Zelfs een toeristentreintje wordt ingezet als alternatief voor de stint

Dit elektrische toeristentreintje wordt vanaf nu in het Nederlandse Oudewater (provincie Utrecht) ook ingezet voor het vervoer van kinderen. De trein vervangt de stint, de elektrische bolderkar die in nasleep van het dodelijke treinongeluk in Oss niet langer is toegelaten op de Nederlandse openbare weg.
Pim Mul Dit elektrische toeristentreintje wordt vanaf nu in het Nederlandse Oudewater (provincie Utrecht) ook ingezet voor het vervoer van kinderen. De trein vervangt de stint, de elektrische bolderkar die in nasleep van het dodelijke treinongeluk in Oss niet langer is toegelaten op de Nederlandse openbare weg.
Nu de elektrische stint-bolderkarren in Nederland niet meer op de openbare weg mogen, moeten kinderdagverblijven snel op zoek naar alternatieve vervoersmiddelen. Bakfietsen, taxibusjes, gewone bolderkarren en zelfs een treintje.  "We improviseren ons suf". Ook in ons land wordt de stint voorlopig niet meer gebruikt.

Yellowbellies, de kinderopvang die de buitenschoolse opvang regelt in het stadje Oudewater (provincie Utrecht), zet sinds vandaag zelfs een toeristisch treintje in om het vervoer van de kinderen naar twee basisscholen vlot te regelen.  In Oudewater werd de trein - een soort elektrisch golfkarretje met een aanhanger -  tot nu toe alleen voor toeristische doeleinden ingezet, maar nu dus ook voor het vervoer van schoolkinderen. 

Veiliger

Volgens Danny Muijs van Yellowbellies  is het treintje veiliger dan de stint. "De kinderen zitten overdekt, de chauffeur moet minstens twee een rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn. We hebben vanochtend twee uur geoefend." De leiding en niet te vergeten de kinderen zijn blij met de trein waarin twaalf passagiers passen. "De kinderen vinden het geweldig. Het is voor ons een prima alternatief voor de stint. Daarnaast zetten we ook weer bakfietsen in, want het treintje alleen is niet voldoende. Het betekent extra trappen, maar we zijn niet voor niets een buitenschoolse opvang voor kinderen die een sport-opleiding volgen, aldus Muijs aan onze collega's van het AD. 

Het is improviseren. Naast lopen en fietsen, proberen taxiverhuurbedrijven opvanglocaties zo veel mogelijk uit de nood te helpen. Dat lukt niet overal

René Loman
Bolderkarren vervangen stints.
ANP XTRA Bolderkarren vervangen stints.

Uit een rondgang langs meerdere Nederlandse buitenschoolse opvanglocaties blijkt dat met name bakfietsen na het tijdelijke verbod op de stint weer massaal uit de schuur zijn gehaald. Ook taxibusjes en gewone bolderkarren worden veel genoemd als alternatief. Brancheorganisatie Kinderopvang laat weten dat uit tientallen reacties van haar leden blijkt dat het vervoer met veel extra inspanningen van medewerkers veilig wordt opgelost. "Het is improviseren. Naast lopen en fietsen proberen taxiverhuurbedrijven opvanglocaties zo veel mogelijk uit de brand te helpen. Dat lukt niet overal: soms zijn er te weinig busjes en chauffeurs. Ook de beschikbaarheid van extra personeel vergt het uiterste. Bovendien brengt de huur van taxibusjes hogere kosten met zich mee, waarin niet is voorzien. Een inschatting van de meerkosten is nog niet te maken'', aldus woordvoerder René Loman van de brancheorganisatie. 

Werkdruk omhoog

Partou Kinderopvang, een bedrijf dat meer dan 300 buitenschoolse opvanglocaties in Nederland uitbaat, had 74 stints rondrijden. "Onze oplossing? Taxibusjes, bakfietsen, lopen en voor de kleinste kinderen gebruiken we weer de (gewone) bolderkar. Dat deden we vroeger ook, want we hebben ook een leven voor de stint gehad", aldus Partou-woordvoerder Evelien van Holten. Volgens haar is het een boel geregel, maar is de logistieke operatie gelukt. "We merken nu al dat de werkdruk omhoog gaat, want we hebben extra mensen nodig om het vervoer goed en veilig te regelen. Dat maakt het lastig, want het is moeilijk om voldoende personeel te krijgen."

Volgens Van Holten worden de stints nog niet van de hand gedaan. "Nee, we wachten eerst alle onderzoeksresultaten af." Woorden van dezelfde strekking bij Dak Kindercentra, een opvangorganisatie met zestig vestigingen in grootstad Den Haag en omgeving. "We begrijpen dat de stints voorlopig van de weg zijn gehaald, maar hebben nog heel veel vragen. Vragen waar de verschillende onderzoeken hopelijk een antwoord op zullen geven. Tot die tijd doen wij onze veertien stints niet de deur uit. Wij reden er al meer dan vijf jaar mee en altijd zonder problemen. Logistiek is het nu behelpen met alternatief vervoer, maar het kan even niet anders'', aldus Karen Strengers, directeur van Dak Kindercentra. 

Niet alleen kinderdagverblijven, ook postbedrijven als PostNL moet op zoek naar ander vervoer. Het postbedrijf maakte in Nederland gebruik van tachtig stints voor het ophalen van zakelijke post in de binnensteden. PostNL zet nu onder meer bakfietsen en auto's in.

Ook in ons land wordt gehoor gegeven aan het Nederlandse ministeriële besluit. De gemeentes Haacht en Beveren beschikken over een elektrische bolderkar, maar zetten die in nasleep van het treinongeluk in Oss voorlopig niet meer in. 

De door een trein aangereden stint-bolderkar wordt van de sporen in Oss weggehaald. Bij het ongeluk op 20 september kwamen vier kinderen om het leven. De begeleidster en nog een ander kind raakten zwaargewond.
ANP De door een trein aangereden stint-bolderkar wordt van de sporen in Oss weggehaald. Bij het ongeluk op 20 september kwamen vier kinderen om het leven. De begeleidster en nog een ander kind raakten zwaargewond.



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emi De graeve

    weer nét als vroeger aan het handje van mama te voet naar het klasje in het buurtschooltje.Heerlijk...Verplicht in deze hectische wereld niet dat kinderen op 3 jaar al naar school "moeten" Ik heb thuis veel kunnen spelen en leren... Men wil enkel "jobs" creëren.

  • Jan Corneel

    Als we alle voertuigen waar ooit een dodelijk ongeval mee gebeurde van de baan halen, dan zijn er geen files meer....

  • Jan Vanachter

    Dat de stints herbekeken worden en met wat aanpassingen zijn deze mogelijks nog goed terug te gebruiken.

  • Eddy van Dorst

    @Marc Statham Deze treintjes hebben geen aanhangwagen Is natuurlijk een beetje langer.Ik denk dat ze gewoon pech hebben gehad met de stint ziet er toch veilig uit alleen de snelhuid dat ze kunnen halen vindt ik iets te hoog.

  • Marc Statham

    En daar kunnen geen ongelukken mee gebeuren zeker ? zo een treintje met aanhanger is 4 x zolang dan een stint, dus nog veel gevaarlijker om de sporen mee over te rijden.