Ziekenhuis geloofde niet dat baby batterij inslikte: het meisje overleefde het niet

Isabella 'Bella' Rees.
Facebook Isabella 'Bella' Rees.
Baby Isabella ‘Bella’ Rees stierf toen ze amper veertien maanden oud was. Dat was begin februari 2015, in het Australische Melbourne. Nu vindt het proces plaats. Volgens de ouders beweerden de dokters dat het niet kon dat Bella een knoopbatterij had ingeslikt. Toch bleek het later zo te zijn en overleed de kleine Bella.

Tijdens het lopende proces moet worden uitgemaakt hoe de laatste dagen van Bella’s leven verliepen en hoe ze precies is gestorven. Haar mama Allison Rees heeft al getuigd. Ze zei dat zij en haar man die laatste dagen drie keer met hun dochtertje naar het ziekenhuis waren gegaan en telkens naar huis werden gestuurd. Tijdens een van die bezoeken vroegen ze zelfs of de baby misschien iets had ingeslikt. De ouders herinnerden zich dat Bella een batterij in haar handjes had gehad eerder op de dag dat ze ziek geworden was. Volgens een dokter van het hospitaal was dat uitgesloten. Hij zei dat wat het ook was, “het wel zou passeren”.

Bella had onder meer als symptomen donkere stoelgang, koorts en ze gaf bloed over. Met fotomateriaal probeerde de moeder het ziekenhuis ervan te overtuigen dat er wel degelijk iets grondig mis was met haar babydochter, omdat ze “wist dat ze haar niet zouden geloven”. Het baatte niet, de ouders bleven achter met het gevoel alsof ze “overreageerden”, “alsof we hypochonders waren”, zo getuigde Allison. Er werd ook geen scan of echo genomen. Het ziekenhuis ging uit van een infectie aan de urinewegen en gaf het meisje antibiotica.

Röntgenfoto komt te laat

Pas twee weken later bij een laatste spoedopname op 4 februari 2015 - toen Bella helemaal onder het bloed zat - werd er toch een röntgenfoto genomen en bleek dat er een knoopbatterij vastzat in de slokdarm van Bella. De baby stierf op de operatietafel na enkele hartstilstanden.

De rechtbank moet nu oordelen of het ziekenhuis wel de correcte zorgen heeft toegediend en ook wanneer de baby de knoopcelbatterij precies had ingeslikt. Het verhaal van Bella’s familie komt immers niet overeen met dat van het Australische hospitaal. De ouders van de baby weten zelf ook niet hoe Bella bij de batterij kon; geen enkel toestel in huis bleek een batterij te missen. Er worden zeventien getuigenissen verwacht van familieleden, medische experts en personeel van het betrokken Sunshine Hospital in Saint Albans bij Melbourne.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • André Gijbels

    Heb het ook meegemaakt, na zéér lang aandringen en met te dreigen met nalatigheid, hebben ze uiteindelijk toch foto’s gemaakt, en hebben toen ook wat gevonden in zijne slokdarm, ik was razend op dat moment

  • Bart Geens

    Ookal wordt het bewezen dat het ziekenhuis in de fout ging, de orde van artsen etc, zullen er telkens wel weer voor zorgen dat dergelijke fouten in de doofpot terecht komen en iedereen lekker zijn job mag verder uitvoeren.

  • Kim Feytons - Nannan

    Ik snap het niet goed, ze weten niet hoe hun dochter aan dat batterijtje geraakt is want missen er geen, maar toch hadden ze gezien dat ze één vast gehad had. Los van alles is dat ziekenhuis wel zwaar in de fout gegaan.

  • René Lippeveld

    Eigenlijk zouden die dingen bij wet verboden moeten zijn, alhoewel: er zijn ook al volwassenen gestorven van een stukje biefstuk of hun gebit. En er staat ook dat het kindje een batterij in haar handjes had gehad. Tijd om dat af te nemen, zou ik denken. Dat het ziekenhuis de ouders niet geloofde, maakt hier wel het verschil tussen leven en dood. Dus: betalen, hé. Mijn deelneming.

  • Serge Surmont

    Natuurlijk zal het hospitaal een andere versie geven...