in het spoor voor minder files, minder uitstoot en meer tijd om thuis te zijn en meer economische groei”, besluit Rousseau.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden League4
Ga je voor een Europese grootmacht of voor underdog Club Brugge in je ploeg? De achtste finales van de Champions League staan voor de deur
Volgende week gaat de Champions League opnieuw van start. Bewijs dat jij de grootste kenner bent van het kampioenenbal met de Gouden League en maak kans op een mooie buit. Te laat om je nog in te schrijven? Neen hoor, élke speeldag opnieuw maak je kans op talloze prachtige prijzen. -
“Arme landen lopen 75 miljard aan beloofde klimaatfinanciering mis”
Doordat rijke landen hun beloftes niet nakomen, dreigen arme landen naar schatting 75 miljard dollar mis te lopen aan eerder toegezegde klimaatfinanciering. Dat stelt Oxfam Novib in een analyse, gepubliceerd op de eerste dag van de Klimaatweek van de Verenigde Naties. -
Jobat
Zoveel verdien je in marketing en communicatie: een overzicht van de lonen en de extralegale voorwaarden
Honderden vacatures in de marketing en communicatie wachten momenteel op talent ter invulling. Het aantal openstaande jobs in deze sector blijft ook stijgen. Jobat.be zocht uit naar wie er exact gezocht wordt en wat je als marketing- en communicatieprofessional mag verwachten aan het einde van de maand. -
-
Brussels Gewest
Klimaatmars komt terug op 10 oktober, 50.000 deelnemers verwacht
Op 10 oktober komt er opnieuw een Klimaatmars in Brussel, de eerste sinds de coronapandemie. Meer dan tachtig organisaties zullen aanwezig zijn, waaronder Greenpeace, Oxfam en de jongeren van Youth For Climate. -
Minister van Klimaat: “Gebruik inkomsten uit Europese emissiehandel om energiefactuur te drukken”
België heeft zeker nog 350 miljoen euro ter beschikking om de energiefactuur te verlichten, maar dat geld staat op een geblokkeerde rekening omdat de federale overheid en de deelstaten het nog niet eens zijn geraakt over de verdeling van de middelen. Dat zegt federaal minister van Klimaat Zakia Khattabi. De Ecolo-minister wil dit jaar nog één keer een beroep doen op de oude verdeelsleutel, stelt ze voor. -
Independer
Aangereden nadat je hard moest remmen door de laaghangende zon: wie is er dan aansprakelijk?
Deze week mogen we flink wat zon verwachten. Dat doet deugd, maar het levert ook extra risico's op wanneer je de baan op moet. Immers, de zon hangt tijdens de winterperiode laag, wat de zichtbaarheid tijdens het autorijden serieus bemoeilijkt. Een kop-staartbotsing is dan snel gebeurd. Bepalen wie aansprakelijk is voor de schade kan dan moeilijk zijn. Independer.be zet daarom vier mogelijke botsingen - en hun gevolgen - op een rij. -
Kwart van Europese luchthavens haalt weer evenveel passagiers als voor corona
De Europese luchthavens hebben vorig jaar samengeteld 1,94 miljard reizigers over de vloer gekregen. Daarmee bleven ze nog een vijfde onder het niveau van 2019, voor de coronapandemie uitbrak. Dat heeft de luchthavenfederatie ACI Europe vandaag bekendgemaakt. Een vijfde kon wel weer minstens evenveel passagiers verwelkomen als in 2019.
104 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerValentijn Jacobs
Eric Vercouillie
Pascal Dequeker
Marc Baeyens
Frank Van Gucht