Regi kent winnares 'The Voice' al: "Boeken toe. Dunja, je bent fantastisch"

Dunja, diva in wording, overtuigt haar coach Regi met een 58 jaar oud nummer: 'Hallelujah, I Love Her So' van Ray Charles.
Kos Dunja, diva in wording, overtuigt haar coach Regi met een 58 jaar oud nummer: 'Hallelujah, I Love Her So' van Ray Charles.
IJle Eva, posterboy Seppe, poptweeling Koen & Jo, volumeknop-Jessica, swingende Dunja, rijpende Joke, alternatieve Elie en ongrijpbare Demi: de kick om voor drieduizend man in het Gentse Kuipke te zingen, zullen zij minstens nog één keer ervaren. De acht andere kandidaten, die vanavond in de eerste liveshow het kwartier van hun leven hadden, zijn aan het kruis van de vergetelheid genageld. Ze kunnen het aan hun timing wijten, op deze dag van de kruisiging. Maar er is hoop, want eentje is ooit wederopgestaan zonder ook maar één plaat uit te brengen. Thank God it's Friday!? Toch voor drie favorieten die al verrezen lijken: Demi, Elie en - Hallelujah! - Dunja.

Indrukwekkend, die eerste liveshow in de stemmarathon. De al wekenlang sterke maar verdoken opgestelde band zie je nu in volle glorie, aangevuld met blazers, strijkers en een driekoppig backingkoor. Ambiance ook in de grondig verbouwde 'piste': uitgelaten tieners, de oudere jongeren op de achterste rijen omdat die niet meer met pluchen beesten hoeven te gooien.

Bovendien, als je het wil hebben over licht, kostumering, dans, windmachines en rookkanonnen: alles geweldig in beeld gebracht. (Op de knieën van Ann Lemmens na dan misschien, maar dit geheel tussen haakjes, het was wellicht een kwestie van ongelukkige schaduwen). Schaduwen van de coaches waren er ook, tot in de reclameblokken: Koen Wauters voor een meubelwinkel, Axelle voor een klerenwinkel.

Eigenlijk, feitelijk, zouden ze heel die reclameblokken moeten vullen met Voice-mensen, en je kan daar ver in gaan, beste marketingjongens- en meisjes: An Lemmens voor een tattooshop, Regi voor tandpasta, Bent voor te korte broeken, Natalia voor Pabo, Peter Evrard voor haarelastiekjes, waarom zou je het verder gaan zoeken?

Ren nog niet meteen naar de winkel, team Koen begint er hier aan. Die ploeg mag, wegens de nakende verjaardag van Eva, naar een concert van Clouseau, hoewel die niet veel reclame meer vandoen hebben. Bon.

Wereldtournee
Seppe, de Facebook-kampioen van de hele bende die op zijn kamer wellicht elke avond nog gauw vijf minuutjes zijn handtekening oefent, mag van wal steken met 'Without You' van David Guetta ft. Usher. Toonvast kan je het niet noemen, hij lijkt ook te denken dat iedereen voor hem is gekomen en dat een wereldtournee slechts een kwestie van een jaartje wachten is. Bent: "Je was de ideale man om de tent te openen. Je kent de trucjes en je huppelt rond. Maar je vergeet te zingen",

Golgotha
Steph dan, met 'Bend and Break' van Keane. Hij mag nog zo'n klassieke croonerkop hebben, Steph klinkt geforceerd, durft niet in de hoogte te gaan en belandt dan toch nog op de berg. Die van Golgotha.

Angeliek
Eva, met een stem die je soep kan laten bevriezen, vat helemaal de ijlte van London Grammars 'Strong'. Dit nummer past perfect bij haar angelieke stem, ze maakt er dan ook een vijfsterrenvertolking van.

Kim Wilde
Agnes daarentegen, met 'Neon Lights' van Demi Lovato en het kapsel van Kim Wilde uit 1988, gaat het soort mist in die me aan 'Tien om te Zien' doet denken. Maar ook aan autoscooters en te veel parfum. "Redelijk tot goed", vindt Regi.

Het ticket van het sms'ende publiek gaat niet verrassend naar Eva, en als hij dat hoort, doet Seppe het bijkans in zijn broek. Coach Koen houdt er de spanning nog even in: "Seppe, je moet niet alleen populair zijn, je moet ook goed zijn en je moet werken. We gaan door met... Seppe".

Seppe wijst op de coolste manier ooit naar zijn coach: "Koen, gij ze mijne maat. Gij". Waarop hij het publiek op een nog coolere manier groet.

Hopla, na wat reclame is het aan team Axelle. Steven brengt 'The Fear' van Ben Howard onzeker, als een straatmuzikant die wordt overweldigd door teveel begeleiding. Niet sterk genoeg, ook al krijgt hij van scoutsleider Bent de totemnaam Dappere Sprinkhaan en dicht coach Axelle hem oprechtheid als grootste troef toe. "Daarom heb je me zo geraakt".

Ann Christy
Aurélie dan, moedig met 'Laat Me' van Ramses Shaffy. En mooi! Net niet te technisch, bij momenten hoor ik zelfs de echo van Ann Christy.

Trance
Jessica wist met haar zangcoach haar volumeknop wist te vinden, en die test ze op 'Calling You' van Jevetta Steele. Coach Axelle gaat ei zo na in trance bij het aanhoren van een stem die weliswaar aan volume en reikwijdte heeft gewonnen, maar te schel en te weinig beheerst klinkt. Axelle vindt het groots: "Dit wilde ik uit je halen, ik zou me slecht voelen als dit je niet was gelukt".

Verpopt
Tweeling Koen & Jo presteren het tijdens hun verpopte versie van 'Steady, As She Goes' van The Raconteurs een eerste pluchen beer op het podium te doen belanden. Sterk en stevig, een Radio 2-vriendelijke Jack White met mooie harmonie. Bent vindt het net iets te glad. Axelle roemt de twee: "Jullie ademen muziek, dag en nacht, het is zalig met jullie te werken".

Moeilijke keuze in deze eerste helft van het team van Axelle: zou ik voor Koen & Jo kiezen, of voor Aurélie? Die laatste moet er met Radio 1 sowieso komen, alle Hannelore Bederts en Eva Derooveres nog aan toe. Koen & Jo dus. En kijk: het sms-publiek stemt voor hen, Axelle voor "degene die in korte tijd zo fel is gegroeid". Jessica, want zo'n volumeknop is toch een handig ding.

Uit het team van Regi mag Mikaël beginnen met 'I Will Wait' van Mumford & Sons. Mikaël klinkt vlak maar tegelijk opgevezen, alsof een kudde bronstige buffels hem achternatzit. Regi hoort iets anders: "Mikaël, ik had je gevraagd het kot in brand te steken, dit is toch al een bosbrand".

Veilig
'Won't Give up' van Jason Mraz, dat Jamilla brengt, is ook niet echt een boeiend nummer, en Jamilla brengt het veilig, zonder bijzondere frasering en leunend op de backingzangers.

Wiegen
Ons chiromeisje Joke krijgt choreografielessen en acht dansers om tijdens 'Locked Out of Heaven' van Bruno Mars haar harkigheid wat te camoufleren. Joke verrast met haar rijke stem maar houdt zich wat in, en toen ze met zijn negenen wat begonnen te wiegen, was het plots gedaan. "Spijtig dat dit soort wedstrijden te snel gaan voor kandidaten zoals jij", vindt Koen. Snel?

Finale
Fenomeen Dunja dan, die het aandurft een hit van Ray Charles uit 1956 aan te pakken, toen enkel de grootouders uit het publiek al geboren waren. Wat een présence, in haar lang hemelsblauw kleed met dubbele split, dat kapsel, die glitter, you name it. Dit nummer is een kolfje naar de hand van iemand die, zoals Dunja, jazz-zang heeft gestudeerd. Dat ze toch nog de groove en de snelheid mist, who cares? Voor de wainnares van de vampfactor wordt Dunja alvast finaleconcurrente voor Laure, let maar op.

Coach Regi: "Ik ben supercontent. Joke, ik ben trots op je omdat je zo uit je comfortzone bent gekomen". En over Dunja: "Kom, boeken toe, jij bent fantastisch, ik ben nu al fan, ik ga je cd kopen".

Het publiek stemt, weinig verrassend, voor Dunja. Coach Regi kiest voor de korte pijn en, meer verrassend: "Joke, jij gaat verder".

En we zijn al bij het team van Bent, met mama Camille die blootvoets aan en op de piano 'Hang with Me' van Robyn brengt, met ballerina's op de achtergrond. De danseressen, niet de schoenen.

Lord of the Rings
Camille kan wel zingen, zelfs met een windmachine in haar perfect gecoiffeerde haren, maar meer valt er niet over te zeggen. Tenzij door Bent: "Je stond goed op die piano. Er was een Lord of the Rings-achtige sfeer, maar daar kunnen we nog iets aan doen".

Roodkapjes
Mandy dan, met 'Knowing me, Knowing You'. Je weet wel, Axelle heeft daar het songfestival van de Roodkapjes mee gewonnen toen ze negen was. Ook wel een hitje voor ABBA. Mandy doet dat heel knap, straf zelfs, maar Agnetha én Frida in één stem vatten, dat is te hoog gegrepen.

Geil en lui
De spectaculairste performance is die van Demi, net als haar danseressen in fluoverf gestoken voor 'Close To Me' van The Cure. Demi brengt er een geilig luie versie van, met een meisjesachtige onschuld die aan Brigitte Bardot doet denken. Die zong er ook al eens naast maar wie horen we hier klagen?

"Waanzinnig goed"
Hekkensluiter en één van de topfavorieten, Elie, kiest voor 'People Help the People' van Cherry Ghost: toonvast, ingeleefd, beheerst, zonder tierelantijnen. Bent: "Dit is waanzinnig goed. Als de mensen thuis niet als zot beginnen te sms'en, weet ik het niet meer. Voor jou wil ik met plezier een duur concertticket kopen". Het publiek kiest ook voor Elie, en dan moet Bent nog kiezen tussen Camille, Demi en Mandy. Wat raadt gij? Demi, natuurlijk.