Ga naar de mobiele website
^ Top

NMBS bevestigt: Fyra definitief op zijspoor gezet

epa
De NMBS schuift de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam definitief aan de kant. Dat heeft Marc Descheemaecker - bestuurder van de NMBS - deze namiddag bevestigd op een persconferentie. Volgens de topman zijn bij de aankoop "inschattingsfouten" gemaakt. De NMBS zal het contract met de Italiaanse producent AnsaldoBreda ontbinden en de drie bestelde Fyratreinen weigeren. Nederland neemt pas midden juni een beslissing over de trein, zo maakte Eric Trinthamer - woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) - bekend na de persconferentie van de NMBS.

Descheemaecker somde tijdens de persconferentie de grote problemen met de Fyratreinen op: losse platen aan de onderkant, losgeraakte metalen plinten aan de bovenkant, roestvorming op een nog nieuwe trein, het risico op lekken van sneeuw in de elektronische componenten. Hij sprak over "belangrijke en onaanvaardbare veiligheidsrisico's" en noemde sommige problemen "humoristisch, als ze niet zo pijnlijk zouden zijn".

Ook het remsysteem was volgens Descheemaecker niet in orde. Het systeem zou niet bestand zijn tegen snelheden van 250 kilometer in winterse omstandigheden.

Twee externe expertenbureau's toonden problemen aan met onder andere het remsysteem, de batterijen, de bescherming van de kabels en roestvorming. "Tijdens de montage van de treinen gebruikte elke monteur zijn eigen methodes. Het gevolg is dat men nu met negentien verschillende treinen zit", aldus Descheemaecker.

Wisselstukken?
Eveneens het actieplan van de Italiaanse producent AnsaldoBreda kon op weinig bijval rekenen van de Belgische spoorwegmaatschappij. "Er is nog geen enkele oplossing geïmplementeerd." Het zou volgens de NMBS nog ongeveer twee jaar duren om de treinen weer in roulatie te krijgen. AnsaldoBreda bevindt zich volgens Descheemaecker bovendien in financiële problemen. "Waar gaan we wisselstukken krijgen als het bedrijf verder financieel in de problemen raakt?"

De spoorwegmaatschappij beslist daarom om het contract met de producent te ontbinden en de drie bestelde Fyratreinen te weigeren.

De NMBS zal de Nederlandse Spoorwegen (NS) nu voorstellen het om bestaande vervangende treinaanbod tussen Brussel en Amsterdam op te trekken en zal ook aan Thalys vragen om het aanbod op de lijn te verhogen. De NMBS pleit ook voor een Eurostarverbinding Londen-Brussel-Amsterdam.

Onze noorderburen nemen pas midden juni een beslissing over de Fyra. "We moeten eerst overleggen met onze staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansfeld", zo klonk het na de persconferentie in een verklaring van de NS.

Gloednieuwe trein
Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de NMBS eind januari verbeteringen van AnsaldoBreda. Het bedrijf kreeg daarvoor drie maanden de tijd. Eind april zei de spoorwegmaatschappij de plannen te zullen evalueren en op basis daarvan een besluit te nemen. Vandaag besprak de raad van bestuur van de NMBS het dossier. Na afloop vond een persconferentie plaats waarop het bedrijf aankondigde niet met de treinen verder te gaan.

De NMBS liep door de problemen met de trein verscheidene miljoenen euro's schade op, maar zei die te zullen verhalen die de constructeur. Het gaat onder meer om de kost van het inzetten van de vervangende treinen. De NMBS betaalde ook 37 miljoen euro aan voorschotten, maar die zijn gedekt door bankwaarborgen. De spoorgroep krijgt dat geld dus terug.

Prestigeproject
De Fyra - een prestigeproject van met name de Nederlandse Spoorwegen - begon in december te rijden, maar kampte meteen al met veel problemen. Nadat onder winterse omstandigheden een stuk plaatwerk onder de trein vandaan was gevallen, werd de Fyra internationaal uit roulatie gehaald.

NMBS-topman Marc Descheemaecker.
epa NMBS-topman Marc Descheemaecker.
 
Tijdens de montage van de treinen gebruikte elke monteur zijn eigen methodes. Het gevolg is dat men nu met negentien verschillende treinen zit
Marc Descheemaecker


Meld een bug