Wasmiddelproducent China zegt 'sorry' na racistische reclame

Screenshot YouTube
Een Chinees bedrijf heeft haar excuses aangeboden voor een commercial voor een wasmiddel die een storm van protest heeft veroorzaakt omdat hij racistisch zou zijn. Hierin werd een zwarte man in een wasmachine gestopt en kwam hij er later als een lichtgekleurde Aziaat weer uit.

De reclame werd een maand geleden in China al op televisie en in bioscopen vertoond, maar toen maakte deze weinig reacties los. Pas toen de Amerikaanse muzikant Christopher Powell, die werkt bij het Guiyang Symphony Orchestra, de clip vorige week op Facebook zette, ontstond er wereldwijd protest.

"Te gevoelig"

Vorige week zei wasmiddelproducent Qiaobi nog in een reactie dat de buitenlandse critici te gevoelig waren, maar nu heeft het bedrijf verklaard racisme "sterk te veroordelen". "We vinden het vervelend dat Afrikaanse mensen zijn gekwetst doordat het filmpje zo vaak is gedeeld. We hopen oprecht dat mensen er niet te veel achter zoeken."

In de commercial staat een jonge Chinese vrouw de was te doen als er een zwarte man binnenkomt, met een paar verfvlekken op zijn gezicht. Ze kijken elkaar broeierig aan en de vrouw stopt een wastablet in zijn mond. Vervolgens duwt ze hem in de wasmachine en gaat op het apparaat zitten terwijl je de man hoort schreeuwen. Tot grote vreugde van de vrouw komt er daarna een lichtgekleurde Chinese man met een smetteloos wit shirt uit de machine.

De afgelopen dagen is het filmpje 6,5 miljoen keer bekeken op YouTube.