Zalando verzendt niet langer altijd gratis in Italië: volgt rest van Europa?

Archieffoto.
BELGA Archieffoto.
De Duitse e-commercegigant Zalando stapt af van zijn onvoorwaardelijk gratis verzending in Italië. Dat meldt De Tijd. Binnenkort moeten Italianen bijbetalen als hun bestelling minder dan 24,90 euro heeft gekost. Voorlopig zegt Zalando dat de maatregel nog niet wordt uitgerold naar andere landen, maar of dat ook in de toekomst zo blijft, wil de webshop niet garanderen.

Tot nu toe wordt elke bestelling bij Zalando gratis verzonden. In Italië is dat binnenkort niet meer het geval. Voor bestellingen onder 24,90 euro zullen Italiaanse klanten 3,50 euro verzendkosten moeten betalen. 

Volgens Zalando-woordvoerster Monica Franz wordt de nieuwe procedure voorlopig enkel in Italië ingevoerd. “E-commerce is er nog niet even volwassen als in pakweg het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De Italianen bestellen minder kleding per pakje dan andere Europeanen”, verklaart ze. Maar of andere landen ook in de toekomst ontsnappen aan de maatregel? “Dat kunnen we niet garanderen”, klinkt het.

Experiment

Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het niet ondenkbaar dat Zalando ook in andere landen de belofte van gratis verzending laat varen. “Ik beschouw dit als een experiment dat kan uitbreiden naar andere landen. Zalando test of zijn winst erdoor stijgt”, aldus Van Ossel.

Rode cijfers

En dat zo’n experiment nodig is, bewijzen ook de laatste kwartaalcijfers van Zalando. Voor de eerste keer in drie jaar noteerde de webshopreus een verlies van 38,9 miljoen euro. Die terugval is deels te wijten aan een hete en lange zomer, waardoor mensen de afgelopen maanden minder herfstkledij kochten. Maar ook de hoge transportkosten die Zalando moet incasseren als gevolg van de gratis verzendingen spelen allicht een rol.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Kelchtermans

    ja logisch, niks is gratis, als je ziet in wat voor omstandigheden de werknemers van die online giganten moeten werken, om van de koerierdiensten nog maar te zwijgen... er is altijd iemand die de prijs betaalt van al dat 'gratis'

  • MARLEEN RAMAN

    Kan mij niets schelen koop daar toch niet

  • Raphael Kerser

    Ik betaal met plezier wat meer als dan de service van de koeriers ook wat beter word. Al dat gratis verzenden kan gewoon niet rendabel blijven, maar ja het moet maar om ter goedkoopste. Laat die koeriers maar zweten...

  • Karel Delcroix

    och ze doen maar... er zijn er andere en betere die wel gratis versturen.

  • Madame Prez

    marc van de poel, winkel om de hoek wat duurder ? Het dubbele wil je zeggen, 'om de hoek' willen ze na 2 jaartjes 'binnen' zijn