Daily Mail trekt escortartikel terug na rechtszaak Melania Trump

Melania Trump.
afp Melania Trump.
Daily Mail is vannacht teruggekomen op de beweringen dat Melania Trump een carrière als escorte zou gehad hebben. De Britse tabloid publiceerde twee weken geleden een artikel waarin gehint werd dat de vrouw van de Amerikaanse presidentskandidaat in de jaren negentig werkte als escort.

Gisteren eiste Melania Trump in een rechtszaak een schadevergoeding van Daily Mail en van de Amerikaanse blog Tarpley die ook de beweringen publiceerde. Beiden schreven dat Melania Trump in de jaren negentig als escort had gewerkt.

"Deze beweringen zijn honderd procent onjuist en beschadigen haar reputatie", aldus de advocaat van Trump, Charles Harder. De man vertegenwoordigde ook Hulk Hogan in zijn rechtszaak tegen Gawker. Dat mediabedrijf ging recent failliet nadat de rechter Hogan een schadevergoeding van 115 miljdoen dollar toekende omdat het Gawker een sekstape van de worstelaar online had gezet.

Net nadat de stap naar de rechter bekend werd, kwam Daily Mail online met een verklaring over het artikel van 20 augustus. Daarin herhaalt de tabloid nog eens het punt van het artikel, dat de "beschuldigingen over Melania Trump een negatieve invloed kunnen hebben op de gooi naar het presidentschap door haar echtgenoot Donald Trump". De krant verdedigt zich door te zeggen dat het alleen de beschuldigingen citeert en die zelf niet heeft bedacht.   

Daily Mail baseerde zich naar eigen zeggen op een boek en op een artikel in een tijdschrift in Slovenië, Melania Trumps geboorteland. Daarin stond dat de kandidaatsvrouw voor twee dubieuze modellenbureaus werkte, één in Milaan en één in New York. Ze zouden dienst doen als escortbureaus. De krant publiceerde het artikel op haar website onder de kop 'Naakte fotoshoots en een stroom aan verontrustende vraagtekens over visa: het ERG pikante verleden van Donald Trumps Sloveense vrouw'. Het schrijft nu in de verklaring dat het artikel wordt teruggetrokken als mensen het verkeerd interpreteren.