Ga naar de mobiele website
^ Top

Onheilspellende berichten over veiligheid Ryanair

EPA
Volgens de Spaanse krant El Mundo zijn er maar liefst 1.201 onderzoeken naar veiligheidsincidenten met low-cost luchtvaartmaatschappij Ryanair geopend tussen januari en juli van dit jaar. Bij 41 inspecties door de Agencia Estatal de Seguridad Aérea (Aesa) in Spanje het afgelopen jaar werden 51 defecten gevonden, waarvan 15 als "zeer ernstig" werden geëvalueerd. Volgens Ryanair-topman O'Leary is er een samenzwering tegen zijn luchtvaartmaatschappij. Maar de feiten spreken niet meteen in O'Leary's voordeel. Het aantal incidenten met Ryanair-toestellen stapelt zich op. Alleen vorige week al: drie keer in vier dagen heeft een vliegtuig van de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair in Spanje noodgedwongen een tussenlanding gemaakt. Gisteren moest een toestel omwille van technische problemen landen op de Madrileense luchthaven Barajas.

Op de lijst van 1.201 zijn de toppers: problemen met de druk in de cabine, noodlandingen wegens brandstoftekort, weigering om mee te werken bij onaangekondigde inspecties door luchtveiligheidsdiensten, afwijken van vluchtplannen, onrechtmatig weigeren om het vliegtuig te boarden.

Vooral de brandstofpolitiek van Ryanair baart zorgen. De herhaaldelijke incidenten met Ryanair-toestellen heeft het Spaanse ministerie van Verkeer ertoe aangezet om EU-Commissaris voor Verkeer Siim Kallas en de Ierse luchtvaartautoriteit IAA op te roepen de luchtverkeersveiligheid te verbeteren.

Piloten liegen volgens O'Leary
Pilotenvakbonden -en organisaties in Ierland, Duitsland en Spanje hebben dit jaar Ryanair er al van beschuldigd dat hun politiek om met zo weinig mogelijk brandstof te vliegen zo rigoreus toepast dat "piloten bang zijn om extra brandstof te vragen wanneer ze voelen dat dat wel eens nodig zou kunnen zijn".

Het antwoord van O'Leary daarop was een rechtzaak, alvast tegen de Spaanse pilotenvereniging Sepla, die een officieel onderzoek had geëist naar Ryanairs brandstofpolitiek. O'Leary vervolgt Sepla wegens smaad en valse beschuldigingen.

Volgens de topman is er een hetze tegen Ryanair aan de gang. In een gesprek met een Spaanse krant beticht hij het Spaanse ministerie van Verkeer ervan een haatcampagne tegen Ryanair na te streven. Daarmee doelt hij ondermeer op een uitspraak van minister Ana Pastor, die onlangs zei: "Low cost is fine. What we can't have is low safety."

Ze deed dat naar aanleiding van één van de frappantste incidenten, of beter, het feit dat er drie waren op één dag, en dat die alle drie te maken hadden met te weinig brandstof aan boord van Ryanairtoestellen. Op 26 juli werden drie Ryanair-toestellen met bestemming Madrid wegens onweer naar Valencia afgeleid. De toestellen hadden de noodoproep mayday gelanceerd, omdat hun brandstofpeil een kritisch minimum had bereikt.

De feiten spreken overigens niet meteen in O'Leary's voordeel. Het aantal incidenten met Ryanair-toestellen stapelt zich op. Alleen vorige week al: drie keer in vier dagen heeft een vliegtuig van de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair in Spanje noodgedwongen een tussenlanding gemaakt. Gisteren moest een toestel omwille van technische problemen landen op de Madrileense luchthaven Barajas.

Het toestel was van de Franse luchthaven Beauvais opgestegen richting Tenerife Zuid op de Canarische Eilanden. De aard van het technisch probleem is nog niet bekend. Na herstellingswerken van drie uur, kon het toestel zijn vlucht voortzetten.

Dat was reeds het tweede incident met een toestel van Ryanair in Spanje binnen de 24 uur. Een vliegtuig, dat zaterdag in het Britse Bristol was vertrokken naar de Catalaanse stad Reus, moest met een beschadigde motor een noodlanding maken op de luchthaven El Prat van Barcelona. En er waren vorige week nog twee andere gevallen van problemen met de drukregeling in de cabine bij Ryanairvluchten naar Spanje, waardoor rechtsomkeer gemaakt moest worden.

Eén vlucht, twee noodlandingen
Op 30 augustus moest een vlucht van Barcelona naar Londen Stansted tot twee keer toe een noodlanding maken. Een eerste keer in Nantes nadat een passagier als eerste een rare brandgeur en zelfs rook in de cabine signaleerde. Toen het van Nantes na een check-up weer op weg was naar Londen, deed hetzelfde probleem zich voor en werd een noodlanding in Gatwick uitgevoerd.

Op 21 augustus kwam een Ryanair Boeing 737-800 vlak na het opstijgen in Magdeburg/Cochsted (bestemming was Las Palmas) in de problemen, en moest in Weeze een noodlanding maken.

Gebotst, niet gezien
Een ander frappant incident: bij een landing in Dublin raakte één van de motoren van een Boeing 737-800 (de linkse) de landingsbaan. Volgens een rapport van de Air Accident Investigation Unit die de zaak onderzocht, raakte daardoor de nacelle (het omhulsel) beschadigd. Dat werd pas vastgesteld nadat het toestel ondertussen drie andere vluchten uitvoerde. Dat lijkt erg op dit: eind juli botste op de luchthaven van Barcelona een vliegtuig van Ryanair tijdens het taxiën tegen een toestel van American Airlines (AA). Het toestel van Ryanair liep door de botsing een flinke deuk in de vleugelpunt op. Hoewel passagiers alarm sloegen, vlogen de Ierse piloten met een deuk in de vleugel gewoon door naar Ibiza. En daarna nog eens van Ibiza naar Barcelona.

Eind augustus moesten in Eindhoven de passagiers die naar Mallorca vlogen bijna een uur in een defect vliegtuig blijven zitten, terwijl de temperatuur steeg tot 40 graden in het toestel. De vlucht had al enkele uren vertraging. Toen de passagiers toch konden instappen, vielen de motoren en de airco uit. Drie kwartier later zaten de passagiers nog altijd opgesloten in het stilstaande vliegtuig. Aan de stewardessen werd gevraagd om de deuren te openen, maar die bleven gesloten.

6 februari
Op 6 februari vielen tijdens een vlucht van Bergamo naar Charleroi de zuurstofmaskers naar beneden en moest een "emergency descent" ingezet worden wegens drukproblemen in de cabine. Diezelfde dag moest een vlucht op weg naar Billund in Denemarken terugkeren naar Tenerife wegens rook in de cabine.

Op 29 januari rapporteerde de piloot op een vlucht van Nantes naar Marseille dat hij problemen had met de flaps en hij moest uiteindelijk landen aan een veel te hoge snelheid. Op 8 januari werd de piloot ziek op de vlucht tussen Liverpool en Oslo, en moest er een noodlanding gemaakt worden in Newcastle. Op 6 december 2011 landde een vlucht vanuit Sevilla in Eindhoven aan een abnormaal hoge snelheid. Het 'airspeed indication system' was stuk bleek achteraf.

Een dag eerder was er al paniek in Dublin toen een 737-800 op weg van Prestwick meldde dat de slats (de beweegbare delen vooraan de vleugel) niet meer werkten. Na twee pogingen kreeg de piloot het toestel toch veilig aan de grond.

Problemen met flaps
Op 1 oktober braken piloten van een 737-800 van Ryanair opweg van Zaragoza naar Sevilla hun take-off niet af ondanks een voertuig op de runway. Op 27 september meldde FR-5308 problemen met de flaps tussen Santander en Madrid en moest aan een te hoge snelheid worden geland.

Op 2 augustus van dit jaar moesten ook door problemen met de flaps de piloten op de vlucht uit Memmingen de landing onderbreken in Faro. 25 minuten later landden ze aan een te hoge snelheid toch veilig. Op 28 juni meldde de professionele surfer Toby Donachie dat hij aan boord van het verkeerde toestel was kunnen stappen. Hij moest van Stansted naar Zuid-Frankrijk vliegen,  maar landde in Zweden.

Brandstoflek
Op 22 juni moest FR-1432, onderweg van Stockholm naar Trapani in Italië boven Plzen in Tsjechië uitwijken naar Berlijn wegens een brandstoflek. Op 10 juni waren er technische problemen op vlucht FR-1921 van Frankfurt naar Tampere in Finland en keerde het toestel na 70 minuten terug naar Frankfurt. Op 15 mei moest een vlucht van Eindhoven naar Ibiza een noodlanding maken in Charleroi wegens een technisch probleem dat ontdekt werd toen het toestel bijna over Parijs vloog. Op 11 mei ging het 'left pilot system' stuk op een vlucht van Stansted naar Katowice en moest een noodlanding in Stansted worden gemaakt.

Eind april waren er twee incidenten met Ryanairvluchten vanuit Bergamo. Op 24 april onderbrak de piloot de vlucht naar Brindisi tijdens het stijgen wegens technische problemen en landde veilig terug in Bergamo. Een dag later ging het, ook al tijdens de klim, mis. De 179 passagiers begonnen te panikeren door een sterke brandgeur in de cabine. De piloot moest rechtsomkeer maken.

Slecht onderhoud
Op 4 april werden 13 mensen gewond toen op een vlucht tussen Milan Orio al Serio en de East Midlands in de UK boven Lugano een emergency descent moest worden gedaan wegens problemen met druk in de cabine. Het toestel daalde daarbij 21.000 voet in amper vijf minuten. De piloot kon het aan de grond zetten in Frankfurt. Uit een eerste tussentijds verslag van het incident blijkt dat het te wijten was aan slecht onderhoud van het toestel. De reactie van Ryanair was om te reageren op iets anders dat de onderzoekers in hun rapport hadden gesuggereerd, namelijk dat Boeing misschien een ander kleurtje kon gebruiken voor een bepaalde fiche, dan zou die beter opvallen voor de onderhoudsmensen.

Op 23 februari moest in Palermo de take-off afgebroken worden omdat er veiligheidslichtjes gingen branden, op 7 februari moest de luchtverkeersleiding op Gatwick "zwaar ingrijpen" toen FR-1182 van Shannon naar Londen veel te laag zat voor een veilige landing. Op 22 augustus 2010 weigerde het landingsgestel van een Ryanair Boeing 737-800 op weg van Charleroi naar Riga bij de eerste landingspoging. Na 45 minuten slaagde de crew erin om het geblokkeerde landingsgestel te repareren en kon het toestel veilig landen.



Meld een bug