Eurostar ziet aantal reizigers in eerste kwartaal dalen door aanslagen

ANP
Eurostar heeft een moeilijk eerste kwartaal in 2016 achter de rug. Het aantal passagiers daalde in de eerste drie maanden van het jaar met 3 procent. Dat meldde de hogesnelheidstreinoperator vandaag in een persbericht. Die daling is vooral een gevolg van de terreuraanslagen in Parijs in november vorig jaar.

Reizigers blijven voorzichtig in de nasleep van de terreuraanslagen, waardoor de vraag naar tickets in het algemeen is gedaald.

"De daling in het eerste kwartaal was er vooral in de nasleep van de aanslagen in Parijs. In de maanden daarna zagen we een licht herstel, maar door de aanslagen in Brussel is er opnieuw een terugslag in het aantal reizigers", zei een persverantwoordelijke voor Eurostar Belgium.

Het effect van de aanslagen in Brussel in maart is vooral zichtbaar op de internationale markt. "Vooral reizigers uit de VS en Azië blijven weg uit Europa", aldus Eurostar Belgium

Het aantal passagiers daalde in de eerste drie maanden van het jaar met 3 procent, van 2,3 miljoen in het eerste kwartaal van 2015 naar 2,2 miljoen in het eerste kwartaal van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde met 6 procent op jaarbasis.

"De daling in het eerste kwartaal was er vooral in de nasleep van de aanslagen in Parijs. In de maanden daarna zagen we een licht herstel, maar door de aanslagen in Brussel is er opnieuw een terugslag"

Positieve vooruitzichten

Ondanks de impact van de terreuraanslagen in Europa, heeft Eurostar ook positieve vooruitzichten. Eind april werden in Nederland de eerste testen uitgevoerd ter voorbereiding van een rechtstreekse trein tussen Londen en Amsterdam. Passagiers zullen naar verwachting eind volgend jaar van de nieuwe lijn kunnen gebruikmaken.

Daarnaast ziet het bedrijf een stijging van het aantal boekingen voor reizen tussen Londen en Frankrijk tijdens het Europees kampioenschap voetbal 2016. "Minder dan een maand voor het begin van het EK 2016 merken we een sterke groei in de ticketverkoop van Londen naar Frankrijk van bijna een half miljoen", aldus Nicolas Petrovic, de CEO van Eurostar, in het persbericht.

"Minder dan een maand voor het begin van het EK 2016 merken we een sterke groei in de ticketverkoop van Londen naar Frankrijk van bijna een half miljoen"