Ga naar de mobiele website
^ Top

Hannah dronk wodka op Grieks vakantie-eiland. Daarna moest ze voor haar leven vechten

videostill The Sun
Hannah Powell (22) had acht wodka's en drie cocktails gedronken vooraleer ze rond 3 uur 's nachts samen met vriendinnen weer naar het hotel ging. 36 uur later lag ze in het ziekenhuis waar ze moest vechten voor haar leven.

Het gebeurde vorige zomer op het Griekse eiland Zakynthos. De jonge Britse vrouw wil nu andere vakantiegangers waarschuwen voor het dodelijke gevaar dat in een goedkoop alcoholisch drankje kan schuilen.

Toen het meisje samen met twee vriendinnen een leuke avond beleefde op het vakantie-eiland, had niemand van hen kunnen vermoeden dat het hele uitje zo dramatisch ging aflopen. Hannah dronk tijdens enkele stops in verschillende pubs een achttal 'Juicys', een lokaal drankje waarbij wodka aangelengd wordt met fruitsap.

Zonnesteek
Rond 3 uur 's nachts gingen de vriendinnen naar hun resort in Laganas. "Ik voelde me helemaal niet ziek of dronken vooraleer ik mijn bedje in kroop", vertelt Hannah over die bewuste avond aan The Sun. De volgende dag bracht ze op het strand door maar in de late namiddag begon ze zich onwel te voelen. "Ik voelde me plots heel ziek maar dacht eerder aan een zonnesteek. Mijn vriendinnen gingen op restaurant terwijl ik weer naar bed ging. Ik sliep de hele tijd. Nog nooit voelde ik me zo uitgeput."

Vervolgens werd ze rond 16 uur in de namiddag gewekt. "Waarom zitten jullie in het donker?", vroeg ik. Haar vriendinnen antwoordden: "Waar heb je het over? De gordijnen zijn toch open."

Hysterisch
Nochtans was voor Hannah alles even donker. Haar ogen zagen er vreemd uit. "Ik heb blauwe kijkers maar je zag volgens mijn vriendinnen geen spatje blauw meer. Ik werd hysterisch. Ik huilde. Ik was blind. Wat was er in godsnaam met me gebeurd?"

Hannah werd in allerijl naar de spoedafdeling van het lokale ziekenhuis gebracht. De volgende dag stopten ook haar nieren met werken. Vervolgens vervoerden ze het Britse meisje naar het universitaire hospitaal in de stad Patras. Daar kwam de oorzaak van alle ellende aan het licht. De jonge vrouw had een methanolvergiftiging opgelopen.

De vermeende 'wodka' die ze had gedronken, bevatte methanol - een stof die uiterst giftig is bij inname. Bij ondeskundige bereiding van alcohol ontstaat weleens methanol als bijproduct, waardoor een zeer gevaarlijk drankje wordt gebrouwen.

Ook vriendin Lauren Sheerin (22) viel ongeveer gelijktijdig ziek maar hield er geen blijvende gezondheidsproblemen aan over. Lauren Connors (21) van haar kant was een week arbeidsonbekwaam door hevige buikkrampen. Maar Hannah was er veel slechter aan toe.

Blind
Na twee weken werd ze overgevlogen naar het universitaire ziekenhuis van Middlesborough in het Verenigd Koninkrijk. Daar bleek hoe zwaar Hannah was toegetakeld door het drinken van methanol. "Ik zie helemaal niets meer door mijn linkeroog. Met mijn andere oog heb ik nog maar een gezichtsvermogen van 10 procent", aldus het meisje.

"Ik dacht dat het de beste vakantie ooit ging worden", zegt Hannah. "Ik had er geen idee van dat ik een 'verdacht' drankje had gedronken. De methanol heeft mijn nieren zo zwaar aangetast dat ik een transplantatie nodig heb. Gelukkig blijkt mijn moeder een perfecte donor."

De Griekse politie vermoedt dat de goedkope wodka met het giftige goedje afkomstig is van Albanese en Bulgaarse criminele bendes.

"Drink dus nooit zomaar een goedkoop drankje waarvan de afkomst mogelijk verdacht is", geeft Hannah tot slot nog als advies aan vakantiegangers mee.

Meer over



8 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • SABINE VAN DE KERKHOVE

    22 jaar, 8 wodka's, 3 cocktails hier noemen we dat toch al ne stevig doordrinken...

  • Steve Van der Vekens

    Dank voor het advies. Ethanol is een afvalproduct wat ook bij de bereiding van andere hard drugs onstaat. Dat moet normaal 'vervliegen' maar aangezien de ethanol niet kon vervliegen doordat ze in drank zat, heeft ze zichzelf vergiftigd.

  • Jef Kinne

    Vakantie is niet je zat drinken... Blijf dan thuis en drink daar! Spanje en de Griekse eilanden kennen da volkske maar al te goed. Kies altyd hotel zonder all in - anders zit je vanaf 's morgens met zuiplappen!

  • Njam Njam

    De Grieken leggen u er altijd op,atlas proberen ze toch. Heb het zelf meegemaakt

  • John Dallas

    Met al die besparingen die de regering heeft doorgevoerd in Griekenland zijn er minstens 80% zelf hun drank gaan stoken. WODKA en andere gelijksoortige dranken zijn vlot zelf te stoken, maar je wel de eerste liter van je distillaat weg gooien daar zit namelijk de giftige methanol in. Een ervaren stoker weet dat wel, maar er zijn genoeg amateurs die nuets willen verspillen en zo je gezondheid op spel zetten.

Meld een bug