Exclusief voor abonnees

Ouderwets is pas nieuw

TDW

Het moest er van komen. Ook het veranderingsgezinde Gent-Wevelgem gaat onverhard. Slechts een kilometertje of vijf, maar de ingreep is meer dan een fijne kneep. De indommelstrook tussen de beide Kemmels moet nerveuzer. Gooi open, die koers. Alsof de jongste edities niet open genoeg waren. Paolini en Sagan wonnen heus niet in een voorspelde pelotonsprint.

Wat is overigens mis met winst van een snelle man? Ligt de ware kracht van Gent-Wevelgem niet in de eeuwige twijfel? Die heerlijk enerverende vraag: worden vluchters nog gepakt of niet? Ik meen van wel. Enfin, laten we de gestampte 'plugstreets' een kans geven en na afloop oordelen. Zeker is dat de kijker van slappe bodems pap lust. De drang naar de ruige schoonheid van weleer werkt op het sentiment. De Fitneste, de Strade Bianche, le Trop-Bro-Léon trokken groeven van melancholie door de wielerziel. Imitaties bij ons bleven niet onbesproken: besmeurde lijven deden de ridicule chaos in de Schaal Sels vergeten, de bitse strijd tussen Van Aert en Terpstra in de Hageland Classic deed enthousiastelingen opveren. Holle wegen en smalle grindwegen hebben het grote voordeel de slapte van het deelnemersveld goed te camoufleren. De stumperds halen de uitzending niet. Zeker is dat ouderwets lekker aanvoelt.

Dat proef je ook in de interessante oefening die het invloedrijke Vélo Magazine haar redactieleden oplegde. Opdracht was: doe lukraak voorstellen om de Tour de France weer sexy te maken. Geef je fantasie de vrije loop. Achttien ideeën haalden de publicatie. Het ene al gekker dan het andere. Bij een start in Martinique, een aflossingstijdrit of een wielertriatlon op respectievelijk een mountainbike, een koersfiets en een fixie welde snel een gevoel van onzin op. Een etappe bij nacht à la Bordeaux-Parijs, over een afstand van 570 km, leidde tot een braakneiging. Alsof lijven in een Tour nog niet genoeg afgepeigerd worden. Het pleidooi voor oortjesloos kreeg een overtreffende trap. Hou je vast: hier is 'ploegleidersloos'. Met alleen neutrale volgauto's in de karavaan. Een minuut bezinning volstond om ook dit af te voeren: wat doe je met specifieke materiaalbeslommeringen en individuele voedingsnoden?

De aankomst van de slotetappe op de top van een legendarische col charmeerde wel. Alleen al om Parijs en dat troosteloze criterium een keer te mijden. Finaal stoppen op de Izoard, fraaie gedachte toch? Maar ze druist wel in tegen de gelijke noemer waaronder de andere gedachtesprongen horen: maak eindwinst van de Tour ook mogelijk voor de echte smaakmakers. Voor een Sagan of een Van Avermaet. Organiseer edities waarin niet alleen klimmers de gedoodverfde winnaars zijn. De grootste cols leverden de jongste jaren toch niet meer dan wielercatenaccio op. Ik beken dat ik na iedere gelezen regel enthousiaster werd. Daar gaan we: schrap minstens één hoge bergketen. Jaartje zonder Alpen? Geen nood. Jura, Vogezen en Centraal-Massief zijn geschikter voor een open strijd. Reduceer het peloton tot 140 stuks of 20 teams van 7 renners. Driewerf hoera. Leve de vrijheid van handelen. Plan twee of drie kasseienritten in de slotweek. Je zal eens wat beleven.

En jawel hoor, er is geen ontsnappen aan: zoek in Bretagne of de Loire-et-Cher het onverharde op. Wel een strook of twaalf. Gekrassel en spektakel verzekerd. Aan een Flandrien, die Tour. Keer ook weer naar de grandeur van weleer: aankomsten op historische wielerbanen. Voor zover die er nog liggen. In Roubaix, Bordeaux, Bourges, Saint-Quentin-en-Yvelines en Limoges, op gloednieuwe vélodrome Raymond Poulidor. Een beetje riskant, maar zeker een trekpleister voor de jeugd: een tijdrit bergaf. Jawel, de duik van l'Alpe-d'Huez naar Bourg d'Oisans. Ik kan niet wachten. En zou een tijdrit van 60 kilometer achter derny te zeer passé zijn? Neen, alles komt terug. Dat sprinters niet meedoen in de eindstrijd? Niet erg. Die komen wel aan hun trekken in Gent-Wevelgem.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis