Medewerker Crisiscentrum die joodse vrijwilliger schoffeerde, is ontslagen

De operator die bij een oproep naar het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken systematisch 'Palestina' gebruikt als naam voor het land Israël, is door de firma IPG aan de deur gezet. "Gezien de ernst van de feiten is de samenwerking met de betrokken medewerker onmiddellijk beëindigd", zegt Jac Vermeer, ceo van IPG. IPG is de firma waar het Crisiscentrum mee samenwerkt voor het contact center bij noodsituaties.

Een medewerker van het contact center, genaamd Zakharia, had in een gesprek over de repatriëring van Israëlische slachtoffers het bestaan van Israël ontkend. De operator veranderde tijdens het gesprek systematisch Israël in Palestina. Dat meldde Joods Actueel donderdag, die een opname van het gesprek online zette.

Onaanvaardbaar

Bij het Crisiscentrum zaten ze heel verveeld met de zaak. "We distantiëren ons hiervan. Dit is onaanvaardbaar. We betreuren dit ten zeerste. We hebben stappen gezet dat dit niet meer kan gebeuren", legde woordvoerder Peter Mertens uit aan Belga. Volgens Mertens werd er ook meteen contact opgenomen met IPG, waar het Crisiscentrum een raamcontract mee heeft voor het contact center, om ervoor te zorgen dat het niet meer zou gebeuren.

Intussen heeft IPG het contract met de betrokken operator al stopgezet. Ceo Jac Vermeer: "IPG betreurt ten zeerste dat een medewerker bij de behandeling van een oproep naar het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken systematisch 'Palestina' gebruikt als naam voor het land Israël, en zo de confrontatie zoekt met een Joodse vrijwilliger. IPG distantieert zich volledig van deze misplaatste handelwijze". Vermeer benadrukt dat het gaat om een "strikt individueel incident, dat helemaal niet strookt met de waarden en de gedragsregels binnen IPG".

De firma verontschuldigt zich nog "tegenover alle personen die aanstoot hebben kunnen nemen aan het optreden van haar ex-medewerker".