Ga naar de mobiele website
^ Top

Doek valt over Ford Genk: Werknemers verontwaardigd, Peeters schiet op bedrijfstop

EPA
Op de bijzondere ondernemingsraad is vandaag bekendgemaakt dat Ford Genk sluit. Wanneer de drie modellen, die er nu gemaakt worden, uit productie gaan, gaat de Ford-fabriek toe. Dat is wellicht eind 2013 of in 2014. Naast de 4.300 voltijdse werknemers van Ford die hun baan verliezen, komen ook de meer dan 5.500 jobs bij de toeleveranciers in het gedrang.
Nieuwe update beschikbaar

highlights


nabeschouwing

Geen gouden jubileumviering voor Ford Genk, integendeel. Stephen Odell, topman van Ford in Europa, maakte vanmorgen bekend dat de fabriek wellicht eind 2013 of in 2014 de deuren sluit.

Herbeleef deze tumultueuze dag hier minuut per minuut, met alle reacties van onder andere werknemers, vakbonden en politici.


alle berichten

review

Een vijftigtal mensen heeft postgevat aan de bedrijfspoorten van Ford. Rond 18 uur is er een tijdelijke container geplaatst zodat de vakbondsmensen, die aan de bedrijfspoorten de wacht houden, zich de komende nacht kunnen warm houden. Zowel het het ACV als het ABVV zetten twee tentjes op.

Vanop het bedrijfsterrein worden houten paletten aangevoerd om ze in brand te steken. Een groot spandoek dat aan de gevel van de Ford hing, is door vakbondsmensen verwijderd en in brand gestoken.

1.400 extra jobs in Valencia
De fabriek van Almussafes in Valencia zal de productie van drie modellen uit Genk overnemen. Vanaf 2014 worden daardoor 1.400 extra banen gecreëerd, aldus de Spaanse pers.

De Spaanse syndicale vertegenwoodigers reageerden met gemengde gevoelens op het nieuws. Ze drukten volgens de krant El Mundo hun solidariteit uit ten opzichte van de Belgische werknemers en benadrukten dat de sluiting van Ford Genk "heel slecht nieuws is voor Ford in Europa".

"Eerste stap in herstructureringsplan"
De directie van Ford meldde tijdens de bijeenkomst in Spanje dat de sluiting van de vestiging in Genk "een eerste stap" is van het herstructureringsplan van de komende maanden op de Europese sites.

Volgens El País is de site van Genk de meest kwetsbare in Europa, omdat de investeringen in de fabriek een tijdje hadden stilgelegen en omdat de fabriek nog maar vier dagen per week functioneerde.

EPA

Task force
Er komt een speciale task force die de werkgelegenheid in Limburg moet stimuleren. Dat hebben de Vlaamse regering en de vakbonden afgesproken tijdens een overleg in Brussel.

De task force moet enerzijds nagaan of er nog een toekomst is voor de auto-assemblage in Limburg en anderzijds onderzoeken hoe andere werkgevers overtuigd kunnen worden om in Limburg te investeren. Wie in de task force zal zetelen, moet nog afgesproken worden.

"Slag onder de gordel"
De vakbonden voelen zich intussen in de steek gelaten door hun Duitse collega's. "Men heeft ons hier verteld dat er productie verschoven wordt van Genk naar Valencia en van Valencia naar het Duitse Saarlouis. Onze Duitse collega's, met wie we jarenlang samen gestreden hebben, geven ons hiermee toch een slag onder de gordel", aldus Ronny Champagne van het ABVV.

 
Onze Duitse collega's, met wie we jarenlang samen gestreden hebben, geven ons hiermee toch een slag onder de gordel
Ronny Champagne (ABVV)
photo_news

De provincie Limburg gaat wegens het bericht over de sluiting van Ford Genk tijdelijk stoppen met de regiomarketingcampagne 'Hier groeien ideeën'. Er liep momenteel een campagnegolf van twee weken, maar de drie laatste dagen zijn uitgesteld.


Snel werk maken van reconversie van bedrijvensite
Er moet snel werk worden gemaakt van de reconversie van de bedrijvensite in Genk. Dat zeggen de Vlaamse vastgoedmakelaars. "Renault Vilvoorde en Opel Antwerpen hebben aangetoond dat zo'n reconversie enorm moeilijk is", aldus Dajo Hermans van de vastgoedmakelaars.

Met 170 hectare is Ford Genk één van de grootste bedrijvensites van het land. De reconversie van zo'n site is een titanenwerk. "We willen zeker niet dansen op een graf, maar we mogen niet wachten tot 2014. We moeten snel tewerk gaan, zo kun je een deel van het jobverlies compenseren", aldus de vastgoedmakelaars.


Op de website van de stad Genk is een online register geopend voor steunbetuigingen na het drama, dat de stad vandaag te verwerken kreeg met de sluiting van Ford Genk. "Het is belangrijk dat we onze gedachten en emoties hierover kwijt kunnen. Dat zie je ook op sociale media", vertelt de Genkse burgemeester Wim Dries woensdag.

Wim Dries, burgemeester van Genk.
belga Wim Dries, burgemeester van Genk.

Europese crisis in automobielsector
De sluiting van Ford Genk, die mogelijk nog gevolgd wordt door de sluiting van de fabriek in Southampton, wijst op een "Europese crisis" in de automobielsector. Dat viel te horen op het kabinet van eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani (onderstaande foto).

"Dit is geen wereldwijde crisis, dit is een Europese crisis", stelt een lid van het kabinet-Tajani. Hij wijst de terugval van de koopkracht in Europa aan als oorzaak, maar ook de zware fiscaliteit op wagens en brandstof.

Op 8 november wil het uitvoerend orgaan van de Unie een plan voorleggen om uit de malaise te raken.

Antonio Tajani, eurocommissaris voor Industrie.
epa Antonio Tajani, eurocommissaris voor Industrie.

Verplicht vijf jaar vooruitkijken
Rudi Kennes, oud-vakbondsman bij Opel Antwerpen, vraagt zich op Twitter af wanneer er lessen worden getrokken uit drama's zoals die bij Ford Genk, en wanneer het mandaat van de ondernemingsraad wordt versterkt.

Kennes roemt het voorbeeld van Duitsland. Daar zijn ondernemingen verplicht om vijf jaar vooruit te kijken, en mogen werkgevers in de ondernemingsraad geen vragen om informatie van de vakbond weigeren. De ex-vakbondsman pleit ervoor om dat systeem ook in ons land in te voeren.

Audi Brussels zoekt werknemers
Audi Brussels is momenteel op zoek naar een zeventigtal werknemers. De werknemers van Ford Genk die hun baan verliezen, komen daarvoor in aanmerking, zegt Christine Germain, woordvoerster van Audi Brussels in Vorst. "Maar eerst en vooral willen we nu ons medeleven betuigen voor de Ford-werknemers die vandaag hun baan verloren."


Eerlijke concurrentie
"Dat multinationals er nog steeds in slagen Europese lidstaten tegen elkaar uit te spelen is wraakroepend", meent Europarlementslid Kathleen Van Brempt (sp.a).

Ze deelt de analyse van haar CD&V-collega Ivo Belet dat Genk de prijs betaalt voor de herstructurering bij Ford omdat Vlaanderen in vergelijking met Spanje een kleine afzetmarkt is.

De sp.a-politica wil dat de Europese Commissie herstructureringen bij multinationals moet kunnen screenen om eerlijke concurrentie te waarborgen tussen vestigingen in verschillende Europese landen.

BELGA

Tentjes aan bedrijfspoorten
Aan de bedrijfspoorten van Ford Genk zijn rond 16.30 uur de eerste tentjes geplaatst. Mensen van het ACV hebben de twee tentjes opengeplooid en aan de bedrijfspoort geïnstalleerd. Het ziet ernaar uit dat de vakbondsmensen nog lang zullen postvatten aan het bedrijf in Genk.

belga

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (foto) heeft er bij de directie van Ford Europe voor gepleit om de toeleveranciers van Ford Genk in België te houden en hen te laten exporteren naar Spanje.

Ze bekende dat de sluiting van Ford Genk wellicht onherroepelijk is.


"Industriële beleid moet dringend veranderen"
Het ABVV reageert "zwaar geschokt en verontwaardigd door het onverantwoord gedrag van Ford-directie". De nationale leiding noemt de geplande sluiting van Ford Genk in een mededeling een nieuw sociaal drama.

"Door deze cynische en onverantwoorde beslissing komen duizenden families in de kou te staan. Voor het ABVV is het hoog tijd dat hieraan paal en perk wordt gesteld", luidt het. Er is dringend een radicale koerswijziging vereist voor het industriële beleid, meent het ABVV.

Landen tegen elkaar uitspelen
In het Vlaams Parlement is vanmiddag gedebatteerd over de sluiting van Ford Genk. Alle partijen toonden hun ongenoegen over de houding van de Ford-directie. Die wordt contract- en woordbreuk verweten, omdat de autoconstructeur op eerder gemaakte engagementen is teruggekomen.
 
Volgens sp.a-politica Mia De Vits heeft de loonkost geen doorslaggevende rol gespeeld. "Dit gaat om een multinational die lidstaten op een cynische manier tegen mekaar uitspeelt. Europa moet daar dringend lessen uit trekken", aldus De Vits.

Loonkosten hebben geen doorslaggevende rol gespeeld, aldus Mia De Vits (sp.a).
Photo News Loonkosten hebben geen doorslaggevende rol gespeeld, aldus Mia De Vits (sp.a).
 
Dit gaat om een multinational die lidstaten op een cynische manier tegen mekaar uitspeelt

ACV: "Eens horen wat Odell tegen ons niet durfde zeggen"
De vakbonden van Ford Genk worden om 16.15 uur ontvangen bij Kris Peeters. "Voornamelijk om te horen wat Stephen Odell aan Peeters heeft verteld, wat hij tegen ons niet durfde zeggen", verklaarde Walter Cnop van vakbond ACV voor het binnengaan. De CEO van Ford Europe daagde vanmorgen immers niet op in Genk om het slechte nieuws aan de werknemers te melden.

De vakbondsman wil van de minister-president ook horen welke rol van betekenis de Vlaamse regering kan spelen. Morgen willen de vakbonden dan samenzitten om een gezamenlijke strategie te bespreken.

belga

"Communicatie Ford is multinational onwaardig"
"Bij de vier leveranciers van Ford die met een transportsysteem met het bedrijf verbonden zijn, zijn de werknemers nog niet op de hoogte", meldt de liberale vakbond ACLVB. "De poorten zijn gesloten, en er zijn nog geen bijzondere ondernemingsraden geweest. De mensen daar worden in het ongewisse gelaten. De manier waarop Ford Genk communiceert is een multinational onwaardig."

De directies van enkele andere toeleveranciers, zoals Zender Industrie (Genk) en Kautex Textron (Tessenderlo), zijn evenmin te spreken over de communicatie van Ford.

Peeters: "Hoe is de toestand op korte tijd zo verslechterd?"
De Vlaamse regering wilde van de Ford-top vooral weten waarom wordt teruggekomen op eerder gemaakte afspraken. Volgens Peeters heeft Ford "eenzijdig zijn engagementen verbroken". Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de toestand op zo'n korte periode zo hard verslechterd?", dixit Peeters. Peeters benadrukte in het parlement alvast dat de mensen in Genk niets kan verweten worden.

Peeters wil de mensen geen valse hoop geven. "We mogen nu niet het signaal geven dat alles nog in orde komt", reageerde hij.

belga

Odell ontkent contractbreuk
Ford-topman Odell ontkent dat hij contractbreuk pleegt door het contract met de vakbonden uit 2010 over werkzekerheid niet na te leven. "In elk contract staat een voorwaarde die refereert naar belangrijke economische veranderingen. We zitten vandaag in de slechtste markt van de voorbije twintig jaar." Bij de vorige ontmoeting, een dikke maand geleden, met de vakbonden heeft hij nooit garanties gegeven, gezien de volatiliteit van de markt.

Dat de loonkosten aan de basis lagen van de beslissing om Genk te sluiten, zegt Odell niet. "Alle kostenelementen spelen mee. Maar het is vooral het capaciteitsprobleem." Odell zei ook dat hij van plan is om deze namiddag de vakbonden van de Genkse Ford-fabriek te ontmoeten. De vakbonden hadden eerder op de dag zo'n ontmoeting nog geweigerd.

Reactie van KRC Genk-voetballer Jelle Vossen en Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) op Twitter.

Stephen Odell, CEO van Ford Europe.
belga Stephen Odell, CEO van Ford Europe.

Unief Hasselt leeft mee
De Universiteit Hasselt leeft mee met alle werknemers van Ford in Genk. Dat liet rector Luc De Schepper weten. "We leven mee met alle werknemers. De beslissing tot sluiting van Ford Genk en de impact hiervan op de toeleveringsbedrijven zoals SML, IAC, Lear en Syncreon treft onze regio keihard. We wensen hun werknemers veel moed toe", aldus Luc De Schepper

AFP

Kinderen van wijk Sledderlo delen chocolademelk uit
Een twintigtal kinderen van Gigos Jeugdwelzijnswerking van de nabijgelegen wijk Sledderlo in Genk zakte deze namiddag naar de Genkse bedrijfspoorten af om chocolademelk uit te delen aan de aanwezige werknemers en vakbondsmensen. De kinderen willen zo hun steun betuigen aan de getroffen werknemers en hun gezinnen.

AP

Geruchten dat ook fabriek in Southampton dicht moet
Britse media berichten dat autobouwer Ford mogelijk ook zijn fabriek in Southampton zal sluiten. De aankondiging daarvan wordt volgens SkyNews morgen verwacht. Het management heeft dan een vergadering met de vakbondsvertegenwoordigers in Essex. Het bedrijf zegt in een reactie aan SkyNews dat het om speculatie gaat. In de Britse fabriek, waar de Ford Transit wordt gemaakt, werken 530 mensen.

Gedeputeerde: "Sluiting betekent verlies van 12.000 tot 13.000 banen"
De Limburgse gedeputeerde voor Economie Marc Vandeput (CD&V) sprak van een verlies van 12.000 tot 13.000 arbeidsplaatsen door de sluiting. "Het is een serieuze slag die we gekregen hebben. Gisteren hadden we nog gehoopt op een afslanking zoals in 2003, maar het bericht van vandaag heeft ons met verstomming geslagen. Het is een groot drama, in de eerste plaats voor de arbeiders, voor Genk, maar ook voor de hele provincie", zegt Vandeput.

reuters

ArcelorMittal zal gevolgen voelen van sluiting Ford Genk
David Camerini van de christelijke vakbond CSC: "We leveren een deel van ons gegalvaniseerd staal aan Ford Genk. De sluiting van Ford Genk zal dus een impact hebben op de koude lijn", aldus de vakbondsman. De vakbonden zullen van de bijeenkomst over het sociale luik bij ArcelorMittal deze namiddag gebruikmaken om de directie te ondervragen over de gevolgen van de sluiting.

Over de sluiting van Ford Genk verklaarde Etienne Botton, de woordvoerder van ArcelorMittal, dat ze slecht nieuws is voor de Belgische economie. "ArcelorMittal levert aan alle grote Europese constructeurs. De activiteit is verbonden met het aantal verkochte voertuigen, en momenteel is de markt dalend", voegde hij eraan toe.

Odell: "Sluiting door overcapaciteit"
De geplande sluiting van Ford Genk is een gevolg van overcapaciteit aan productie in Europa. Dat heeft de topman van Ford in Europa, Stephen Odell, vandaag verklaard. Die overcapaciteit is op termijn onhoudbaar. Dat Ford van alle Europese fabrieken juist Genk sluit, ligt aan het feit dat de fabriek maar 48 procent van de productiecapaciteit benut. De beslissing, die volgens Odell moeilijk was, werd vorige week genomen.

Stephen Odell, topman van Ford Europe.
BELGA Stephen Odell, topman van Ford Europe.

Febiac: "België toont weinig belangstelling voor auto"
"Ons land toont, ondanks de vele inspanningen van de overheid in de ondersteuning van Ford Genk en automontage in het algemeen, weinig positieve belangstelling voor het product 'auto'", zo meent Febiac, dat de belangen van constructeurs en importeurs verdedigt. De organisatie herhaalt dat België benadeeld wordt door zijn kleine markt en de hoge loon- en energiekosten, wat ook het VBO, Agoria en Voka eerder al stelden. Febiac noemt de sluiting van Ford "een zwarte dag voor de autosector in België, en voor Ford in het bijzonder".


Bonden delen zwarte lintjes uit
De vakbondsmensen die aan de fabriekspoorten van Ford in Genk post hebben gevat, delen aan de aanwezigen zwarte linten uit. Het gaat om een geïmproviseerde actie. Ze scheurden de linten af van de zwarte vlag die aan de poorten hing. Over de brug van de drukke Henry Fordlaan passeren geregeld vrachtwagenchauffeurs of automobilisten die hun claxon laten horen aan de aanwezige arbeiders op de parking van de Ford. Het contrast tussen de mooie zonnige oktoberdag en het slechte nieuws over de sluiting van Ford, dat een zwarte dag betekent voor de provincie, had niet groter kunnen zijn.


Schepen Caglar: "Sterk plan met veel middelen nodig"
Voor Genks schepen van Openbare Werken Ali Caglar (CD&V) moet de Vlaamse overheid "een sterk plan met heel veel middelen hebben voor Limburg". Caglar werkte zelf zeven jaar bij Ford, tot 2003, en heeft dus een band met het bedrijf. "Het is heel laf om hier een brief te komen voorlezen. Van Ford had ik dit zeker niet verwacht", hekelt ook Caglar de wijze waarop het vonnis over de fabriek geveld werd.


100 nieuwe aanwervingen bij Toyota
Vlaams minister-president Kris Peeters had deze voormiddag een onderhoud met Nobuyori Kodaira, Executive Vice-President van Toyota. Tijdens dit gesprek werd aangekondigd dat Toyota voor zijn Vlaamse O&O activiteiten zo’n 100 nieuwe aanwervingen wenst te doen.


Di Rupo: "Consultatiefase Procedure Renault is opgestart"
Eerste minister Elio Di Rupo heeft na het onderhoud met de directie van Ford Europe verklaard dat de consultatiefase in de Procedure Renault is opgestart. "Dat betekent dat de beslissing om Genk te sluiten op dit moment niet definitief is", vulde vicepremier Steven Vanackere aan. "Wij hebben de morele plicht om te bekijken of deze ontslaggolf nog kan worden afgewend."

Di Rupo had het ook over een "drama voor de werknemers bij Ford en bij de toeleveranciers". "Dit is een zware slag voor de Belgische economie", moest de premier toegeven. "Ik begrijp de woede en het onbegrip van de werknemers."

epa

Marc Leemans: "Belgische assemblagefabrieken zijn wel degelijk competitief"
De sluiting van Ford Genk is niet te wijten aan de hoge loonkosten in de Belgische auto-assemblage. Dat zegt ACV-voorzitter Marc Leemans in een schriftelijke reactie. "De Belgische assemblagefabrieken zijn wel degelijk competitief", klinkt het. "Het botte nieuws over Ford doet me veel pijn. Want deze ijskoude afrekening treft de vele families die bij Ford en zijn toeleveranciers hun brood verdienen enorm hard", aldus Leemans zijn verklaring.


Politie Genk: "Overal rustig en geen incidenten"
De Genkse lokale politie heeft extra toezicht gehouden vanwege het nieuws over de bedrijfssluiting bij Ford. "Overal is alles rustig gebleven. Er zijn nergens incidenten geweest. We hebben toezicht gehouden met ploegen in burger. We wachten af welke acties de vakbonden zullen ondernemen. Het toezicht zal dan wel of niet uitgeoefend worden in overleg met de burgemeester", zei de persdienst van de Genkse lokale politie.

photo_news

KRC Genk betuigt steun
"Het nieuws dat Ford haar fabriek in Genk sluit, heeft onze club met verstomming geslagen", schrijft voetbalclub KRC Genk in een korte mededeling op haar website. De club plant de volgende dagen een aantal acties ter ondersteuning van de getroffen families.

Di Rupo: "Drama voor getroffenen en Belgische economie"
Premier Di Rupo heeft een korte verklaring afgelegd waarin hij zei dat de redenen van de sluiting volgens Ford Europe de overproductie en de Europese crisis zijn. Hij noemde de sluiting een drama voor de getroffenen en de Belgische economie. Hij maant de overheden van de verschillende niveaus aan samen te kijken wat er nog kan worden gedaan. Hij benadrukte ook dat alle overheden op één lijn zitten en dat er geen onenigheid is.

reuters

Arbeider: "Ik ga morgen komen en Ford zal me betalen"
Giovanni Frigelli (53) was een van de weinige arbeiders die vandaag effectief aan het werk waren in de Genkse Ford-vestiging. Hij was kapot van het nieuws dat het bedrijf dichtgaat. "Het is een ramp. Mijn vrouw werkt hier ook en we hebben pas een woning in Zolder gekocht. Na het nieuws vandaag heb ik het werk neergelegd. Normaal gezien moet ik morgen ook komen. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik zal komen en Ford zal me moeten betalen", zei een aangeslagen Giovanni, wiens vrouw deze namiddag ook verondersteld wordt aan de slag te gaan.

Photo News

7 miljard euro staatssteun voor Peugeot-Citroën
De hele Europese autosector heeft het moeilijk. Zo kwam vandaag het bericht uit Frankrijk dat het autoconcern Peugeot-Citroën beroep zal doen op staatssteun voor zijn noodlijdende financiële tak Banque PSA Finance (BPF). BPF zal tot 7 miljard euro staatsgaranties ontvangen. Ook zal Peugeot-Citroën in de toekomst samenwerken aan de ontwikkeling van vier nieuwe modellen.


Momenteel enkel vervangingsaanwervingen bij Volvo Cars Gent
In de Gentse autofabriek van Volvo Cars wordt er nog aangeworven, maar dan gaat het enkel om vervangingsaanwervingen. "Mensen met een geschikt profiel zijn altijd welkom, maar we beseffen ook dat de afstand een grote rol speelt", aldus woordvoerder Marc De Mey. "Toen Ford Genk de nachtploeg afschafte (2003, nvdr), zijn er een aantal arbeiders van Genk naar Gent gekomen."


Om 13 uur kwam Stephen Odell, topman van Ford Europe, aan bij premier Di Rupo voor een topoverleg. Odell was daarvoor al langsgegaan bij de Vlaamse regering van minister-president Kris Peeters (CD&V).

Stephen Odell, topman van Ford Europe.
REUTERS Stephen Odell, topman van Ford Europe.

Rohnny Champagne (ABVV): "Steek miljoenen van subsidies in reconversieplan"
Voor Rohnny Champagne, voorzitter ABVV-Metaal Limburg, moeten de miljoenen euro aan subsidies die Vlaanderen beloofd had aan Ford Genk in een reconversieplan gestoken worden. Dat zegt de vakbondsman aan de fabriek die in 2014 de deuren zal sluiten. Welke acties de bonden kunnen voeren, is niet meteen duidelijk. De fabriek is immers tijdelijk gesloten, wat al eerder gepland was. "De geplande economische werkloosheid maakt het moeilijk om actie te voeren", zegt ACLVB-secretaris Gert Steegmans. "Ford heeft het goed geënsceneerd." De afgewerkte wagens blijven geblokkeerd. Sinds maandag laten de vakbonden geen wagens meer vertrekken.


Bisdom Hasselt drukt solidariteit uit met getroffen gezinnen
Het bisdom Hasselt en de 130 priesters reageren op het nieuws over de economische drama's bij Ford Genk en Dow Chemical in Tessenderlo. "We zijn ontzet en drukken onze solidariteit uit met de getroffen werknemers en hun gezinnen. De economische logica van een maximale winst is niet de logica van het evangelie en valt niet samen met de logica van het kerkelijke sociale denken", zo luidt het in een mededeling van het Hasseltse bisdom.

De Coninck: "Gaan ze alle Europese landen tegen elkaar uitspelen?"
Federaal minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) heeft weinig tot geen begrip voor de beslissing van Ford om de fabriek in Genk te sluiten. "Gaan ze nu alle Europese lidstaten tegen elkaar uitspelen?", vraagt De Coninck zich af. De minister gelooft niet dat Ford enkel omwille van de loonkost wegtrekt. "Het is een combinatie van factoren", zegt ze.

BELGA

Federauto: "Signaal dat regering anti-automaatregelen beter stopzet"
"Hopelijk begrijpt de regering nu dat ze beter stopt met al die aanvallen op de autosector", zegt Philippe Pirson, afgevaardigd bestuurder van Federauto, de confederatie van autohandel en -reparatie. "De sluiting van Ford is uiteraard een zware klap voor de Belgische autosector, maar hopelijk begrijpt de regering dit signaal. Ook onze sector heeft nood aan relancemaatregelen."


Jan Vercamst (ACLVB): "Walgelijk en mensonterend om werkgelegenheid weg te gommen"
Ook nationaal ACLVB-voorzitter Jan Vercamst zakte vandaag af naar Ford Genk, waar de werknemers het nieuws over de sluiting in 2014 te horen kregen. De manier waarop de directie het verdict velde over de fabriek kan voor Vercamst niet door de beugel. "Vijftig jaar geleden werd hier de eerste steen gelegd. Het is walgelijk en mensonterend dat nu op twee minuten tijd de werkzekerheid van Ford Genk weggegomd wordt", zei Vercamst. "Niemand had ooit durven denken dat het hier zou gedaan zijn."


Directie en vakbonden Volvo Cars Gent betuigen medeleven
"De werknemers in Genk krijgen onze volledige steun", aldus Gino Hautekeete (ACV). "De manier waarop de vestiging gesloten wordt kon fairder verlopen zijn, maar het spel is gespeeld. Het is een zwarte dag voor de automobielsector en ook onze mensen reageren ongerust, want dit is het zoveelste slechte scenario." De directie en vakbonden kwamen vandaag samen voor een maandelijkse ondernemingsraad.


Peter Leyman: "Dit grenst aan het onethische"
De voormalige topman van Volvo Cars Gent, Peter Leyman, vindt dat wat de Europese directie van Ford doet met Genk "grenst aan het onethische". Hij vindt het met name onbegrijpelijk dat enkele weken geleden nog bevestigd werd dat Ford Genk drie modellen zou mogen maken. Leyman, die tussen 2001 en 2007 aan het hoofd stond van Volvo Cars Gent, ziet geen toekomst meer voor de auto-assemblage in België. "Er is geen plaats meer voor massaproductie van standaardproducten, zoals auto's", zegt hij.

Vlaamse regering verwijt top van Ford woordbreuk
"Dit is een koude douche. We hebben er alles aan gedaan om Ford Genk open te houden", zo zegt Vlaams minister-president Kris Peeters na afloop van overleg met de top van Ford Europe. Volgens de Vlaamse regering komt de autoconstructeur terug op engagementen die waren aangegaan in 2010 en op uitspraken die in september nog aan de vakbonden werden gedaan. Peeters spreekt van "woordbreuk" van Ford. De Vlaamse regering onderzoekt of het 43,5 miljoen euro aan toegekende steun kan terugvorderen.

BELGA

Reynders: "VW Vorst hebben we ook kunnen redden"
Vicepremier Didier Reynders is niet van plan zich zomaar gewonnen te geven in het dossier Ford Genk. "VW Vorst hebben we ook deels kunnen redden", zei hij voor aanvang van het overleg tussen de federale regering en de directie van Ford Europe. Als er geen redding meer mogelijk is, gaat het volgens Reynders wel degelijk om een drama, "maar dan hebben we sociale begeleiding", zei hij alvorens het kantoor van de premier binnen te gaan.


Onzekerheid troef aan de bedrijfspoorten
Aan de poorten van Ford Genk is de verslagenheid deze middag groot bij de werknemers die naar Genk afgezakt zijn. Er hangen intussen zwarte vlaggen naast de vakbondsvlaggen. In twee tonnen wordt vuurtje gestookt. Het aantal arbeiders, die vanmorgen nog met enkele honderden aanwezig waren, is intussen afgenomen tot enkele tientallen. Voor hen blijft onzekerheid troef over wat er gaat gebeuren.

BELGA
reuters

Vlaamse regering wil 43,5 miljoen euro terug
De Vlaamse regering onderzoekt hoe ze de 43,5 miljoen euro, die ze heeft uitgekeerd aan Ford, kan terugvorderen. Dat meldt Vlaams minister-president Peeters na het overleg met de Ford-top in Brussel. Peeters zegt ook dat de testbaan in Lommel niet betrokken is bij de sluitingsoperatie.


Top bij Di Rupo onder zware politiebewaking
De directieleden van Ford Europe zijn omstreeks 13 uur onder aanzienlijke politiebewaking binnengereden bij eerste minister Elio Di Rupo. Daarvoor hadden ze een 45 minuten durend onderhoud met Kris Peeters en enkele Vlaamse ministers. De directieleden - die worden vervoerd in een vloot in Genk geproduceerde S-Max'en - leggen voorlopig geen publieke verklaringen af.


De aangekondigde sluiting van Ford Genk sloeg deze morgen bij de werknemers in als een bom. "Zo hebben ze ons uitgeperst, zo hebben ze ons laten vallen", aldus een werknemer van Ford.


"Sluiting fabriek treft ook Nederlands-Limburg"
Ook Nederlands-Limburg wordt getroffen door de sluiting van de Ford-fabriek in Genk, dat dichtbij de grens met Nederland ligt. Dat zegt directeur van de Kamer van Koophandel in Nederlands-Limburg Wil Houben. Naar schatting gaan er indirect honderd tot tweehonderd Nederlandse arbeidsplaatsen verloren als gevolg van de sluiting, aldus Houben.


Bijna helft van Limburgse bedrijven zonder band met Ford verwacht ook impact
Veertig procent van de bedrijven die zelfs geen enkele toeleveranciersrelatie met Ford hebben, verwacht omzet- of banenverlies door de sluiting. Dat blijkt uit een studie die VKW Limburg dinsdag uitvoerde bij een duizendtal middelgrote en grote Limburgse bedrijven.

Kris Peeters: "Donderslag bij heldere hemel"
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft na het overleg met de Europese Ford-top een persconferentie gegeven. Peeters zegt dat de sluiting een "mokerslag" is, "een nachtmerrie voor de 4.300 werknemers en hun familie, en ook voor de werknemers van de toeleveranciers. Het is een donderslag bij heldere hemel, een zwarte dag voor de mensen die daar werken, voor de provincie en voor ons", aldus Peeters, die ook van "woordbreuk" door de Europese top van Ford spreekt.

BELGA

Paul De Grauwe: "Pijn zal langer duren dan bij sluiting Renault Vilvoorde"
De werknemers van Ford Genk zullen het moeilijker hebben om een nieuwe job te vinden dan de werknemers van Renault Vilvoorde in 1997. Dat zegt econoom Paul De Grauwe. Volgens hem had de politieke wereld de sluiting niet kunnen voorkomen. "Wie nu schiet op politici, doet dat meer uit frustratie dan na een nuchtere analyse", zegt hij.


Staking Ford Lommel mogelijk langer dan 24 uur
De werknemers van Ford in Lommel zullen donderdag voor 24 uur het werk neerleggen uit solidariteit met de mensen van Ford Genk. Dat deelde ACV-hoofdafgevaardigde Eddie Martens woensdag namens de vakbonden aan het personeel mee. Mogelijk wordt daarna verder gestaakt.


De tweet van communicatie-adviseur Noël Slangen wordt vlijtig verspreid op Twitter.

Stephen Odell bij premier Di Rupo
Om 13 uur vindt er een overleg tussen de Europese top van Ford en premier Elio Di Rupo plaats. Om 12 uur was de top al te gast bij de Vlaamse regering. De auto met de Ford-deligatie zou ondertussen aangekomen zijn bij Di Rupo.

Nog meer verontwaardigde politieke reacties op Twitter:

Bourgeois : "Verrast en verbijsterd"
Vlaams viceminister-president Geert Bourgeois is "verrast en verbijsterd" door het nieuws over de sluiting van Ford Genk. Hij spreekt van een "zware slag" voor de betrokken werknemers en voor het hele "industriële weefsel" van Vlaanderen.

belga

Vakbonden bepalen morgenavond strategie
De vijf vakbonden bij Ford Genk (ACV-Metea, ABVV-Metaal, ACLVB, LBC en BBTK) zullen morgenavond hun strategie bepalen. Dat deelde ACV-hoofdafgevaardige Eddie Martens mee aan het verzamelde personeel bij Ford Genk. "We gaan niet naar de Europese top (van Ford, nvdr.). We waren er deze ochtend voor hen in Genk", herhaalde Martens. "We gaan wel in op de uitnodiging van Kris Peeters. Morgen volgt er overleg, ieder in zijn eigen fractie. Morgenavond komen we dan bijeen voor overleg. We gaan de strategie bepalen van de komende dagen en weken." De bonden zullen op regelmatige basis de werknemers informeren.

Ivo Belet interpelleert Europese Commissie
De Europese Commissie moet actief tussenbeide komen bij grootschalige herstructureringen die verband houden met de werking van de Europese eenheidsmarkt. Zo reageert CD&V-Europarlementslid Ivo Belet op de sluiting van Ford Genk. Hij heeft daarover vandaag een interpellatie ingediend bij bevoegd eurocommissaris Michel Barnier.


Gouverneur Limburg: "Aangeslagen maar niet dood"
De sluiting van Ford Genk komt bij de Limburgse gouverneur als een zware klap. "Ik ben geschrokken over de sluiting, maar ook over de manier waarop", zegt Herman Reynders in een reactie. "We zijn aangeslagen, maar niet dood." Reynders is op weg naar Genk, waar hij de werknemers zijn medeleven zal betuigen.

BELGA

Ford-top binnen via garage
De Europese top van Ford is het gebouw op het Brusselse Martelarenplein via de garage binnengeslopen voor het overleg met de Vlaamse regering. Stephen Odell laat zo zijn gezicht niet zien aan de verzamelde pers. Viceminister Ingrid Lieten (sp.a), die ook zal deelnemen aan het overleg, heeft al gezegd zich "bedrogen" te voelen.


Jo Vandeurzen: "Dramatisch"
Vlaams minister van Welzijn en Limburger Jo Vandeurzen noemt de aangekondigde sluiting van Ford Genk "dramatisch". Hij had naar eigen zeggen gehoopt op het "minst slechte nieuws", een afvloeiing. Vandeurzen heeft deze middag samen met minister-president Kris Peeters en enkele andere Vlaamse ministers overleg met de directie van Ford Europe. "Ik wil eerst van hen horen wat er nu juist aan de gang is", zegt een aangeslagen Vandeurzen. "Ik wil horen wat de uitleg is voor de gebroken beloftes."

1.300 jobs sneuvelen bij 4 rechtstreekse toeleveranciers
Ook de vier fabrieken die met een transportsysteem rechtstreeks met de Ford-fabriek zijn verbonden, zullen de deuren moeten sluiten. Voor die fabrieken werken ruim 1.300 mensen. Enkel SML Genk, dat ook aan Audi levert, zou een aantal jobs kunnen behouden. Bij de vier fabrieken ligt de productie momenteel stil. Daarnaast zouden bij verschillende andere directe en indirecte toeleveranciers nog eens 4.000 jobs op de tocht staan.

belga

Overleg tussen Ford-top en Kris Peeters
Het is wachten op de Europese Ford-top voor het overleg met Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) in Brussel. Viceminister Ingrid Lieten (sp.a) en Jo Vandeurzen (CD&V) arriveerden al, maar de top is nog niet begonnen.

Om 13 uur gaat Stephen Odell langs bij premier Di Rupo. Om 17 uur is er een topoverleg tussen de Vlaamse regering, de provinciegouverneur, de sociale partners en de directie van Ford Genk.


Staking bij Ford Lommel
Bij Ford Lommel wordt morgen het werk 24 uur neergelegd uit solidariteit met de werknemers in Genk. Dat hebben de vakbonden vandaag meegedeeld. In Lommel zijn de testbaan van Ford en een ontwikkelingscentrum gevestigd.


Burgemeester Dries: "Knokken voor een toekomst en behoud welvaart"
"Dit is een nachtmerrie, een ramp voor Genk en de regio. Dit raakt iedereen tot in het diepste bestaan", zo zegt Wim Dries (CD&V), burgemeester van Genk. "Het zal niet gemakkelijk zijn om dit op te lossen." De burgemeester was ook aanwezig op de Ford-site."We gaan steun vragen op alle niveau's", klinkt het.


Oproep vakbondsbasis om naar Brussel te gaan afgeblazen
Vanuit de vakbondsbasis was na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk opgeroepen om met de trein naar Brussel af te zakken. Die oproep werd uiteindelijk afgeblazen nadat bekend raakte dat de vakbondstop een ontmoeting weigert met de Europese directie in Brussel. "We zijn gefrustreerd dat de Europese directie niet naar Genk is gekomen", klinkt het. "Ze hebben ons hard gepakt, we zijn bedrogen en belogen."

AFP

Lieten: "Eerste zorg gaat naar arbeiders en gezinnen"
"Vreselijk." Zo reageert ook Vlaams minister van Innovatie en Overheidsinvesteringen Ingrid Lieten (sp.a). "Onze eerste zorg moeten de arbeiders en hun gezinnen zijn om de klap op te vangen", zegt Lieten, zelf ook Limburgse. De minister vindt het ongelooflijk dat de directie van Ford Europa de werknemers "niet eens in de ogen durft te kijken. Zij hadden al ingeleverd om de nieuwe modellen te kunnen bouwen".

Ford belooft maatregelen en ondersteuning voor werknemers
"We onderkennen de gevolgen van deze mogelijke actie voor onze werknemers, hun families, onze leveranciers en de lokale gemeenschap", luidt het in een persbericht van Ford. "Wij zijn ons ten volle bewust van en aanvaarden de maatschappelijke plichten van Ford in deze moeilijke situatie en zullen, indien het herstructureringsplan zou worden bevestigd, zeker stellen dat we de maatregelen zullen nemen en in de ondersteuning zullen voorzien om de gevolgen voor alle betrokken werknemers te milderen."

belga

ACLVB: "Wij eisen nu Europese actie!"
De liberale vakbond ACLVB eist actie op het niveau van de Europese ondernemingsraad en Europa zelf. "De eurocrisis zorgde voor een dalende autoverkoop en ook Ford Genk kampt met overcapaciteit. Ik hoop eigenlijk dat er vanmiddag een tandem Peeters-Van Rompuy in werking schiet. Het probleem overstijgt duidelijk België", stelt Jan Vercamst, de nationale voorzitter van het ACLVB.

EPA

Verontwaardigde politieke reacties op Twitter:

Pierre Vrancken (ABVV): "Erger dan sluiting mijnen"
Secretaris van ABVV Metaal Limburg Pierre Vrancken reageert zeer aangeslagen. Vrancken heeft zelf 17 jaar in de Genkse vestiging gewerkt. "Dit valt me enorm zwaar. Het is een drama. Ik moet dit eerst zelf laten bezinken. Dit is voor onze provincie nog erger dan de sluiting van de mijnen, want indertijd was er nog werkgelegenheid genoeg", aldus Pierre Vrancken.


Watteeuw: "Verdriet en boosheid zijn terecht"
Groen zegt dat het de "verslagenheid en woede" van de werknemers van Ford Genk deelt. "Het verdriet en de boosheid die er vandaag heersen onder de werknemers zijn meer dan terecht. Ford heeft de duizenden werknemers die al tientallen jaren werkzaam zijn in de fabriek op harde wijze voor voldongen feiten gezet", meent Groen-fractievoorzitter in het Vlaams parlement Filip Watteeuw. Groen vraagt ook aan de Vlaamse regering een goed sociaal begeleidingsplan voor de werknemers van Ford Genk voor te bereiden.

reuters

Vakbonden weigeren ontmoeting met Europese directie in Brussel
De vakbonden weigeren de Europese directie van Ford te ontmoeten in Brussel. Die vergadering was om 15.15 uur gepland. "We gaan niet naar Brussel. We nemen het niet dat ze ons niet hebben te woord gestaan in Genk", sprak ACV-hoofdafgevaardigde Eddie Martens aan de Genkse autofabriek de menigte toe na overleg tussen de verschillende bonden.De bonden zullen wel Vlaams minister-president Kris Peeters ontmoeten. Die vergadering zou gepland staan om 16 uur op het kabinet van de Vlaamse regeringsleider aan het Martelarenplein.

UGent: "Loonkosten heus niet enige Belgische handicap"
De loonkosten zijn belangrijk, maar heus niet de enige Belgische handicap, het probleem is vooral het klimaat van onzekerheid op vlak van fiscaliteit, arbeidsmarkt, pensioenen en politiek. Dat zegt professor Gert Peersman van de vakgroep financiële economie (UGent).

"Als een bedrijf ergens investeert, dan kijkt het in de eerste plaats op lange termijn", aldus Peersman. "Wat België betreft is er teveel onzekerheid, onder meer fiscaal. Hoe zit het met de belastingen op arbeid, gaan die verlaagd worden of niet? Gaat de vermogensbelasting omhoog? Wordt de notionele intrestaftrek verlaagd? Het gaat hem niet meteen over het feit of die maatregelen goed of slecht zijn, wel dat er geen duidelijkheid over bestaat. Als een bedrijf dat wil investeren moet kiezen tussen België of Duitsland, waar die zekerheid wel bestaat, dan is de keuze snel gemaakt."


VBO: "Sluiting is zware klap voor ons industrieel weefsel"
"De sluiting van Ford Genk, een fabriek die al decennialang zo sterk verankerd zit in ons sociaal weefsel, is opnieuw een moeilijk moment voor onze industrie." Dat meldt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), "dat bereid is mee na te denken over acties om de gevolgen van de sluiting zo veel mogelijk te temperen", woensdag in een persbericht.

"De voorbije jaren werd door de overheid, de directie en de werknemers steevast gezocht naar oplossingen om dat belangrijke productiebedrijf in ons land te houden, en om mogelijke handicaps waarmee het geconfronteerd werd, zo veel mogelijk weg te werken", luidt het. Het Verbond stelt dat de beslissing vooral te maken heeft met de diepe crisis waarin de autosector zich bevindt.

belga

Arbeider Tino La Mela: "Wat gaat er met de veertigplussers gebeuren?"
De 55-jarige Tino La Mela uit Houthalen-Helchteren werkt al 37 jaar op de Ford in Genk en hij zag de laatste jaren al het drama aankomen. "Vanaf het moment dat een bedrijf aan je loon zit, weet je genoeg en besef je dat het bergaf gaat. Ik ben vandaag sprakeloos. Ik zit eigenlijk aan de leeftijd voor een brugpensioen, maar ik vraag me af wat er met de veertigplussers gaat gebeuren", zei La Mela.

Houthalenaar La Mela zei geregeld tegen zijn collega's dat het bedrijf in Genk de poorten zou sluiten, maar die reageerden er met ongeloof op. "Ik werk hier al 37 jaar en op de werkvloer merk je genoeg. Ik wist dat dit zou gebeuren en ik heb dat ook voorspeld", aldus La Mela.


Unizo Limburg: "Alles op alles zetten om vele getroffenen perspectief te geven"
Na het nieuws over de sluiting in 2014 van de Ford-fabriek in Genk wil ondernemersorganisatie Unizo-Limburg snel met alle sociale partners en betrokken overheden een "taskforce" opstarten. "Het is nu niet het moment voor polarisatie, maar wel voor samenwerking tussen alle sociale partners, vakbonden, ondernemersorganisaties en betrokken overheden", zo benadrukt Karel van Eetvelt, de gedelegeerd bestuurder van Unizo, in een eerste reactie. "Het komt er nu op aan alles op alles te zetten om de vele getroffenen perspectief te geven", voegt hij eraan toe.

EPA

NSZ: "Ook slecht nieuws voor vele kleine toeleveranciers"
De sluiting van Ford Genk is niet alleen "bijzonder jammer voor de vele werknemers die hun baan verliezen, maar ook voor de vele, vaak kleine toeleveranciers die grotendeels afhankelijk zijn van de Genkse Ford-fabriek". Dat stelt Christine Mattheeuws, de voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

"Onder de toeleveranciers tellen we ook een pak kmo's (zoals auto-onderdelen, catering, horeca, cleaning, taxi en transport, en drukkerijen) die rake klappen zullen krijgen nu het doek definitief valt voor Ford Genk", meent Mattheeuws. Het NSZ dringt er bij alle regeringen in ons land op aan te blijven investeren in concrete en structurele maatregelen om het bedrijfsleven te ondersteunen.


ABVV Audi Brussel: "Audi-werknemers kunnen zich inbeelden wat Ford-collega's doormaken"
"Wij betreuren uiteraard het harde verdict voor Ford Genk", meldt Edwin De Clercq, ABVV-hoofdafgevaardigde bij Audi Brussel. "Onze mensen kunnen zich inbeelden wat de arbeiders en bedienden van Ford Genk nu doormaken."

"Bij Audi Brussel hebben we tot 2016 werkzekerheid beloofd gekregen", zegt De Clercq. "Maar ook in Genk was er eind vorige maand nog goed nieuws, toen aangekondigd werd dat de fabriek drie nieuwe modellen mag bouwen. Het toont aan dat die beslissingen niet vatbaar zijn voor rede."

In 2006 werd Volkswagen Vorst met sluiting bedreigd, maar nadat Audi de fabriek overnam, kon bijna de helft van de jobs behouden blijven. "Wij zijn toen nipt gered geweest, maar we kunnen ons inleven in wat de mensen daar nu meemaken. We betuigen onze steun aan de duizenden mensen die getroffen worden door de sluiting van de Ford-fabriek."

EPA
EPA

John Crombez: "Overheid wordt gegijzeld"
Ford Genk en andere bedrijven gijzelen de overheid. Dat vindt staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a). "Ze vragen subsidies aan om voldoende rendabel te zijn. Een keer dat het geval is, zijn ze weg", klaagde hij vanochtend op Bel RTL.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) verwees gisteren naar de loon- en energiekost als serieus probleem voor de industrie. Daar "moet grondig naar gekeken worden", zei hij. Die analyse deelt John Crombez niet. "De discussie gaat over competitiviteit en niet over productiviteit. Onze werknemers zijn zeer productief, zowel op Europese als op mondiale schaal", zegt Crombez. "De discussie over de loonkosten en de competitiviteit moet zeker worden gevoerd, maar niet in dit geval."


Muyters: "VDAB ter beschikking voor overleg"
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) vindt het nieuws over de aangekondigde sluiting van de Ford-fabriek in Genk "verschrikkelijk, zowel voor de werknemers van Ford als voor de toeleveranciers". Hij benadrukt dat de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB tijdens het sociaal overleg dat nu zal worden opgestart ter beschikking staat. "En zodra het sociaal plan er is, zal de VDAB zijn rol als activeringsdienst spelen."


Meryame Kitir: "Drama voor heel Limburg"
"Dit is een drama voor Genk en een drama voor de hele regio, want 10.000 mensen zullen getroffen worden. Het getuigt van geen respect dat de Europese directie hier niet is komen opdagen, terwijl naar mijn mening de directies van Ford Europa en Ford Amerika hiervoor verantwoordelijk zijn", zei een aangeslagen parlementair en verkozene van de ondernemingsraad bij Ford Genk Meryame Kitir (sp.a) uit Maasmechelen.

"De mensen hier in Genk kan niks verweten worden. Ze zijn altijd zeer flexibel geweest. Er is een besparingsplan van 12 procent afgerond en dan moeten we vaststellen dat hier met de levens van 10.000 mensen gespeeld wordt. Ik begrijp niet dat de productie van de Mondeo dan naar Spanje verhuisd", aldus Kitir aan de poorten van de Ford.

BELGA

Opstoot van woede en frustratie
Bij het voorlezen van de mededeling over de herstructurering in de vergaderzaal binnen bij Ford Genk ontstond er wat duw- en trekwerk tussen de vakbondsmensen onderling. Het was een woelige situatie. De lokale directie las droogweg een mededeling voor, die vijf minuten duurde.

"Het was een opstoot van woede en frustratie. Men laat ocharme de lokale directie een tekst voorlezen. En dan stonden er alleen de naamplaatjes van onder meer Stephen Oddell. De schijnheiligheid ten top", zei voorzitter ABVV Metaal Limburg Rohnny Champagne.


ACV: "Een gebrek aan respect"
Het ACV verwijt Ford, dat in het verleden nog werkzekerheid beloofde tot 2020 "een gebrek aan respect", en bekijkt welke juridische stappen ze kan ondernemen. ACV-secretaris Luc Prenen hekelde dat de Europese Ford-directie niet aanwezig was. De directie van Ford Genk bracht de donkere boodschap over. "Een korte boodschap, sec." De boodschap die de directie overmaakte, moet volgens de vakbondman gezien worden in het licht van de procedure van de wet-Renault.

Op dit moment hebben acties volgens Prenen geen zin. De fabriek ligt momenteel immers tijdelijk stil.


Agoria: "Bbp daalt 0,3 procent"
"De sluiting van de Fordfabriek in Genk heeft niet alleen een sociale impact, maar ook een zware economische impact", aldus Agoria, de Belgische federatie van de technologische industrie, in een reactie op de sluiting van Ford Genk. "Rechtstreeks en onrechtstreeks zorgde dit bedrijf voor bijna 10.000 jobs. Ford is goed voor een omzet van 3 miljard euro, en zorgt voor 15 procent van de toegevoegde waarde van de Belgische voertuigsector. Een sluiting doet ons bbp met 0,3 procent dalen."

De Ford-fabriek in Genk sluit de deuren na afloop van de productie van de huidige modellen. Dat zal in 2014 zijn, zo heeft de lokale directie vandaag aan de vakbonden meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad. Het gaat om een verlies van 4.300 banen van voltijdse werknemers.

In november 2010 werd er nog een toekomstcontract getekend tussen de internationale Ford-directie en de Vlaamse overheid. Ford Genk moest drie nieuwe modellen produceren met werkzekerheid tot 2020 als gevolg. Maar midden september 2012 zorgde de krant Wall Street Journal voor ongerustheid: een herstructureringsplan voor Europa zou de sluiting van Ford Genk betekenen. Die geruchten werden echter de kop ingedrukt, Ford-vicepresident Jeff Wood kwam in september zelfs naar Genk om de geplande investeringen te bevestigen. Vanaf oktober 2013 zou Genk de nieuwe Mondeo bouwen.

Ondanks alle beloftes verhuist de productie van de Mondeo nu naar het Spaanse Valencia. De EU-directie was niet aanwezig op de bijzondere ondernemingsraad wegens "andere verplichtingen".

Rohnny Champagne (ABVV) reageert furieus: "Ik ga elke laatste eurocent uit deze fabriek persen. Desnoods door openbare verkoop. Elke laatste eurocent gaat herverdeeld worden onder de sukkelaars die hier jaar en dag het beste van zichzelf gegeven hebben en nu geen kansen krijgen."


"Bittere pil"
De sluiting van de fabriek van Ford Genk in 2014 is "misdadig, niet eerlijk en een bittere pil voor de hele regio, en vooral voor de getroffen werknemers en hun gezinnen". Dat zegt de christelijke metaalvakbond ACV-CSC Metea in een persbericht.

Europese directie afwezig
De EU-directie was vandaag niet aanwezig op de bijzondere ondernemingsraad in Genk, omdat het "andere verplichtingen" had. Het slechte nieuws is door de directie van Genk meegedeeld op amper vijf minuten tijd.

De Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) noemt de sluiting van Ford Genk een ramp.

Werkgeversorganisatie Voka pleit in een eerste reactie voor een goede opvang en begeleiding van de getroffen medewerkers. "De VDAB moet snel een speciale tewerkstellingscel opzetten. We geloven in de kansen van deze mensen op de arbeidsmarkt, aangezien er nog altijd veel vraag is naar ervaren medewerkers met technische knowhow. De ervaring van eerdere grote saneringen leert dat anderhalf jaar na de sluiting twee derde van de getroffen werknemers toch al weer aan de slag was."

BELGA

Verslagenheid bij werknemers
Toen de eerste berichten doorsijpelden over de sluiting van Ford Genk, waren er reacties van verslagenheid, verdriet en woede bij de honderden werknemers die naar het bedrijf waren afgezakt. Sommige mensen vielen elkaar al huilend in de armen. Anderen reageerden furieus of staarden wezenloos voor zich uit.

De arbeiders, die al tientallen jaren in Genk aan de slag zijn, hebben het er moeilijk mee dat er zo lang met hun voeten gerammeld is. Die arbeiders zagen het als het ware als een kroniek van een aangekondigde dood.

BELGA

Mondeo naar Valencia
De productie van de Ford Mondeo verhuist van Genk naar Valencia. Dat werd aan de poorten van Ford Genk vernomen en het wordt bevestigd door vakbondsman Pierre Vrancken van het ABVV.

FORD GENK SLUIT
De fabriek van Ford gaat dicht wanneer de huidige modellen uit productie gaan. Dat is waarschijnlijk in 2014. Dat heeft de Ford-top vandaag meegedeeld op de bijzondere ondernemingsraad.

Ondernemingsraad begint
Rond deze tijd begint de bijzondere ondernemingsraad, waar de Ford-top onder leiding van Stephen Odell zijn toekomstplannen voor de fabrieken in Genk bekend zullen maken.

belga

De vakbondsblokkade voor een van de ingangspoorten van Ford Genk kleurt groen, rood en blauw. Pessimisme troef bij de aanwezige militanten. Dat de werknemers met het investeringsplan afgesloten in 2010 zo'n 12 procent ingeleverd hebben in ruil voor investeringen gaat vaak over de lippen. En dat de directie al zo vaak op beloftes terugkwam.

Reacties van de vakbonden:

ACV-secretaris Luc Prenen: "Het feit dat we zonder agenda uitgenodigd zijn, laat alle pistes open, wat toch wel verontrustend is. De geruchtenmolen die al op gang gekomen is laat niet het beste vermoeden."

ACV-hoofdafgevaardige Eddie Martens: "Voor mij is het al enige tijd uitgemaakt. We krijgen de dood met de kogel of de strop. Het ene duurt gewoon langer. Als je het aan de mensen vraagt, dan verkiezen ze het eerste."

ABVV-hoofdafgevaardigde Erik Verheyden:"Ik verwacht het begin van het einde. Een herstructurering met sluiting op korte termijn", een uitdoofscenario in 2014.

ACLVB-secretaris Gert Steegmans: "Stilte voor de storm. We wachten nu bang af hoe zwaar de storm is."

Overigens deelt de Genkse afdeling van de linkse partij PVDA+ pamfletten en citroenen uit onder de werknemers. De partij wil dat de regering de fabriek "in beslag neemt" als de directie ze sluit.


Volgens Radio 1 zijn er al honderden werknemers aan de fabrieken in Genk aangekomen. De arbeiders vrezen het ergste. Ze zijn ook erg boos dat er een maand geleden nog goed nieuws kwam: er werd toen meegedeeld dat Ford Genk de nieuwe Mondeo mocht bouwen.


Mogelijke scenario's volgens Radio 1:

- 1.000 jobs gaan verloren
- Sluiting in 2014
- Onmiddellijke sluiting

VRT-journalist Indra Dewitte zegt op Twitter dat Ford Genk aankijkt tegen een sluiting in 2014.

Wat staat er vandaag te gebeuren bij Ford Genk?

Om 9 uur vindt er in Genk een bijzondere ondernemingsraad plaats met Ford-topman Stephen Odell. Hij brengt wellicht slecht nieuws, maar vraag is of het om massaal jobverlies gaat of een volledige sluiting.

Om 12 uur heeft Odell een afspraak met Vlaams minister-president Kris Peeters, die voorbereid is op het ergste.

Om 13 uur gaat Odell langs bij premier Elio Di Rupo.

Ford-topman Stephen Odell.
EPA Ford-topman Stephen Odell.

Sinds 8 uur verzamelen werknemers van Ford Genk zich aan de poorten van de fabriek. De vakbonden hadden hiertoe gisteren opgeroepen. Iedereen verwacht het ergste.

Meer over

Meld een bug