Beeld ter illustratie, LEZ in Gent.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie, LEZ in Gent. © BELGA

HET DEBAT. Moeten de lage emissiezones opnieuw afgeschaft worden?

Op de lage emissiezones (LEZ) in Gent, Antwerpen en Brussel komt steeds meer kritiek. Eerder pleitte VAB al voor een “pauze” tot duidelijk is of de voordelen wel opwegen tegenover alle nadelen van een LEZ. En Rotterdam besliste onlangs om haar lage emissiezone weer af te schaffen. Moet dat ook in ons land gebeuren? Wat denk jij? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.

94 reacties

  • Nathalie Nathalie

    1 jaar geleden
    Gent ontvlucht en kies bewust voor er geen teennagel (ipv voet) meer te zetten Ook zeer bewust gekozen om mijn zuinige euro3 naar hongarije te laten exporteren amper 1100km verder) en In te ruilen voor een veel veel te grote (als alleenstaande) 4x4. Ben nu nog zeer bewust aan het zoeken naar een oplossing om hem In buitenland ingeschreven te krijgen. Gezien ik In geen enkele BE stad meer welkom ben zonder allerhande verdoken taxen kies ik dus ook zeer bewust om de citytrips In buurlanden met
  • Louisa Leers

    1 jaar geleden
    Afschaffen die handel want het draait hier lleen om geld... Als je betaalt mag je wel binnen de lez... Dus het gaat hier niet om de kwaliteit van de lucht, maar om de portefeuilles van de dikke nekken te vullen en de gewone hardwerkende mens niets meet te gunnen. Awel, we moesten allemaal uit die stadscentra blijven, ook niet met de trein ernaar toe of de bus.. Neen gewoonweg blijven en dan gaat daar alles failliet. Eens zien wat ze dan gaan doen....
  • Mieke Vanoverberghe

    1 jaar geleden
    LEZ is pure discriminatie. Enkel de rijkere mensen die zonder probleem een nieuwe auto kunnen kopen mogen Antwerpen en Gent nog binnen.. De meeste gewone mensen moeten jaren sparen voor ze zich een auto kunnen veroorloven en rijden er dan liefst zo lang mogelijk mee. Dat het voor het milieu is kan ook niet kloppen. Onze oude wagens gaan naar het buitenland waar ze er vrolijk mee verder rijden. In mijn ogen is het gewoon geldklopperij. Mijn oplossing: alle LEZ steden vermijden
  • Zafer Önder

    1 jaar geleden
    Ja beter wel er wordt geen rekening gehouden Voor mensen die budgetair niet genoeg zijn om een gepaste auto te kopen om in de lez zone te rijden
  • Raphaël De Coster

    1 jaar geleden
    Afschaffen. T is niet veur t imilieu, t is veur de kasse te vulle. Het moet en zal geld opbrengen, net zoals parkeermeters en circulatieplan. Ze berokken enorme schade, schuiven problemen en lossen deze niet op. Asociale, oneconomische maatregelen waarvan de resultaten al eerder geen positieve inpak hebben aangetoond voor het het milieu. Mensen en bedrijven verliezen geld, omzet, delocaliseren of gaan failliet. Voer gratis parking en gratis openbaar vervoer als men buiten de stad parkeert.
  1. De Croo: “Epidemologische situatie blijft dé basis voor alle beslissingen”
    9

    De Croo: “Epidemolo­gi­sche situatie blijft dé basis voor alle beslissin­gen”

    De epidemiologische situatie blijft de basis, het vertrekpunt van alle maatregelen. Dat heeft premier Alexander De Croo woensdag benadrukt in de commissie Binnenlandse Zaken, waar hij een antwoord kwam geven op vragen van de Kamerleden. De Croo was verbaasd dat geen enkel van de vragen over die situatie ging. Hij liet verder niet veel in zijn kaarten kijken wat de agendapunten betreft op het volgende Overlegcomité vrijdag, zoals de heropening van de terrassen vanaf 8 mei. De voorwaarden om te kunnen versoepelen gaan wel voorzichtig de goede richting uit, liet hij optekenen.
  1. Gigantische Tyrannosaurus Rex liep langzamer dan de mens
    Play

    Giganti­sche Tyrannosau­rus Rex liep langzamer dan de mens

  2. De stoppen slaan door bij Ruben wanneer badkamer verbouwen niet loopt zoals gehoopt
    Play
    Huis Gemaakt

    De stoppen slaan door bij Ruben wanneer badkamer verbouwen niet loopt zoals gehoopt