Ga naar de mobiele website
^ Top

Fyra-bouwer dreigt met schadeclaim tegen NMBS

AnsaldoBreda is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de NMBS omdat België niet verder wil met de Fyra. Op de Nederlandse situatie ging de topman van het Italiaanse bedrijf niet verder in omdat daar nog een besluit moet genomen worden. De Belgische spoorwegen reageren 'not amused'. "Het gaat een brug te ver om de schuld op de klant te steken", aldus woordvoerder Bart Crols.

Op een persconferentie in Napels verwierp Maurizio Manfellotto nogmaals de kritiek over technische mankementen. Zo wees hij erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda aanbevolen had voor de snelle treinen niet uitgevoerd is. Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. Volgens de topman gaan tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werkten ook niet akkoord met de kritiek. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten opgelost worden.

De topman bood wel zijn excuses aan voor een eerdere uitspraak. Hij beweerde dat de Belgische en Nederlandse spoorwegen in brieven hun tevredenheid geuit hadden. Deze bleken echter al verstuurd medio januari, voordat de problemen begonnen. Niet in mei dus. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.

"Structurele problemen"
"Tot nader order zijn wij geen treinbouwer", reageert Crols op de heisa. "De Italiaanse fabrikant was destijds bereid een trein te leveren volgens de gevraagde specificaties, je ziet nu het resultaat."

Volgens de woordvoerder werden de Fyra-treinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden. "Die grote beschadigingen aan de onderkant, dat komt er niet door gebrek aan onderhoud. Dat zijn structurele problemen." Volgens Crols is er tot slot ook niets van aan dat de NMBS en de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS niet goed zouden samenwerken.

De plenaire Kamer stemde vandaag overigens de hoogdringende behandeling van het voorstel van Vlaams Belang weg om een parlementaire onderzoekscommissie zich te laten buigen over het Fyra-dossier. De tekst kreeg enkel steun van N-VA en LDD.

AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto.
AFP AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto.

Nieuwe klap
Het ontbinden van het contract van de NMBS is een nieuwe klap voor AnsaldoBreda. Het bedrijf werd de laatste tijd al geplaagd door financiële en juridische perikelen.

De constructeur behoort tot de Italiaanse groep Finmeccanica en ontstond in 2001 door een fusie van Ansaldo Trasporti en Breda Costruzioni Ferroviarie. Het bedrijf geeft werk aan 2.400 man in het Toscaanse Pistoia, in Napels, Reggio di Calabria en Palermo, maar ook in Spanje en de VS.

De Italiaanse staat is met 30 procent de belangrijkste aandeelhouder van Finmeccanica, maar de groep zit in slechte papieren. Vorig jaar was er een verlies van 828 miljoen euro, bovenop de 2,3 miljard euro in 2011. Voorzitter Giuseppe Orsi zit sinds februari opgesloten op beschuldiging van internationale corruptie bij een helikoptercontract met India in 2010. In die tijd leidde hij het filiaal AgustaWestland, ook bekend van de Agusta-helikopters van het Belgische leger.

Sneeuwbal van ontslagen?
Finmeccanica zou nu dochterbedrijven willen verkopen, wellicht ook AnsaldoBreda. Vraag is of een overnemer zin heeft om een bedrijf te kopen dat door de krant 'Il Sole 24 Ore' "het zieke kind van de familie" genoemd wordt.

Het Fyra-fiasco zou dus een sneeuwbal van ontslagen en faillissementen kunnen in gang zetten bij de vele onderaannemers in Toscane. Volgens een vakbondsman hangen een honderdtal bedrijfjes in Toscane af van contracten die hen worden toebedeeld door AnsaldoBreda. Vijf van die bedrijven hebben de boeken al dichtgedaan.



Meld een bug