Piloten stijgen toch op na botsing tijdens taxiën

ap
Op de luchthaven van het Spaanse Barcelona is een vliegtuig van Ryanair tijdens het taxiën tegen een toestel van American Airlines (AA) gebotst. Hoewel passagiers alarm sloegen, vlogen de Ierse piloten met een deuk in de vleugel gewoon door naar Ibiza. De Amerikaanse collega's, die niets hadden gevoeld, staken met een scheur in het hoogteroer zelfs de Atlantische Oceaan over. "Pure horror", reageren specialisten. "Honderden passagiers zijn door het oog van de naald gekropen."

Het ontluisterende incident gebeurde in april vorig jaar op de luchthaven van Barcelona, maar lekte pas gisteren uit. Volgens de Spaanse luchtvaartautoriteiten gleed de Boeing 737 van Ryanair veel te kort achter de grotere Boeing 767 van AA door. "Omdat de ruimte tussen de toestellen klein was, moest de copiloot van Ryanair de rechtervleugel in het oog houden", luidt het in een rapport dat de gespecialiseerde luchtvaartwebsite The Aviation Herald kon inkijken.

"Toen de vleugelpunt het achterste van het AA-toestel naderde, vroeg hij de kapitein om onmiddellijk te stoppen. Die kwam uit haar zetel om poolshoogte te nemen en verbaasde zich over de korte afstand. Haar copiloot verzekerde haar echter dat er niets was gebeurd, waarop het toestel door reed." Aan boord hadden enkele van de 167 passagiers wél een botsing gezien en sloegen ze alarm. Het cabinepersoneel verwittigde de kapitein, maar die steeg doodleuk op, mét een deuk in de vleugelpunt.

Vlucht over oceaan
In het Amerikaanse toestel had intussen niemand iets gemerkt. Met een scheur in het hoogteroer vlogen de Amerikanen met meer dan 200 passagiers naar New York. Een 6.174 kilometer lange tocht boven de Atlantische Oceaan. Pas in New York maakten de piloten melding van het gehavende roer en werden de Spaanse autoriteiten verwittigd. Intussen was het Ryanair-toestel nóg eens naar Barcelona gevlogen.

"Een mirakel dat hier geen ongelukken zijn gebeurd", reageert een ervaren vliegtuigtechnicus. "Een hoogteroer zorgt ervoor dat je kan stijgen of dalen. Als die scheur zich verder had doorgezet, brak allicht een stuk van het roer af en verloor het vliegtuig stabiliteit. De kans was dan groot dat het toestel crashte. Ook dat 'deukje' aan de vleugelpunt van het Ierse toestel was niet ongevaarlijk. Als er water tussen het metaal en het composiet was gesijpeld en op grote hoogte bevroren, brak er mogelijk óók een stuk af."

De Europese pilotenvereniging ECA wenste gisteravond geen bemerkingen te geven op het specifieke voorval. "Toch is het de normale procedure dat een piloot halt houdt wanneer iemand een mogelijke botsing meldt", aldus voorzitter Nico Voorbach. "Bij een inspectie kan dan schade aan beide toestellen worden opgemeten en hersteld." De Spaanse luchtvaartautoriteiten hebben Ryanair inmiddels gevraagd om in de toekomst meer aandacht te besteden aan meldingen van de crew. Bij Ryanair zelf kon gisteravond niemand commentaar kwijt.