Hoe de pc opnieuw elitair wordt

De pc, een apparaat voor wie het echt, écht nodig heeft

Microsofts nieuwe Surface Studio-pc.
Microsoft Microsofts nieuwe Surface Studio-pc.
Microsofts nieuwe Surface Studio-pc ziet er bijzonder innovatief uit, maar dat mag ook wel voor een prijs van zo'n 3.000 euro. Ook andere fabrikanten zwaaien met vernieuwende maar duurdere modellen. Nu de gemiddelde gebruiker genoeg heeft aan een smartphone of tablet voor zijn dagelijkse computer- en internettaken wordt de pc stilaan, net zoals hij dat in het prille begin was, een apparaat voor wie het echt, écht nodig heeft.

Een kantelbare 28-inch-aanraakscherm, een minimalistische alles-in-ééndesign en eenn nieuwe 'Surface Dial'-besturing, een draaischijf op het bureau of op de monitor waarmee de gebruiker tussen verschillende functies kiest: Microsofts nieuwe Surface Studio-pc deed heel wat monden wagenwijd openvallen tijdens de aankondiging. Maar de verbazing was nog groter toen het technologiebedrijf de prijs van het ding liet horen: bijna 3.000 dollar zal het toestel kosten wanneer het volgend jaar in de winkelrekken verschijnt, een prijspunt dat wellicht ook zal worden gevolgd in euro's.

Microsoft is niet de enige pc-fabrikant die de laatste tijd een verbluffend nieuw product laat zien, maar daar ook meteen een deftig prijskaartje aan vasthecht. Het Chinese Lenovo introduceerde eind vorig jaar bijvoorbeeld de Yoga Home-pc voor thuisgebruik, een ding dat ondanks zijn specifieke focus op het particuliere segment meer dan 1.500 euro mag kosten. En Apple, de koning van de degelijke maar dure computer, is terug naar zijn roots aan het keren met onder meer de nieuwe 15-inch MacBook Pro: het ding draagt een winkelprijs vanaf 2.700 euro, een pak duurder dan de prijs die het bedrijf gedurende de afgelopen tien jaar voor een soortgelijk product vroeg.

Microsofts nieuwe Surface Studio-pc deed heel wat monden wagenwijd openvallen tijdens de aankondiging

Zoals vroeger

De pc wordt stilaan een eliteproduct. En daarmee maakt het een cirkel rond: ook tijdens hun eerste decennium in de jaren 80 waren pc's enkel weggelegd voor gebruikers die een fikse som geld ervoor neertelden, en de extra kracht van de toestellen ook effectief gebruikten. De rest kocht goedkopere huiscomputers van merken als Commodore of Atari.

Pas in de jaren 90 ging de pc zijn centrale plaats in het huishouden innemen. De snelle standaardisering van de componenten waaruit het toestel was gemaakt drukte de prijs naar beneden, waardoor huiscomputermerken het voor bekeken hielden. De pc-revolutie kende nog een hogere vlucht met de komst van het internet, waarnaar een personal computer jarenlang zowat de enige toegangspoort was.

Maar nu is die taak overgenomen door smartphones en tablets, en dat voelen fabrikanten: tijdens de zomermaanden slonk de wereldwijde pc-markt met 5,7 procent. Traditionele pc's vertegenwoordigen nog maar 216 miljoen stuks binnen de meer dan 2,3 miljard computerapparaten die vandaag worden verkocht. "Smartphones en tablets hebben veel van de taken overgenomen die consumenten vroeger deden op pc's", zegt Carolina Milanesi, analiste bij het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Creative Strategies. "Dat zorgt ervoor dat fabrikanten zich meer en meer gaan concentreren op de bovenkant van de markt."

Microsoft

'Smartphones en tablets hebben veel van de taken overgenomen die consumenten vroeger deden op pc's'

Carolina Milanesi, analiste bij Creative Strategies

Meerwaarde

De schaaleconomie die destijds voor de doorbraak van de pc zorgde, werkt nog altijd een beetje door: vandaag liggen er al degelijke laptops in de winkel voor 400 euro. Maar er is evengoed een reden waarom pc-fabrikanten meer en meer met prestigieuzere apparaten op de proppen komen: de traditionele pc is opnieuw een toestel waar de gebruiker in investeert, waarmee hij iets moet kunnen aanvangen, op professioneel of creatief vlak, bijvoorbeeld.

"De theorie luidt nu dat consumenten die een pc willen kopen meer bereid zijn om erin te investeren", zegt Milanesi. "Ze willen die toestellen voor andere dingen inzetten dan degene waarvoor ze smartphones of tablets gebruiken. De pc-markt is misschien niet aan het groeien vandaag, maar de gemiddelde verkoopprijs gaat wel omhoog. En meestal ook de marges die de fabrikanten erop hanteren."

De traditionele pc is opnieuw een toestel waar de gebruiker in investeert, waarmee hij iets moet kunnen aanvangen

'De theorie luidt nu dat consumenten die een pc willen kopen meer bereid zijn om erin te investeren. Ze willen die toestellen voor andere dingen inzetten dan degene waarvoor ze smartphones of tablets gebruiken'

Carolina Milanesi, analiste bij Creative Strategies



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels