Hoe uw ruitenwisser en paraplu het volgende onweer voorspellen

500 miljard dollar per jaar, dat is de impact van het weer op de Amerikaanse economie alleen al. Het is dus geen verrassing dat ook de voorspelling van dat weer big business is. En de technologie staat niet stil.

Met dit hondenweer is de kans groot dat u de voorbije dagen een weersite of -app hebt geraadpleegd. Ze hebben zelfs een groeiende impact op ons koopgedrag, omdat we "niets doen zonder het weerbericht te bekijken". Dat zegt Paul Walsh, weerspecialist en directeur van The Weather Company, de grootste leverancier van weergegevens ter wereld die onlangs voor meer dan twee miljard dollar werd overgekocht door IBM. "Het weer en de weersvoorspelling is echt een primaire economische factor waar meer en meer bedrijven steeds meer belangstelling in tonen", zegt hij in een reportage in 'Terzake' op Canvas.

Inzameling gegevens

The Weather Company levert weerdata voor de meeste weerapps op smartphones, maar opvallend is waar het bedrijf die gegevens haalt of wil halen: van mobiele telefoons, paraplu's en zelfs ruitenwissers. "We hebben een netwerk van meer dan 200.000 persoonlijke weerstationnetjes die mensen opzetten in hun achtertuin en met ons verbinden. Auto's hebben temperatuursensoren. De ruitenwissers kunnen tegenwoordig informatie terugsturen, zodat je kan zien of het regent. Je hebt drukmeters, en mobiele telefoons beschikken over technologie om het weer te registreren. Vliegtuigen sturen weergegevens omlaag, en we beginnen zelfs netwerken op te zetten waarbij we dingen als paraplu's inschakelen om het weer te registreren." Dat kan door een sensor die de druppels registreert, waarna die gegevens via een telefoon kunnen worden verstuurd. "Dan kunnen we berekenen hoe hard de regen valt."

"We doen niets zonder het weerbericht te bekijken"

Hoe meer, hoe beter

En het is slechts een voorbeeld van hoe gegevens verzameld worden. Het belangrijkste is volgens Walsh vooral de hoevééheid gegevens die in de voorspellingsmodellen kunnen worden gepompt: "Hoe meer gegevens, hoe beter en preciezer je voorspelling."

Toepassingen

En terwijl de consument de voorspelling van de apps vooral gebruikt om zijn gedrag te bepalen, kunnen anderen ze aanwenden om net dat gedrag te voorspellen. Winkels en restaurants kunnen beter inschatten hoeveel personeel ze nodig hebben, energiebedrijven hoe hoog het stroomverbruik zal zijn, marketeers wanneer en met welke boodschap ze een reclamecampagne het beste lanceren. "Onze hele globale economie hangt af van het effect van het milieu en hoe die ons allemaal beïnvloedt", zegt Walsh. 

"Onze hele globale economie hangt af van het effect van het milieu en hoe die ons allemaal beïnvloedt"

En wat met het KMI?

Wordt het KMI dan overbodig? Meteoroloog David Dehenauw heeft nog geen schrik: "Degene die u zegt dat we binnen een aantal jaren het weer perfect zullen kunnen voorspellen, die liegt gewoon. Dat kan niet. Is er nog veel verbetering mogelijk? Ja. Zal er nog veel verbetering gebeuren? Absoluut. Alleen durf ik mij nog niet uitspreken over de resultaten de we over vijf of tien jaar zullen hebben."

weer



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.