Germanwings wil geen piloten meer alleen in de cockpit

gettyimages.be
Piloten zouden niet meer alleen in de cockpit mogen zitten en zouden ook een "psychologische evaluatie" moeten ondergaan alvorens ze worden aangenomen. Die aanbevelingen doet het Europees Agentschap voor Luchtvaartveiligheid (EASA) in een nieuw rapport over de crash van het toestel van Germanwings in maart.

Het EASA kreeg van de Europese Commissie de taak om zich te buigen over de 'gebreken' die toelieten dat copiloot Andreas Lubitz het toestel met 149 aan boord kon laten neerstorten in de Franse Alpen.

Onderzoekers ontdekten intussen dat de copiloot depressief was, wellicht vreesde voor zijn job, gezocht had naar manieren om zelfmoord te plegen en zijn ziekte verborgen had gehouden voor zijn werkgever.

Naast de verplichting om steeds twee piloten in de cockpit te hebben, focust het rapport dan ook vooral op criteria rond het medisch toezicht op piloten. Zo pleit het agentschap voor willekeurige controles op alcohol- en druggebruik en stelt het voor om een databank uit te bouwen met de medische opvolging van piloten.

"Het gaat erom de uitwisseling van informatie te vergemakkelijken" en eventuele niet aangegeven gezondheidsproblemen te achterhalen, luidt het. Het agentschap heeft daarbij naar eigen zeggen wel de nodige aandacht voor het evenwicht tussen "veiligheid en het medisch geheim".

Bevoegd eurocommissaris Violeta Bulc heeft de resultaten intussen verwelkomd. "Als er verbeteringen nodig zijn voor de Europese veiligheid en de veiligheidsregels of hun toepassing, om ongevallen en andere incidenten in de toekomst te voorkomen, dan zullen we de noodzakelijke maatregelen treffen op Europees niveau", liet ze weten.