Experts zien problemen met veiligheid ramptunnel

AP
De Zwitserse tunnel waar het dramatische busongeval gisteravond plaatsvond, heeft volgens een ongevalsexpert tekortkomingen op vlak van veiligheid. Met vangrails had het ongeluk waarschijnlijk een minder zware afloop gekend, zegt Johannes Hübner, ongevalsexpert bij de internationale vereniging voor bustoerisme RDA. Ook een grootschalig onderzoek van de Duitse Automobilistenvereniging gaf eerder al aan dat de 'noodnissen' ontoereikend waren.

Volgens de eerste analyses zou de bus in een lange bocht naar rechts met het rechtervoorwiel tegen de stoeprand geraakt zijn, zegt Hübner. Die rand houdt echter op bij het begin van de noodnis, waardoor de bus de tegendruk van de rand verloor en in de 50 meter lange inham zou gereden zijn.
 
Rechte hoek
"Vooraleer men kan reageren, zijn de eerste 15 of 20 meters al voorbij", stelt Hübner. De bestuurder zou evenwel nog tegengestuurd hebben, waarna de bus dan zou gebotst zijn tegen de rechte hoek van de massieve wand aan het einde van de nis. Volgens de expert gebeurde dat met een snelheid van 50 kilometer uur, wat de omvang van de schade zou verklaren.
 
Oplossing
Hübner meent dat overal in de tunnel een vangrail aangebracht zou moeten zijn. Bovendien was er geen invoegstrook na de noodnis. "Er had minstens een dubbele vangrail aan het begin en het einde van de noodnis moeten zijn."

AP
AP

De Zwitserse tunnel kreeg in 2005 nog de score 'goed' na een test door de Duitse autoclub ADAC. De ADAC had toen een grootschalig onderzoek gevoerd naar de veiligheid van liefst 49 Europese tunnels uit 14 landen en ze uitvoerig getest. De belichting in de tunnel van Sierre (met twee tunnelkokers, eentje per rijrichting en een maximale snelheid van 100 km/u), het tunnelsysteem en de nooduitgangen kregen van de ADAC een "zeer goed" als score mee, de brandveiligheid een "goed".

Tegen einde noodnis
Minder goed was het gesteld met de noodprocedures. Die werden als "ontoereikend" en "onvolledig" bestempeld. Uitgerekend de 'noodnissen' (de pechstroken van enkele tientallen meters op enkele plaatsen in de tunnel) werden kritisch benaderd in het rapport. Tegen de wand op het einde van zo'n noodnis na ongeveer een derde van de tunnel (zo'n 800 meter) knalde de rampbus gisteravond.

AP
AFP
Aan een noodnis als deze liep het vreselijk mis. Foto Google Earth
UNKNOWN Aan een noodnis als deze liep het vreselijk mis. Foto Google Earth
AP
AP