Waar stortte MH370 neer? Onderzoek geluidsgolven leidt naar twee locaties en naar alternatieve vliegroute

Usama Kadri
Het vliegtuigwrak van vlucht MH370 is nog altijd niet teruggevonden. Het toestel crashte in 2014 ergens in de gigantische Indische Oceaan. Een wiskundige komt nu met een nieuwe theorie, gebaseerd op zijn onderzoek naar geluidsgolven onder en boven water, om de crashlocatie te bepalen. Dr. Usama Kadri stelt twee plaatsen voor én een mogelijke alternatieve vliegroute van MH370.

De verdwijning van vlucht MH370 blijft een van de grootste mysteries in de geschiedenis van de luchtvaart. Het toestel van Malaysian Airlines met 239 mensen aan boord stortte op 8 maart 2014 neer, maar wáár precies kon nooit achterhaald worden. Dr. Usama Kadri van de Cardiff University in Wales deed onderzoek naar geluidsgolven onder water om de plaats van impact te bepalen. Ook hij vond het wrak niet, maar kon wel twee mogelijke locaties voor de crash naar voren schuiven. Eén theorie legt die plaats een stuk noordelijker in de Indische Oceaan dan tot nu toe aangenomen. Een andere gaat uit van een alternatieve vliegroute, dichter bij Madagaskar.

Kadri baseert zich op golven, in en uit het water. “Wanneer je een kiezelsteen in een meer laat vallen, worden er watergolven gegenereerd vanaf de locatie van de inslag, terwijl geluidsgolven het spetterende geluid creëren dat je hoort”, schrijft hij in zijn artikel voor The Conversation. “Een ander type golf wordt ook in het water gegenereerd: een hydroakoestische. Net als bij een geluidsgolf, bewegen hydroakoestische golven relatief langzaam door het dichte water, aan 1.500 meter per seconde.”

Na de impact van een voorwerp in het water verdwijnen de golven aan de oppervlakte langzaam uit ons zicht, maar de “akoestische-zwaartekrachtgolven” blijven zich wel voortbewegen op grotere diepte. In het geval van een vliegtuig zoals de MH370 is die impact aan de oppervlakte enorm, met grote golven tot gevolg en ook “een familie van geluidsgolven door de plotse drukverandering, gekend als akoestische-zwaartekrachtgolven”. Die kunnen nog duizenden kilometers verder golven door het water en daaruit kan cruciale informatie afgeleid worden over de plaats van impact.

De twee mogelijke crashlocaties zijn omcirkeld.
Usama Kadri De twee mogelijke crashlocaties zijn omcirkeld.

Door twee ver uit elkaar liggende stations met onderwatermicrofoons in de Indische Oceaan konden Kadri en zijn collega Davide Crivelli in 2017 zulke signalen opvangen en analyseren om zo de vermoedelijke locatie van de crash van MH370 te bepalen. De opnames van een van de stations waren onduidelijk door militaire oefeningen in de buurt. Volgens Kadri zijn er ook op onverklaarbare wijze 25 minuten aan data verdwenen. 

De onderzoekers kwamen uiteindelijk uit op nog twee mogelijkheden. Ze ontdekten bovendien dat de elasticiteit van de zeebodem ook een belangrijke factor in het blootleggen van de exacte plaats van de crash. Die elasticiteit laat toe dat de golven aan een hogere snelheid van 3.500 meter per seconde door de zeebodem gaan dan door het water. Daar is in eerdere studies geen rekening mee gehouden en dat beïnvloedt de bepaling van mogelijke locaties.

Noordelijke Indische Oceaan

De wetenschappers stellen nu verder onderzoek van de signalen voor om na te gaan of er effectief sprake kan zijn van een nieuwe, afwijkende plaats van impact, met name in het noordelijke deel van de Indische Oceaan. “De invloed van sommige van deze signalen valt binnen het gebied waar ook de signalen van de militaire actie werden opgepikt, dus het is mogelijk dat de signalen daarmee verband houden”, klinkt het. Maar het zou anderzijds ook kunnen dat de signalen wel degelijk afkomstig zijn van de neergestorte MH370 en dan is het vliegtuig mogelijk neergestort in de noordelijke Indische Oceaan (linksboven op het beeld hierboven) en niet in het zuidelijke deel.

De oorzaak van de crash blijft vooralsnog evenzeer een mysterie. Al gaan heel wat experten ervan uit dat de piloot, Zaharie Ahmad Shah, het toestel opzettelijk liet crashen. In vijf jaar tijd zijn er amper drie bevestigde wrakstukken van een vleugel van de MH370 gevonden.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc De Laet

    Als een vliegdekschip er 70 jaar over doet om gevonden te worden, hebben we nog wat wachttijd te gaan hé.

  • Sonja Geirland

    Onbegrijpelijk dat ze dit nog altijd niet gevonden hebben, vreselijk voor de families

  • Jef Van De Plas

    Er is toch ook het verhaal van die visser die hem zien vallen heeft, en dat pas na een jaar zegde...

  • pieter De Potter

    ' relatief langzaam door het dichte water, aan 1.500 meter per seconde.' Normaal gaan akoestische golven in de lucht aan 340m per seconde.