Krijg een sterkere rug met deze simpele oefeningen

thinkstock
De hele dag achter een computerscherm, uren in de wagen, boodschappen sleuren en vervolgens een avondje stappen: je rug krijgt heel wat te verduren. Tijdens 'Week van de rug' willen de Belgische chiropractors hun praktijk wagenwijd openzetten. Wij geven je dan ook graag iedere dag een tip om van die vervelende rugpijn af te komen.

Met de juiste oefeningen verbeter je je houding én versterk je de ruspieren. Het resultaat? Gedaan met rugpijn. Extra handig is dat je ze ook nog eens overal kan doen.

Alle oefeningen beginnen met een juiste basishouding, die gaat als volgt:

Maak jezelf groot, sta kaarsrecht en hou je hoofd recht.
Zorg dat je oren, schouders, knieën en enkels in een rechte lijn staan.
Span je buikspieren op zodat je buik hard wordt.

1. De vleugels

1. Haal diep adem en ontspan je buik.
2. Rol je hoofd zijdelings van kant naar kant.
3. Leg je vingers in je nek en masseer die.
4. Ontspan nu je schouders en rol deze naar achter en naar voor.
5. Doe dit 15 tellen lang!

2. De wiebelende ster

1. Sta rechtop met je hoofd recht en je buik hard.
2. Spreid armen en benen zoals een ster.
3. Adem rustig en breng een arm langzaam over je hoofd.
4. Kantel nu langzaam naar de andere kant.
5. Ontspan je. Vergeet niet in en uit te ademen!
6. Herhaal 2 maal aan elke kant.

3. De koorddanser

1. Sta met je hoofd recht en buik hard.
2. Zet je ene voet voor de andere alsof je over een koord moet wandelen.
3. Buig licht door je knieën in een lunge, zorg dat je voorste knie boven de enkels blijft.
4. Hou dit vol en tel tot 20.
5. Herhaal dit met je andere voet.