Het mysterie MS804: hoe kan een vliegtuig spoorloos verdwijnen boven de Middellandse Zee?

REUTERS
Sinds vlucht MS804, op weg van Parijs naar Caïro, in de nacht van woensdag op donderdag plots van de radar verdween, is er van het vliegtuig geen spoor meer. Reddingswerkers zijn al bijna 24 uur op zoek naar het vermiste vliegtuig. Speurders proberen ondertussen uit te vissen wat er precies gebeurd is.

Voorlopig zijn er nog meerdere verklaringen mogelijk, al wordt 'terrorisme' momenteel als het meest waarschijnlijke antwoord naar voren geschoven.

Dat het toestel verzeild raakte in slecht weer is alvast uitgesloten. De weersomstandigheden waren uitstekend en er werd geen noodsignaal uitgestuurd.

Zelfmoordscenario?

Zou de piloot of copiloot van EgyptAir hetzelfde wrede einde voor zichzelf en zijn passagiers gewild hebben als Andreas Lubitz die in maart 2015 opzettelijk een vliegtuig van Germanwings met 144 inzittenden te pletter vloog in de Franse Alpen? De kans is klein, zo zegt piloot Rudy Pont, woordvoerder van de Belgian Cockpit Association. "Als je de beelden van Flightradar bekijkt, dan is er niets te zien van een verticaal profiel. Er is geen neerwaarts traject zoals bij Germanwings. Het beeld stopt gewoon wanneer het vliegtuig in kruisvlucht is."

"Een technisch probleem, een brand of motorfalen veroorzaken geen plots ongeval. Het team heeft tijd om te reageren."

Jean-Paul Troadec, voormalig hoofd van het Franse Bureau voor Onderzoek en Analyses

Technisch defect?

Een technisch defect valt niet uit te sluiten, als is de A320 volgens Pont wel een bijzonder veilig toestel. "Als er een systeem uitvalt, dan heb je sowieso nog een ander over. Dus zelfs als er iets gebeurt, dan ben je nog altijd in volledige controle van het toestel."

"Een technisch probleem, een brand of motorfalen veroorzaken geen plots ongeval. Het team heeft tijd om te reageren," zegt ook Jean-Paul Troadec, het voormalige hoofd van het Franse Bureau voor Onderzoek en Analyses.

Sinds de aanslagen in Parijs op 13 november werden verschillende medewerkers van de bagageafhandeling en het grondpersoneel op de Parijse luchthaven ontslagen, omdat ze ervan verdacht werden geradicaliseerd te zijn.

Terrorisme?

Op dit ogenblik gaan de Franse en Egyptische autoriteiten steeds meer uit van een aanslag. Dat het vliegtuig werd neergehaald door een raket die vanaf de grond werd afgeschoten, is uitgesloten. Het vliegtuig vloog op elf kilometer hoogte en zo ver van de kust dat een raket het toestel niet kon bereiken. "Dan blijft de mogelijkheid over dat de Airbus A320 door een ander vliegtuig werd neergeschoten. Dat is niet uit te sluiten, maar dan hadden we dat inmiddels wel geweten", zegt de Franse luchtvaartexpert Gérard Feltzer.

Een bom aan boord lijkt de meest waarschijnlijke verklaring en daarvoor wordt nu uiteraard in de richting van de Parijse luchthaven gekeken. Speurders bekijken op dit ogenblik de beelden van de veiligheidscamera's op de luchthaven van Charles de Gaulle om na te gaan of alle medewerkers en passagiers zonder incidenten door de veiligheidscontroles geraakt zijn. Ook de passagierslijst wordt onderzocht om te kijken of er iemand die banden had met een terreurorganisatie aan boord was. Totnogtoe heeft nog niemand een eventuele aanslag opgeëist.

Sinds de aanslagen in Parijs op 13 november werden verschillende medewerkers van de bagageafhandeling en het grondpersoneel op de Parijse luchthaven ontslagen, omdat ze ervan verdacht werden geradicaliseerd te zijn.

Als het effectief om een bom blijkt te gaan, dan is dit de eerste keer sinds de Lockerbie-aanslag in 1988 dat een vliegtuig dat opsteeg in een Europese luchthaven werd neergehaald door een bom aan boord.

Als het effectief om een bom blijkt te gaan, dan is dit de eerste keer sinds de Lockerbie-aanslag in 1988 dat een vliegtuig dat opsteeg in een Europese luchthaven werd neergehaald door een bom aan boord.