Zware besparingen op til bij Brussels Airlines

Brussels Airlines CEO Christina Foerster.
BELGA Brussels Airlines CEO Christina Foerster.
Twee maanden nadat zijn Duitse moederbedrijf Lufthansa beslist heeft Brussels Airlines een eigen koers te laten varen, stelt CEO Christina Foerster duidelijke toekomstdoelen voorop. Brussels Airlines moet tegen 2022 een winstmarge van 8 procent boeken. Daarvoor zijn forse besparingen nodig. Dat blijkt uit een interne mededeling die De Tijd kon inkijken. 
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De luchtvaartmaatschappij moet de kosten - die volgens de Belgische jaarrekening in 2018 zo'n 1,58 miljard euro bedroegen - 8 à 12 procent laten dalen.

In de interne communicatie over het transformatieplan, ‘Reboot’ genaamd, maakt Brussels Airlines zijn personeel duidelijk hoe erg het vandaag gesteld is met de rendabiliteit. Op de 154 zitjes die een gemiddeld vliegtuig van Brussels Airlines telt, levert maar één stoel winst op.

Margegroei

Foerster eist een kostendaling van 8 à 12 procent om haar ambitieuze margegroei te realiseren. "We hebben een marge van 8 procent nodig om onze huidige en geplande investeringen, in vlootvernieuwing, netwerkuitbreiding en people development, zelf te financieren", klinkt het in het interne document. De voorbije jaren betaalde Lufthansa de vlootvernieuwing.

Hoewel het rapport geen concrete maatregelen vermeldt, zoals mogelijk jobverlies, wijst de directie erop dat de kostenbesparing mogelijk nog hoger zal liggen. Zo houdt Brussels Airlines rekening met de verwachte inflatie en indexeringen, terwijl de opbrengst per zitje stabiel zal blijven of zelfs zal dalen. Bovendien kunnen stijgende kerosineprijzen extra maatregelen vereisen.

Vakbonden

De vakbonden reageren verbaasd op het besparingsplan. Zij werden officieel nog niet op de hoogte gebracht en dringen bij de directie aan om snel duidelijkheid te scheppen. Paul Buekenhout van de christelijke vakbond hoopt dat er geen afvloeiingen komen. Anita Van Hoof van de socialistische vakbond roept van haar kant op om niet te raken aan de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel. “Die hebben de jongste jaren al genoeg ingeleverd. De directie moet maar creatief zijn en andere besparingen vinden”, klinkt het. 

“Ik hoop de volgende weken concrete voorstellen te krijgen. Ik verwacht volledige transparantie, dat de voorstellen eerst met de personeelsvertegenwoordiging zullen doorgepraat worden”, zegt Buekenhout. Mogelijk is er volgende week al een eerste ontmoeting.

De ACV-er meent niet dat er nog kan bespaard worden op het vliegend personeel. Zijn collega van de socialistische vakbond merkt op dat er op dit moment nog aanwervingen gebeuren bij het vliegend personeel. “Maar als de directie zou raken aan de vluchtschema’s, of bepaalde bestemmingen schrapt of toevoegt, kan dat wel een impact hebben”, vreest Van Hoof. Verwacht wordt dat de directie vooral zal besparen bij het grondpersoneel, maar volgens Buekenhout mogen hierbij geen ontslagen vallen. “Men heeft altijd voorgehouden dat er geen personeel zal moeten afvloeien. Ik blijf dit voorstel van mevrouw Foerster (de CEO, red.) indachtig houden”, klinkt het.

Van Hoof merkt nog op dat er een nieuwe tewerkstellings-cao zal nodig zijn. “We hebben vorig jaar één getekend bij Brussels Airlines, maar dat gebeurde nog in het kader van Eurowings. Nu is er van die integratie geen sprake meer en dus is er volgens mij een nieuwe cao nodig als er iets gebeurt op het vlak van personeel.”

Bekijk ook:

Brussels Airlines wordt dan toch geen lagekostemaatschappij:

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Brussels Airlines stelt met Bruegel zesde Belgian Icon voor:

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Markos Agios

    Ze zoekt een excuus om de vliegprijzen op trekken. Alweer ten koste van de gewone werkman. Wat levert ze zelf in?

  • luc Cuypers

    Misschien wat minder politiek benoemde managers ? Want daar gaat het " grote " geld naartoe . De man op de werkvloer verdient maar peanuts , daar valt al nietmeer op te besparen . En hoeveel geld is er verloren gegaan door de stakingen van de bagage afhandelaars . Zouden jullie dat beter niet in eigen handen nemen ?

  • Jef Heffens

    Geen enkele vliegtuigmaatschappij koopt een andere maatschappij op om de verliezen te betalen. Dat dachten de vakbonden toen Sabena werd opgekocht door een Zwitserse maatschappij. Dat was toen voor de vakbonden het signaal om de CEO die in Sabena een reorganisatie aan het doorvoeren was samen met de Zwitsers buiten te werken. Het resultaat is bekend.

  • Jan Van Rompaey

    Waarom dat peperdure sjaaltje rond hun hals ???

  • robby van ballaert

    en ze blijven alles maar kapot besparen voor de winst, en de menselijke kant wordt nog maar weer eens vergeten.