Ga naar de mobiele website
^ Top

Fyra maakt rampzalige start: helft niet op tijd en 5,6 procent komt zelfs nooit aan

AFP
De vorige maand gelanceerde hogesnelheidslijn Fyra kent een rampzalige start. Van alle treinen kwam 5,6 procent nooit aan. Maar iets meer dan de helft rijdt op tijd. Dat bericht de Nederlandse krant Algemeen Dagblad vandaag. In de eerste maand na de lancering van de Fyra hebben 110.000 mensen met de hogesnelheidstrein gereisd.

Daarmee scoort de lijn op de trajecten Amsterdam-Breda en Amsterdam-Brussel vijfmaal slechter dan binnenlandse treinverbindingen in Nederland. De berekening komt van Failra, een reizigerswebsite die de prestaties van Fyra bijhoudt. Volgens de site rijdt nog geen 55 procent van de Fyra's op tijd en overschrijdt bijna één op elke vijf treinen de internationale vertragingsnorm van 15 minuten.

"Hoopgevend"
NS Hispeed zegt dat na een "turbulent begin de stiptheid gestaag verbetert". Een woordvoerster wijst op de stijging van het aantal treinen dat op tijd rijdt. Vlak na lancering bedroeg dat percentage 50. Intussen is het opgelopen tot 75. De woordvoerster van NS Hispeed noemt het "hoopgevend, maar 'nog niet voldoende".

De vertragingen zijn meestal het gevolg van communicatiestoringen tussen de trein en de baan (met snelremmingen als gevolg om de veiligheid te garanderen), storingen in de elektronica van de trein of infrastructurele problemen. "Met de diverse partijen in de hele spoorsector wordt hard gewerkt deze problemen te verhelpen", heet het.

"Het grootste deel van de vertragingen is te wijten aan het materieel, in tweede instantie gevolgd door derden, en in laatste instantie een zeer beperkte invloed van de infrastructuur in België", verduidelijkt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Met de diverse partijen in de hele spoorsector (spoormaatschappijen, Fyra-fabrikant en infrastructuurbeheerders) wordt hard gewerkt om deze problemen te verhelpen."

De meeste reizigers reizen met een Supersaverticket, het laagste tarief van Fyra (vanaf 25 euro). Elke dag kopen ook enkele honderden reizigers een 'Jump-on ticket'. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief en zijn ze daarenboven tot een uur eerder in Brussel", aldus NMBS en NS Hispeed.

Beneluxtrein
De reizigersvereniging TreinTramBus wil dat naast de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam ook de Beneluxtrein weer wordt ingeschakeld. "De markt is groot genoeg voor de twee treinen", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

Naast de stiptheid als beoordelingscriterium, haalt Jan Vanseveren ook de prijs aan. "Het goedkoopste ticket Antwerpen - Rotterdam is nu dubbel zo duur als vroeger", zegt hij. "Ook de prijs-kwaliteitverhouding is er dus met de Fyra op achteruit gegaan."






Meer over


Meld een bug