Italiaans premier Meloni: “Strijd tegen Europees verbod op auto’s met verbrandingsmotoren is nog niet verloren”
De Italiaanse regering gelooft nog steeds dat het de ontwerpregels van de Europese Unie over uitstootnormen van auto’s in haar voordeel van veranderen. Dat zei de Italiaanse premier Giorgia Meloni vrijdag in de marge van een Europese top in Brussel.
Een compromis dat was afgeklopt tussen de verschillende Europese instellingen bevatte een voorstel om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. Bij de stemming in de Europese Raad, normaal gezien een formaliteit, blokkeerden Italië, Duitsland en nog enkele lidstaten die samen een minderheid vormen de nieuwe wetgeving.
De Italiaanse regering onder leiding van de extreemrechtse Meloni is van mening dat de EU een totale omschakeling naar elektrische auto’s niet moet voorschrijven. Ook de verkoop van wagens die op biobrandstoffen rijden moet toegestaan blijven.
“De strijd over biobrandstoffen is nog niet volledig verloren”, zei Meloni in Brussel aan reporters. Dat soort brandstoffen wordt gewonnen uit biomassa, zoals bijvoorbeeld planten.
Ondertussen lobbyt de Duitse regering in Brussel parallel om auto’s die rijden op e-fuels toe te laten. Dat zijn synthetische brandstoffen die worden gemaakt met CO2 die wordt gewonnen uit chemische productieprocessen of uit de lucht. Meloni zei dat de doestellingen van Rome en Berlijn elkaar niet uitsluiten.
“Er is convergentie tussen ons en Duitsland in de poging om te zeggen dat de elektrische wagen niet de enige optie is”, zei de Italiaanse leider.
Critici stellen dat e-fuels of synthetische brandstoffen inderdaad CO2-neutraal zijn omdat de uitstoot bij verbranding gecompenseerd is door het uit de lucht halen van het broeikasgas. Maar omdat het nog steeds verbrand wordt, blijft er een uitstoot van stikstofoxiden, koolmonoxide en ammoniak. Ook is er veel energie nodig om e-fuels te produceren. Bij biobrandstoffen is het grote minpunt de impact op voedselprijzen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TV4
Alles wat je moet weten over de finale van hitreeks ‘Succession’: wie volgt Logan Roy op?
-
Independer
Te laat voor je keuring en in tussentijd een ongeval veroorzaakt: hoe zit het dan met je autoverzekering?
Het moet je maar overkomen: je auto wordt afgekeurd bij de technische keuring omdat een koplamp het niet doet, en dus moet je opnieuw langskomen. Maar nog vóór die herkeuring heb je een ongeval waarbij jij in fout bent. Hoe zit het dan met de verzekering? Independer.be adviseert. -
PREMIUM
“Een elektrische auto weegt soms wel 700 kilo meer” en 3 andere redenen waarom de banden anders zijn dan bij een gewone auto
Een elektrische auto rijdt heel anders dan een wagen met verbrandingsmotor, en dus is het ook logisch dat er andere vereisten worden gesteld aan een optimale autoband. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt je alles wat je moet weten over de banden van je elektrische wagen en geeft aan waar je rekening mee moet houden. “Ja, ze slijten sneller, en neen, ze zijn niet lief voor het milieu.” -
-
Lichaam aangespoeld op strand van Wenduine: “Omstandigheden worden onderzocht”
De Haan -
Mijnenergie
Goedkoop water opwarmen: doe je dat met de waterkoker, de kokendwaterkraan of het fornuis?
Van pasta of aardappelen koken voor een zomers slaatje tot de avond afsluiten met een ontspannend tasje thee: je kookt vaker water dan je denkt. De meesten onder ons doen dit met de waterkoker. Toch zweren sommigen bij de pan of fluitketel op het fornuis. Met de kokendwaterkraan biedt zich sinds enige tijd ook een meer trendy alternatief aan. Maar waar liggen de verbruikskosten het laagst? Mijnenergie.be maakte de berekening. -
PREMIUM
Ook de politiek vindt dat de rente op de spaarboekjes omhoog moet: dit zijn de 3 opties
De rente op de spaarboekjes moet omhoog, vindt ook de politiek. Maar hoe? De federale regering breekt er vandaag opnieuw het hoofd over. Al is het nu al duidelijk dat de ene partij drastischer wil ingrijpen dan de andere. Van een verplichte minimale rentestijging van 0.25 procent tot de banken die zelf de rente opkrikken uit schrik voor klantenverlies: dit zijn de drie opties. -
PREMIUM
Volkswagen komt met elektrische auto voor het volk: ID.2 kost nog geen 25.000 euro
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTony Pirrewiet
Bert De Bruin
Eric Grosemans
Maxime Horemans
Leonarda Van Opbroecke