NMBS krijgt 2,5 miljoen euro van AnsaldoBreda in Fyra-geschil

EPA
De NMBS en AnsaldoBreda schikken hun geschil over de Fyra-treinen. In ruil voor een eenmalig bedrag van 2,5 miljoen euro laat de NMBS zijn eis tot schadevergoeding van 27 miljoen euro vallen. Eerder troffen de Italianen al een schikking met de Nederlandse maatschappij NS.

De Italiaanse treinbouwer betaalt de NMBS 2,5 miljoen euro om de Fyra-zaak te schikken, preciseert NMBS-woordvoerder Bart Crols. De Italiaanse hogesnelheidstrein werd begin vorig jaar, amper enkele weken nadat hij was beginnen rijden tussen Brussel en Amsterdam, na een reeks mankementen uit dienst genomen.

De NMBS eiste oorspronkelijk meer dan 40 miljoen euro van de Fyra-bouwer. Er was sprake van een boete voor laattijdige levering van 12,7 miljoen euro, en daarbovenop wilde de NMBS een schadevergoeding van meer dan 27 miljoen euro. Door de schikking van 2,5 miljoen euro vervallen deze claims.

NMBS-woordvoerder Crols wijst erop dat de spoorwegmaatschappij eerder al de voorschotten die ze had betaald voor de bouw en levering van de drie bestelde Fyra-stellen - 37 miljoen euro - had teruggekregen. Die voorschotten waren gedekt door bankgaranties. "De volledige investering in de treinen hadden we dus al teruggekregen", aldus Crols.

Akkoord
Met het nu bereikte akkoord "wensen de partijen langdurige juridische procedures te vermijden die gedurende jaren energie en geld zouden vergen", zo staat in een persbericht van de NMBS. "De overeenkomst stelt ook dat de partijen zich zullen onthouden van verdere financiële claims, inclusief vermeende schade voor beide partijen."

Midden maart maakten AnsaldoBreda en het Nederlandse NS ook al een schikking bekend, waarbij de Fyra-treinen teruggaan naar de Italianen. De Nederlanders krijgen 125 miljoen euro voor de treinen, waarvoor zij wel al 213 miljoen euro hadden neergeteld.

De NMBS annuleerde op 3 juni vorig jaar de bestelling van drie V250-treinstellen bij AnsaldoBreda. "Uit grondig onderzoek blijkt dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. Ook de kwaliteitsbewaking van de bouw van de trein is ontoereikend", klonk het toen.

Met het nu bereikte akkoord wensen de partijen langdurige juridische procedures te vermijden die gedurende jaren energie en geld zouden vergen

Persbericht NMBS