Vrouw verhuurt studio via Airbnb maar niets kon haar voorbereiden op wat ze zou aantreffen bij haar terugkomst

Facebook
Ze had drie jaar geleden alles uit de kast gehaald om van de uitgeleefde studio eigenhandig haar droomappartement te maken. Het hart van Laurie uit Parijs zakte haar dan ook in de schoenen toen ze haar flat binnenstapte, nadat ze die drie weken via Airbnb had verhuurd. De afschuwelijke stank beloofde niet veel goeds en dat bleek zelfs een understatement voor het stort dat ze aantrof.

"Overal lagen uitwerpselen, urine en een gigantische hoeveelheid lege alcoholflessen", vertelt ze. "Alles was besmeurd, van de vloer tot het plafond, van de hal tot de slaapkamer. Het bed was zelfs als toilet gebruikt. Ik was in shock. Was dit de flat die ik voor drie kwart met eigen handen had opgeknapt? Tijdens mijn vakanties? Met het grootste oog voor detail?"

Ze nam meteen contact op met Airbnb, maar daar werd ze letterlijk aan het lijntje gehouden. "Ik contacteerde het bedrijf een eerste keer op 22 augustus omdat de huurder niet wilde vertrekken, hoewel de drie weken voorbij waren", vertelt ze. "Een week later ging hij dan toch en ontdekte ik de ravage. Elke keer ik belde, kreeg ik te horen dat er contact met me opgenomen zou worden, maar dat was niet het geval. Ik bleef maar bellen, maar zonder resultaat."

Schadevergoeding
En daarom haar oproep op Facebook. "Het is niet van mijn gewoonte, maar ik eis gewoon een reactie. En ik wil een schadevergoeding, van de huurder of van Airbnb, zodat ik mijn flat kan laten ontsmetten, schoonmaken en in ere kan herstellen", zegt ze nog. Zelf zegt ze dat de schade wordt geschat op 10.000 euro. Intussen zou er wel een afspraak zijn gemaakt om het dossier te bespreken. (lees hieronder verder)

Il était une fois mon studio charmant

Il était une fois une jolie histoire entre un coquet studio (certes vieillot) et une jeune femme qui rêvait de vivre à Paris. Ces deux-là cohabitaient tellement bien que cette dernière décida de lui...

De vrouw verhuurde haar flat al verscheidene keren omdat ze vaak voor het werk naar alle uithoeken van Frankrijk reist en nog nooit had ze problemen. "Het is vast een kans van een op een miljoen dat je op een individu stuit zoals dit. En zijn profiel deed niet vermoeden dat er iets met hem aan de hand was. Hij had zelfs al een positieve commentaar van een vorige verhuurder gekregen. Ik troost me ermee dat het iedereen had overkomen", zegt ze nog.

Facebook
Facebook
Facebook
Facebook

Airbnb heeft intussen ook zelf gereageerd aan onze redactie: "We hebben een nultolerantie voor dit soort gedrag, hebben de betrokken gast van Airbnb verwijderd en bieden de host nu de nodige ondersteuning. Er hebben al meer dan 200 miljoen gasten in Airbnb's verbleven en slechte ervaringen zijn uiterst zeldzaam."




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Vdb Vdb

    Heb via Airbnb in New York gelogeerd en was top, Airbnb kan hier niets aan doen, kan evengoed gebeuren in een hotel en dit door mensen met niveau nihil.

  • Maria Groene

    Ik werk zelf in een hotel en kan je zeggen dat dit niets nieuws is. Gelukkig is dit niet iers wat vaak voorkomt . Hoezo airbnb verantwoordelijk stellen als je hier geld mee verdiend krijgen zij toch ook niets waarom moeten ze dan wel de schade betalen? Elke job heeft zijn risico en je huis verhuren ook.

  • JF Detrazegnies

    Geen compassie, als je verhuurt via een abnormale weg dan kan je dit tegenkomen. Via de normale weg moet er al 3 maand waarborg betaald worden. Dat doet het kaf van het koren al scheiden. En eerlijk gezegd, iets moois en proper, verhuur het niet. Er zijn maar weinig propere huurders.

  • Jan Verlinden

    Dat zoek je zelf natuurlijk

  • Jean Dujardin

    Wendy Vm, volledig met u eens. Bij ons hetzelfde geval. Kinderen helpen gewoon netjes mee. Hoe kan je in godsnaam zo leven