Je raadt nooit welke vlucht de meeste passagiers in eerste klasse telt en welke route het drukst bevlogen is

Reporters / Abaca
Een mens denkt spontaan aan vluchtroutes als Londen-New York, Dubai-Hong Kong of Los Angeles-Tokio als er moet gegokt worden op de degene die het grootste aantal passagiers in eerste klasse verwelkomt. Maar niks van dat. Ook de drukst bevlogen route over alle klassen heen, is verrassend.

Mochten de cijferfetisjisten van OAG het ons niet verteld hebben, zouden wij het ook niet weten. Maar de meeste rijken der aarde die voor eerste klasse kiezen, vinden we terug in Iran. De vluchtroute die ATA Airlines aflegt tussen de Iraanse steden Tabriz en Teheran trekt het grootste aantal reizigers in de duurste klasse. De recentste cijfers dateren van juni 2015 en toen telde ATA er 35.646 op de vermelde vliegroute. Teheran-Tabriz komt zo vóór Peking-Shanghai, een service die verzorgd wordt door China Eastern en Air China. Samen goed voor 34.939 eersteklassers. Op de derde plaats: Orlando-Atlanta (Delta, 10.642), net voor Tokio-Sapporo (10.232).

De vloot van het weinig bekende ATA, met basis in Tabriz, is enigszins verouderd met tien toestellen waaronder zes MD-80's. De productie daarvan is al in 1999 gestopt.

Een ander opvallend cijfer van OAG is dat van de drukst bevlogen vliegroute. Opnieuw komen eerst vluchten tussen New York en Los Angeles of tussen New York en Washington of tussen Londen en Parijs spontaan opwellen, maar de winnaar is te zoeken in Zuid-Korea. Nte als vorig jaar al bleek, is de vlucht van zo'n 450 km tussen de Zuid-Koreaanse hoofstad Seoel en Jeju, de hoofdstad van het eiland Jejudo, het meest begeerd in de hele wereld met meer dan 11 miljoen vluchten in 2015. Op de tweede plaats komt Sapporo-Tokio met 7,8 miljoen trips. New York-Washington en Londen-Parijs halen niet eens de top 20. Veel kans dat Jejudo de populairste vakantiebestemming ter wereld is waarvan je nog nooit hebt gehoord. Wij toch alvast niet.