Ook België stelt zich soepeler op voor rij- en rusttijden gehinderde chauffeurs Calais

Vrachtwagens rijden voorbij het 'Jungle' migrantenkamp in Calais. De politie probeert vluchtelingen die op de trucks willen klimmen tegen te houden.
EPA Vrachtwagens rijden voorbij het 'Jungle' migrantenkamp in Calais. De politie probeert vluchtelingen die op de trucks willen klimmen tegen te houden.
Het Verenigd Koninkrijk kent in augustus een gedeeltelijke vrijstelling op de rij- en rusttijden toe voor vrachtwagenbestuurders die urenlang stilgestaan hebben door de vluchtelingenproblematiek aan de Kanaaltunnel. Duitsland en Nederland hebben te kennen gegeven op dezelfde manier te zullen handelen, en ook België sluit zich daarbij aan, "om te vermijden dat chauffeurs bij een latere controle slachtoffer van de situatie zouden worden". Dat blijkt uit een mededeling van de FOD Mobiliteit aan de transportsector, die Belga kon inkijken.

"Deze tijdelijke versoepeling biedt echter geen oplossing op langere termijn voor de situatie in het grensgebied", luidt het nog in de mededeling.

Ondertussen riep de Nederlandse ondernemersorganisatie EVO de Franse regering vandaag in een brief op om ervoor te zorgen dat vrachtwagens die in Calais aankomen, blijven rijden en alleen stilstaan in daarvoor bedoelde veiligheidszones. "Ontstaan er voor deze zones toch files, dan moeten de Franse autoriteiten sneller extra politiebeveiliging inzetten", luidt het.

Calais is een verzamelplaats van vluchtelingen die proberen in vrachtwagens te klimmen om als verstekeling via de Kanaaltunnel Groot-Brittannië te bereiken. De problemen die hierdoor ontstaan, zijn de laatste tijd sterk toegenomen. Volgens EVO wordt het risico op verstekelingen kleiner als vrachtauto's blijven rijden. Producenten en handelaren lijden op dagen met grote vertragingen zowat 500.000 euro schade per dag, berekende de organisatie al eerder.

EPA
EPA
REUTERS


Video