Ga naar de mobiele website
^ Top

Cameraschild bewaakt Antwerpse haven tegen drugsdealers

Bart Leye
Vanaf november laat het Antwerpse havenbedrijf een netwerk van 64 camera's installeren. Die zullen langs de 26 toegangswegen naar de haven hangen. Opvallend: de toestellen, betaald door het bedrijf, worden aangesloten op de ANPR-databank van de politie. "Zo maken we één groot cameraschild over het hele land."

Het Antwerpse havenbedrijf - de private vennootschap die de haventerreinen en alle haveninfrastructuur beheert - betaalt maar liefst 2,3 miljoen euro om het uitgestrekte havengebied veiliger te maken via een cameranetwerk met nummerplaatherkenning langs 26 invalswegen. De plannen, waarvan de eerste studie al uit 2014 dateert, moeten wel nog goedgekeurd worden op de volgende gemeenteraad. "Als dat gebeurt, weten we vanaf volgend voorjaar wie de haven binnen- en buitenrijdt", zegt havenschepen Marc Van Peel. Informatie die van goudwaarde kan zijn in de strijd tegen de criminaliteit.

Dankzij nieuwe wet

Het hoofd van de Antwerpse federale gerechtelijke politie, Stanny De Vlieger, trok vorige week nog aan de alarmbel over het gebrek aan screening in de haven. "Cocaïnesmokkelaars hebben hun werkterrein verlegd van Rotterdam naar Antwerpen", klonk het.


"Dit 'kleine' cameraschild is een eerste stap om politie en andere diensten meer tools te geven", klinkt het bij het kabinet van binnenlandminister Jan Jambon (N-VA). "Het unieke hier is dat de camera's die betaald worden door een privépartner, gelinkt zullen worden aan de nationale ANPR-databank. Zo zal de politie een drugstrafikant kunnen volgen doorheen het hele land via ons 'groot' cameraschild." Want naast een federaal netwerk van wel 1.000 ANPR-camera's dat momenteel langs 250 knooppunten uitgerold wordt en in 2019 volledig operationeel moet zijn, zal de nationale databank ook ANPR-gegevens van de trajectcontroles in de verschillende gewesten en de lokale politie bevatten. "Via ANPR kan de politie in real time zowel in ons land als Europees geseinde wagens onderscheppen, maar de database geeft ook de mogelijkheid om terug te keren in het verleden en routes van criminelen in kaart te brengen", klinkt het. "Dankzij de nieuwe camerawet is het bovendien mogelijk voor andere private partners zoals havens of grote industriezones om op eigen kosten ook zo'n cameranetwerk te installeren en aan te sluiten op de nationale ANPR-databank."

BELGA

Anonieme gegevens

Daarnaast kan via de gegevens van de 64 camera's gecontroleerd worden of vrachtverkeer zich houdt aan de tonnages voor bepaalde wegen of bruggen. "De camera's bevorderen niet alleen de veiligheid, maar ook de mobiliteit rond het havengebied", zegt Van Peel. "Zowel het havenbedrijf, de stad Antwerpen als de besturen van Beveren en Zwijndrecht krijgen toegang tot de geanonimiseerde gegevens van de camera's. Zo kunnen ze aan verkeersgeleiding doen wanneer er wegenwerken zijn of bij sluipverkeer."

Bart Leye
Bart Leye



20 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • BertPienter

    Een privé firma die camera's gaat plaatsen op de openbare weg is onaanvaardbaar. Privé firma's mogen wel betalen voor dergelijke camera's maar IN GEEN GEVAL zelf plaatsen en bedienen. Dat is in een rechtsstaat de taak van de politie.

  • peter links

    Meneer vandermolen, het gaat me ook niet om havens of toevoer van drugs. Het gaat mij om het gelof van nva in de volledig achterhaalde war on drugs. In Portugal is men daar vanaf gestapt met zeer goede resultaten. Informeer u misschien eerst in die materie voor je een irelevate commentaar op mijn post geeft.

  • Henri Jordens

    Zij die tegen zijn hebben meestal iets te verbergen. Beginnende met de verkeersregels die ze aan hun laars lappen. Graag overal zulke camera's. De haven kennende is voor criminelen tot nu toe overal toegankelijk. Denk maar om te beginnen aan een mogelijke terroristische aanslag op een raffinaderij.

  • Daniel collier

    Ja als ge te snel rijd dan heeft men een boete en niet alleen in het havengebied dat is overal he. Dus niet te snel rijden.

  • Nick Blomme

    In openbare ruimte moet niks anoniem gebeuren. Ivm criminelen. Je moet er nu ook niet de perfecte genieën van maken.

Meld een bug