Zweden denkt aan treindienst Malmö-Brussel

Beeld ter illustratie.
Shutterstock Beeld ter illustratie.
De Zweedse regering wil meer nachttreinen in Europa. Een eerste project zou een verbinding tussen Malmö en Brussel kunnen zijn, zegt het Zweedse verkeersagentschap in een studie. Er zijn wel nog obstakels.

Zweden is het land van klimaatactiviste Greta Thunberg en van "flygskam" of vliegschaamte. De linkse regering liet onderzoeken of meer nachttreinen vanuit het land mogelijk zijn. Dat onderzoek is nu klaar en het verkeersagentschap ziet een trein tussen Malmö via Keulen naar Brussel als een goede start.

Zo'n treindienst zou wel maar ten vroegste in 2023 volledig van start kunnen gaan, en er liggen nog heel wat obstakels op het spoor. Zo zouden akkoorden moeten worden gesloten met de landen waar de trein door rijdt. In Duitsland dreigen alvast problemen. Bovendien kan de verbinding bij de start niet winstgevend zijn. De studie heeft het over een geschat verlies van 50 miljoen kronen (4,7 miljoen euro) per jaar. 

Toch wil minister van Infrastructuur Tomas Eneroth er verder werk van maken, zegt hij aan het Zweedse nieuwsagentschap TT. De minister denkt immers niet dat de overheid voor altijd zal moeten blijven instaan voor het treinverkeer. Hij verwacht dat er ook commerciële spelers met nachttreinen zullen starten.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dietlinde Deliaert

    Zou echt tof zijn

  • Bart Vos

    Dat zou mooi zijn

  • Paul De Mol

    En je zal 24 uur onderweg zijn, en daarvoor 1000 Euro betalen, terwijl je voor 50 Euro in een paar uur kan vliegen.

  • Ramon Simon

    Als het goedkoper is dan het vliegtuig kan het interessant zijn. Maar comfort en snelheid van een vliegtuig is toch moeilijk te evenaren.

  • Hans Mannaerts

    Dat een dienst de eerste jaren verlieslatend is, is bijna normaal. Zowat alle nieuwe internationale verbindingen beginnen met verlies. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat Thalys en Eurostar op eigen benen konden staan? Maar als de trein eenmaal rijdt wil ik zeker wel een keertje mee.