Reizigers dagen TUIfly voor rechter wegens truc met vluchttijden

belga
Zo'n tachtig reizigers dagen de luchtvaartmaatschappij TUIfly voor de handelsrechter wegens gesjoemel met vluchttijden. Dat meldt Het Nieuwsblad. TUIfly zou op de tickets een te lange vluchttijd vermelden, om geen compensatie te moeten betalen bij vertraging. Het bedrijf ontkent dat.

Volgens de organisatie Claim It, die de passagiers vertegenwoordigt, is er een grens overschreden. "Wij hebben TUI op een kwalijke truc betrapt", zegt Claim It aan Het Nieuwsblad. Aankomstborden in luchthavens meldden meermaals een vertraging van meer dan drie uur, terwijl de vertraging volgens de tijden op de tickets net geen drie uur bedroeg, aldus de organisatie.

Wanneer passagiers met een vertraging van meer dan drie uur op hun eindbestemming aankomen, hebben ze recht op een schadevergoeding. Maar volgens Claim It is de tijd die op de tickets vermeld staat soms zelfs een uur langer dan de werkelijke vluchttijd. Zo zou TUIfly het risico op schadevergoedingen verkleinen.

TUIfly geeft in een reactie toe dat het eventuele vertragingen incalculeert, zeker tijdens vakantieperiodes. Maar dat doet het naar eigen zeggen "om onze reizigers zo veel mogelijk zekerheid te geven over hun aankomsttijd" en dus niet om schadevergoedingen te voorkomen.

Claim It neemt geen genoegen met die uitleg. "Veertig minuten tot een uur is echt misleiding."




19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc De Saedeleer

    Lucien De Saedeleer. Vorige week nog meegemaakt, vlucht TB6567 naar Rhodos op zaterdag 30/9. Vertraagd met 2u55 ! Eerst na 3u kunnen inschepen en dan nog eens nadat iedereen was ingestapt 5min moeten wachten, ze mochten niet vertrekken van de verkeersleiding. Terugvlucht vertraagd ipv 18u55 vetrekken om 21u. Technisch mankement. Neen neen vroegere vlucht afschaffen en latere vlucht afschaffen en dan 1 gemeenschappelijke vlucht met een groter vliegtuig, dat is mijn idee.

  • Georges Vande Velde

    Jenny Maes 200 % zelfde mening gans het Tui gebeuren is sedert de totale overname van Jetair een klantonvriendelijke maatschappij geworden. Ze durven het nog aan om soms minderwaardige hotels aan te bieden in hun “VipSelection !” Brochure.

  • rik lagrou

    als je dit van vooraf weet die mensen moeten zich indekken anders zou zijn als de spoorwegen

  • chris van de velde

    Wat is nu het beste op je ticket (en je bestelling)? De werkelijke ETA of de theoretische (als er niks misgaat)... In piekperiodes hebben ALLE vluchten vertraging en TUI wil deze incalculeren. Is dat mis? Moet TUI betalen omdat de luchthaven de drukte niet aankan?

  • Marc Schoensetters

    Ook andere luchtvaartmaatschappijen, zelfs met lijnvluchten, doen het ook. Meestal gaat het met om een half uur tot 3 kwartier dat ze er bij doen. Marc Schoensetters