Eén jaar geleden crashte Germanwings-vliegtuig in de Alpen

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
In Frankrijk en Duitsland vinden verschillende herdenkingsceremonies plaats één jaar na de opzettelijke crash van het Germanwings-vliegtuig in de Franse Alpen. Daarbij kwamen alle 31 inzittenden om het leven. Meer dan 600 nabestaanden herdachten met een minuut stilte om 10.41 uur in het Franse Le Vernet de slachtoffers.

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa, moederbedrijf van Germanwings, organiseerde in het Alpendorp een afgeschermde ceremonie. Enkele nabestaanden wilden ook naar de Col de Mariaud, vanwaar de moeilijk toegankelijke plaats van de crash te zien is. Het toestel van vlucht 4U9525 kwam neer op een steile rotsachtige berg. In Le Vernet waren ook de topmannen van Lufthansa, Thomas Winkelmann en Carsten Spohr, aanwezig.

In het Duitse Haltern waren er ceremonies voor de 16 leerlingen en twee leraressen die op het toestel zaten. Zij kwamen allen uit een lokale school. Ook in Dusseldorf werd een ceremonie gehouden.

Op 24 maart 2015 liet copiloot Andreas Lubitz het vliegtuig doelbewust neerstorten. De Airbus was op weg van Barcelona naar Düsseldorf. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven: 72 van hen kwamen uit Duitsland en 51 uit Spanje.

EPA

Extra maatregelen

Het voorbije jaar heeft Europa verscheidene maatregelen genomen om een herhaling van de vliegtuigcrash van Germanwings te verijdelen. Dat meldt eurocommissaris Violeta Bulc.

"Laat ons eerlijk zijn, de akelige ketting van gebeurtenissen die leidde tot de crash heeft een aantal tekortkomingen in de burgerluchtvaart aan het licht gebracht. Veiligheid mag nooit veronachtzaamd worden en het voorbije jaar hebben we dan ook hard gewerkt om deze tekortkomingen aan te pakken", zo stelt Bulc.

Bulc stipt aan dat de aanbeveling van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), die stelt dat er voortdurend minstens twee mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn, "gebruikelijk is geworden in de Europese Unie". Ook de omzetting van andere aanbevelingen, zoals de oprichting van een databank voor de medische opvolging van piloten, zit volgens de eurocommissaris goed op koers.