Wereld drinkt minder bier

Thinkstock
Het ziet ernaar uit dat de wereld zijn "booze"-piek heeft bereikt. De consumptie van alcoholische dranken is in 2016 1,4 procent gezakt naar 250 miljard liter volgens het Britse onderzoeksbureau IWSR.

Dat is het tweede jaar op rij dat de consumptie daalt. De daling is vooral te wijten aan een verminderd bierverbruik. Bier is verantwoordelijk voor drie vierde van alle geconsumeerde alcohol uitgedrukt in volume. Bierconsumptie daalde 1,8 procent naar 185 miljard liter vorig jaar. De daling ligt voor 99,6 procent aan China, Brazil en Rusland, drie van de vijf grootste markten.

Economie en veranderende smaken spelen grootste rol

Zowel economische factoren als veranderende smaken spelen hierin een rol. In 2001 stak China Amerika voorbij als grootste bierconsument. China bereikte in 2013 een piek en sindsdien gaat het verbruik weer achteruit. Dat ligt onder meer aan het feit dat Chinese bierdrinkers nu van lokale, goedkopere bieren omschakelen op premium bier en geïmporteerd bier. Oudere verbruikers vinden bier ook steeds minder interessant. De Chinese dertigers verkiezen steeds vaker wijn en de veertigers baijiu, de nationale likeur.

In Brazilië en Rusland is de economie een grotere factor. De consumptie nam daar met 7 procent af.

Inkomen en globalisatie bepalen bierconsumptie
Bierconsumptie varieert volgens de rijkdom van een land. Uit een studie uit 2016 van Liesbeth Colen en Johan Swinnen van de Universiteit van Leuven blijkt dat toename van inkomen en globalisatie een invloed hebben op bierconsumptie. Naarmate het bbp per hoofd in armere landen stijgt, wordt bier populairder. Wanneer het bbp per hoofd echter meer is dan 27 000 dollar, neemt de consumptie weer af, waarschijnlijk omdat mensen zich dan bewuster worden van de gevaren van alcohol voor de gezondheid. Consumenten kunnen dan ook voor duurdere drankjes opteren, zoals wijn. Naarmate een land meer geglobaliseerd is, stijgt de bierconsumptie.