Gents stadsbestuur stelt voor om Sint-Pietersstation in fasen aan te besteden

Gent-Sint-Pieters.
Eric de Mildt Gent-Sint-Pieters.
Het Gentse stadsbestuur stelt voor om de renovatie van het station Gent Sint-Pieters in fasen aan te besteden. Het aanbod om de aanbesteding te spreiden komt er nadat de NMBS het ontwerp voor het station had aangepast, omdat de bouw onverwacht zowat 40 procent duurder uitvalt.

Dat de offertes voor de volgende fase van de renovatie een pak duurder uitvallen, ligt aan tijdelijke conjuncturele tegenvallers zoals de hoge staalprijs. Maar het stadsbestuur gelooft ook dat sommige aannemers misbruik maken van de verkiezingskoorts.

De NMBS wil het mes zetten in de renovatie van perrons 1 tot 7, de volgende fase van de werken. Het spoorbedrijf schrapt onder meer de overkapping en beperkt de ruimte voor winkels in het station. Het zijn "ingrepen die achteraf niet kunnen bijgesteld worden", zegt het stadsbestuur. Burgemeester Daniël Termont wil niet inboeten op het originele ontwerp en spreekt van een "geamputeerd station" voor de volgende honderd jaar.

Daarom richt de Gentse gemeenteraad zich unaniem tot de NMBS met de vraag om de investering te spreiden. De komende fase wordt dan beperkt tot vier in plaats van zes sporen, weliswaar met de de initieel geplande overkappingen. De laatste twee sporen kunnen dan in een latere aanbesteding gestoken worden, op het moment dat de kredieten beschikbaar zijn en de aanbestedingsprijzen genormaliseerd zijn.

De directie van de NMBS onderzoekt het voorstel.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dominique Deschoemaker

    Ik woon al 22 jaar in Gent. Al zeker 20 jaar zijn hier renovatiewerken aan de gang. Onvoorstelbaar

  • Paul De Mol

    Allé, als het goed gaat dan is het drukste station van Vlaanderen misschien tegen 2040 klaar, en dan kan men beginnen met het oplappen van de eerste gedeelten.

  • Dietrich Van Helder

    Slimme zet, kunnen ze zo meer steekpenningen opstrijken.

  • pascal devillé

    En in de stations in Luik en Mons kon voor honderden miljoenen worden geinvesteerd.Maar ja, de franstaligen hebben het in die belgische staatsbedrijven voor het zeggen.De schuldenberg wordt toch in grote mate door vlaanderen afbetaald.