Westerse commerciële luchtvaart mijdt Iraans luchtruim

Op een screenshot van Flightradar 24 is te zien dat het niet erg druk is boven Iran.
Flightradar 24 Op een screenshot van Flightradar 24 is te zien dat het niet erg druk is boven Iran.
Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen mijden het Iraanse luchtruim op weg naar Azië. Ze passen sinds woensdag vaak hun route aan en vliegen noordelijker of zuidelijker dan normaal. Die omweg heeft natuurlijk te maken met het neergestorte Oekraïense toestel nabij Teheran. Iran heeft vandaag toegegeven dat het leger de Boeing “onbedoeld” heeft neergeschoten.

Op de website Flightradar 24 zie je dat het Iraanse luchtruim niet druk bezet is. Dat is om veiligheidsredenen al sinds woensdag zo, na de crash van de Oekraïense Boeing, waarbij 176 inzittenden om het leven kwamen. De oorzaak was toen nog niet opgehelderd. Vandaag gaf het Iraanse leger toe een “menselijke fout” te hebben begaan door het toestel “per ongeluk” neer te halen.

“No-flyzones kunnen komen van de autoriteiten”, legde oud-piloot Tom Mertens uit in ‘De wereld vandaag’ op Radio 1. Zo mogen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van de Federal Aviation Administration (FAA) niet boven Irak en Iran vliegen. Een verbod dat ook geldt voor vluchten van Europese maatschappijen met zowel een eigen als een Amerikaans vluchtnummer. Maar de luchtvaartmaatschappijen kunnen ook zelf beslissen om uit voorzorg een luchtruim te mijden, zoals KLM, Air France of Lufthansa deden.

Mertens, zelf een voormalige piloot, noemde het ook nog “een circus” voor wie moet opstijgen uit Dubai. Piloten moeten dan meteen ook radiocontact hebben met de Iraanse luchtmacht om het leger daar te verwittigen: ‘Pas op, wij komen eraan, schiet ons niet neer’. “En die situatie is nog altijd zo”, aldus Mertens. “Mijn collega-piloot zegt dat ze zeer nerveus zijn bij de Air Defence Radar Iran. Als je een beetje afwijkt van je geplande route omwille van een onweer of zo dan roepen ze je onmiddellijk op om te weten waar je bent en wat je bedoeling is.”

EASA raadt vluchten boven Iran af

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) heeft vanavond de Europese luchtvaartmaatschappijen aanbevolen om tot nader order niet over Iran te vliegen. “Op basis van alle beschikbare informatie is het onze aanbeveling dat vliegen over Iran op elke hoogte tot nader order moet worden vermeden”, aldus het Europese agentschap.




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Roger Rymen

    Het verbaasde mij al direct na het doden van die Iraanse super-generaal dat er nog Westerse vliegtuigen boven Iran vlogen. Dit was het lot toch tarten, niet (denk maar aan vlucht MH17)? Trouwens zolang geen ernstige schadevergoedingen zijn uitbetaald aan slachtoffers en eigenaar van de Boeing zouden alle landen moeten weigeren om nog op Iran te vliegen wegens té groot risico van een soldaat die "per vergissing" op zijn knopje duwt.

  • Dave Decoster

    Wat een geruststelling dat je nu over Irak vliegt.

  • Marc Baeyens

    Eerst klonken de Iraniërs nochtans zo overtuigend. Een passagiersvliegtuig neerhalen, wie doet nu zoiets, tenzij een schurkenstaat. Trouwens nu proberen ze een leugen door een nog grotere leugen te maskeren. Een vergissing, lol. Veronderstel één seconde dat zo'n staat de atoombom heeft. Europa zou beter wat minder naïef zijn.

  • Jacques Mertens

    Het valt heel erg op dat Russische vliegtuigen wél nog over Iran vliegen. De Russen hebben blijkbaar hele goede banden met het Iraanse regime. En dat er een Oekraïens vliegtuig is neergehaald is per ongeluk natuurlijk.

  • Koen Theys

    Dan gaan we met zijn allen doodleuk over Irak gaan vliegen