Geen verbod op Coyote: mobiliteitsministers Bellot en Weyts zijn het oneens

Er komt voorlopig geen verbod op populaire verklikkers van radarcontroles zoals Coyote. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is voorstander van zo'n verbod, maar wordt teruggefloten door federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR), die het moeilijk handhaafbaar vindt. Dat schrijft De Morgen.

In augustus liet Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) weten dat hij een verbod wil op applicaties als Coyote. Hij reageerde daarmee op berichtgeving over het succes van marktleider Coyote. Dat radarverklikkingssysteem rondde onlangs de kaap van de miljoenste gebruiker in ons land.

"We weten allemaal waarom Coyote wordt aangekocht, om ongestraft verkeersovertredingen te kunnen begaan", zei Weyts toen. "Zeker als blijkt dat van de vierhonderd verkeersdoden in Vlaanderen er meer dan dertig procent te wijten zijn aan overdreven snelheid, is dit een asociaal instrument om u tegen te zeggen. Straffer wordt het nog als blijkt dat onder andere het BIVV en de federale politie samenwerken met Coyote."

Coyote Systems.

Bellot antwoordde vandaag op een parlementaire vraag van Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu dat een verbod er voorlopig niet komt. Dergelijk verbod is juridisch moeilijk handhaafbaar, klinkt het bij zijn woordvoerder. Zo zou het bijvoorbeeld ook strafbaar worden om info over flitscontroles met vrienden of op café te delen, iets wat oncontroleerbaar is. "Alle middelen die kunnen bijdragen tot een vermindering van de snelheid moeten in eerste opzicht als positief worden aanzien", aldus Bellot verder.

Minister Weyts reageert alvast teleurgesteld op Bellots antwoord. "We betreuren ten zeerste die houding", zegt de Vlaamse minister aan VTM NIEUWS. "Aan de ene kant vaardig je wetten met snelheidslimieten uit waaraan iedereen zich dient te houden. En aan de andere kant sta je toe dat instellingen of organisaties die doelbewust helpen ontwijken."

Ben Weyts (N-VA)
Photo News Ben Weyts (N-VA)

Frans systeem

Minister Bellot laat via zijn woordvoerder weten dat een Frans systeem, waarbij apps een zone van zo'n twee kilometer moeten aanduiden waarbinnen zich een flitspaal kan bevinden, niet de flitspaal zelf, wel "verdedigbaar" is. Maar "die optie zal voorlopig niet onderzocht worden". "De minister kiest ervoor om dat debat voorlopig niet te voeren", aldus zijn woordvoerder. 

"Alvorens dit via een wijziging van de wet af te dwingen, lijkt het beter eerst samen te zitten met de bedrijven die deze diensten aanbieden. Mogelijk zijn ze bereid om hun systemen aan te passen naar analogie met wat in Frankrijk gebeurt", klinkt het.

Het Franse systeem, een soort trajectcontrole waarin mensen over langere termijn hun snelheid aanpassen, geniet de voorkeur van verkeersorganisaties als VAB en BIVV. Ook Open Vld-Kamerlid Lahaye Battheu steunt dergelijke visie , zo liet haar partij weten in een persbericht.