Japanse stad lokt toeristen met horrorfilm

Steden proberen doorgaans toeristen te trekken met mooie kerken, een bruisend uitgaansleven, natuurschoon of bountystranden. Maar de Japanse stad Saga gooit het over een andere boeg: met een monsterfilm.

Saga hoopt dat de 'alien van Ariake' kan helpen met het lokken van toeristen. Het tweeënhalve minuut durende filmpje begint met een stelletje dat de resten vindt van een mysterieus aalachtig zeedier met scherpe tanden en doorzichtige huid. Er worden wetenschappers bij gehaald. Een van hen fluistert: "Alles zal worden opgegeten!" Badgasten moeten zo snel mogelijk uit het water, de premier wordt op de hoogte gebracht en zelfs de CIA wordt ingeschakeld om de dreiging van de 'WRSB' het hoofd te bieden. De burgemeester speelt zichzelf, en trekt bleek weg als de noodtoestand wordt uitgeroepen.

Delicatesse
De 'alien van Ariake' lijkt een creatie van een special effectsbedrijf, maar bestaat echt. De groene aalgrondel is plaatselijk bekend als warasubo en komt op meer plaatsen in Azië voor. In Japan leeft hij in de Ariakezee, een baai in Kyushu. Ondanks zijn monsterlijke uiterlijk is warasubo een delicatesse en kan gedroogd worden genuttigd met een koud biertje. De video eindigt met een oude man op het strand, die geen besef lijkt te hebben van de paniek, en ontspannen hapt van een gedroogde warasubo: "Heerlijk."

Het aantal toeristen dat Saga bezoekt loopt al jaren terug, dus werd besloten om mensen op een originele manier te trekken. "We hebben onze hoop gevestugd op warasubo, een verschrikkelijk lokaal figuur, om de herkenbaarheid van onze stad bij het publiek te vergroten", zei Chizu Nagumo van de gemeente tegen de krant Asahi Shimbun. "We wisten dat kijkers geen aandacht zouden hebben als de video niet iets bijzonders en ongebruikelijks was."

Nominatie
Sinds de video in januari werd uitgebracht is deze al meer dan 110.000 keer bekeken op YouTube. Ook wordt het filmpje genomineerd in de categorie toerisme op het Short Short Film Festival & Asia 2015 in Japan.

De productiekosten bedroegen slechts 8900 euro, maar de opbrengst wordt al geschat op het honderdvoudige, weet de Daily Telegraph. Plaatselijke ondernemers hebben de warasubo omarmd als symbool. In elk restaurant staat de monstervis op de kaart en toeristenwinkels verkopen visvormige memorabilia.

De warasubo smaakt vooral lekker bij een koud biertje.
Gemeente Saga De warasubo smaakt vooral lekker bij een koud biertje.