Reisbureaus eisen schadevergoeding van Belgocontrol

BTO (Belgian Travel Organisation), de beroepsvereniging van de reisbureaus, eist een schadevergoeding na de technische panne van vorige woensdag bij luchtverkeersleider Belgocontrol. Dat zegt algemeen secretaris Bernard Tuyttens. Door de panne werd het luchtruim enkele uren gesloten.

BTO zal komende maandag een aangetekende brief verzenden aan de CEO van Belgocontrol, de voorzitter van de raad van bestuur en aan de bevoegde minister Jacqueline Galant (MR). Ook zal het vragen om een onderhoud. Op een bijeenkomst van de leden woensdag werd overeengekomen om een schadevergoeding te eisen.

De precieze omvang van de claim is nog onduidelijk. BTO vroeg zijn leden om de kosten ten gevolge van de panne tegen komend weekend te berekenen en de cijfergegevens over te maken. Het gaat om extra personeelskosten en de kosten van alternatieve diensten die aan gestrande reizigers zijn verleend, zoals het inleggen van een busdienst.

AOC (Airline Operators Committee), de vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappijen in Brussels Airport, zegt dat het een uitnodiging verstuurd heeft naar Belgocontrol voor overleg. "We willen graag het onderzoek begrijpen dat Belgocontrol intern gevoerd heeft. De informatie die we nu hebben, hebben we via de pers vernomen. We werken constructief samen en willen dat blijven doen", zegt voorzitter Dieter Bruneel.

Nadat het overleg heeft plaatsgevonden is het aan de maatschappijen om individueel een standpunt in te nemen, zegt Bruneel.

PHOTO_NEWS

Externe audit naar kritieke systemen

Belgocontrol zal zo snel mogelijk een externe audit laten uitvoeren naar alle "kritieke systemen" bij het bedrijf. Dat is een van de punten van het actieplan dat Belgocontrol aan het opstellen is na de stroompanne van 27 mei, waarbij het Belgische luchtruim urenlang moest worden gesloten, zo verklaarde CEO Johan Decuyper bij de voorstelling van het jaarverslag 2014.

De panne werd veroorzaakt door een niet-geaarde noodgenerator, waardoor een stroompiek die ontstond door een defect tijdens een maandelijkse test van de noodgeneratoren, niet kon worden afgevoerd en uiteindelijk de systemen platlegde.

Belgocontrol-topman Decuyper herhaalde dat het gaat om een ontwerp- of installatiefout die zich tien jaar geleden voordeed. Hoeveel schade het bedrijf zelf leed, kon Decuyper niet zeggen. Het is ook nog niet duidelijk hoe of op wie het bedrijf de schade eventueel zal verhalen. "Onze advocaten zijn het dossier aan het bestuderen", klonk het.

Ook over de schadevergoeding die BTO (Belgian Travel Organisation), de beroepsvereniging van de reisbureaus, wil eisen na de panne, kon Decuyper niet veel kwijt. "We hebben nog niets officieel ontvangen."

Belgocontrol boekt winst

Belgocontrol heeft in 2014 een nettowinst geboekt van bijna 1 miljoen euro. Het was de eerste winst in zes jaar, zo maakte CEO Johan Decuyper bekend.

Belgocontrol had voor het laatst winst geboekt in 2008. Sindsdien was een gecumuleerd verlies opgebouwd van 60 miljoen euro. In 2013 ging de luchtverkeersleider nog 8,5 miljoen euro in het rood.

Topman Decuyper noemt 2014 een "breuk met het verleden". Behalve op de terugkeer naar nettowinst, wijst hij ook op "beste prestaties inzake stiptheid en veiligheid sinds de oprichting van Belgocontrol", in een context van toenemend luchtverkeer. Zo bedroeg de gemiddelde vertraging vorig jaar slechts 0,02 minuten per vlucht, terwijl er maar vier zwaardere incidenten waren per miljoen vliegtuigbewegingen.

De luchtverkeersleider heeft de nettowinst van 976.000 euro voor 2014 wel te danken aan enkele uitzonderlijke items, zoals provisies uit het verleden die gedeeltelijk konden worden teruggenomen. Operationeel was er vorig jaar nog een verlies van 3 miljoen euro (tegen een operationeel verlies van 9,7 miljoen euro in 2013).

De ambitie voor dit jaar is om het bedrijfsresultaat positief te krijgen, zo zei Decuyper. Belgocontrol zal immers eindelijk volledig vergoed worden voor de terminaldiensten die het levert in de regionale luchthavens. Met de middelen die daardoor vrijkomen zal Belgocontrol de investeringen, die vorig jaar een dieptepunt bereikten, opvoeren en personeel aanwerven. Er zijn circa 75 posten in te vullen (waaronder die van twaalf luchtverkeersleiders waarvoor de procedure al loopt). Sinds 2010 is het personeelsbestand van Belgocontrol met 15 procent gedaald, tot 787 werknemers eind vorig jaar.