Nee, Duitse piloten weigerden niet om vluchtelingen te repatriëren

Getty
Duitse media berichtten deze week dat Duitse piloten al maanden zouden weigeren asielzoekers te deporteren. Het verhaal werd wereldwijd opgepikt, maar blijkt niet helemaal te kloppen. Tijdens de eerste negen maanden van 2017 weigerden piloten 222 mensen aan boord, maar niets wijst erop dat de vliegtuigen nooit opstegen.

Het nieuws, dat ook door deze krant werd opgepikt, deed uitschijnen dat Duitse piloten massaal in opstand kwamen tegen het deportatiebeleid van hun regering. De voorbije maanden zouden ze immers meer dan tweehonderd vluchten aan de grond gehouden hebben, omdat ze niet wilden deelnemen aan het terugsturen van mensen naar Afghanistan, waar het geweld nog niet geweken is na jaren van oorlog en de bezetting door westerse troepen.

Tussen januari en september zouden op die manier 222 vluchten geannuleerd zijn. Nadien bleek het om 222 asielzoekers te gaan, die piloten weigerden terug naar hun land van herkomst te vliegen.

Aan boord geweigerd

Dat aantal is correct, maar het nieuws van de vliegtuigen die aan de grond bleven staan, is dat niet. Het cijfer komt van een parlementaire vraag die gesteld werd door de partij Die Linke. De partij wou weten hoeveel deportaties tussen 1 januari en 30 september niet konden doorgaan omdat de luchtvaartmaatschappij of piloot de persoon weigerde te deporteren.

Volgens de regering zijn in die periode in totaal 222 deportaties mislukt, omdat de luchtvaartmaatschappij de persoon aan boord weigerde. Uit niets blijkt dat de piloten weigerden te vliegen of dat de vliegtuigen niet opstegen.

Duitsland is een populaire bestemming voor vluchtelingen. Bondskanselier Angela Merkel toonde zich op het hoogtepunt van de vluchtelingenstroom in 2015 ontvankelijk voor de migratie. Van het anderhalf miljoen mensen dat toen Duitsland binnenkwam, was een derde afkomstig uit een ander EU-land.

Veiligheid

Een piloot die woensdag anoniem getuigde op de Duitse omroep RBB legde uit dat de incidenten verband hielden met de veiligheid van de andere passagiers, en niets te maken hadden met zorgen om de veiligheid van de vluchteling in hun thuisland.

Als een vluchteling gedeporteerd wordt, zo legde hij uit, vindt voor de vlucht een persoonlijke ontmoeting plaats met de piloot. Indien de vluchteling tijdens die ontmoeting aangeeft dat hij niet mee wil, wordt hij doorgaans aan boord geweigerd, aldus nog de piloot.

Dit is een update van een eerder artikel dat de foutieve informatie bevatte




44 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Van Rompaey

    Allemaal ontslagen.

  • Karel Van Geel

    Dan is het hoog tijd dat men hen wettelijk verplicht dit wel te doen.

  • frans Vullings

    laat deze piloten de kosten van levensonderhoud betalen en schuif dit niet af op de belastingbetaler

  • george patrick martou

    een kapitein is baas op zijn schip, een piloot in zijn vliegtuig, hij mag beslissen hoor zonder problemen zodus !

  • Etienne Boghmans

    Je kan niemand ontslaan omdat hij zijn werk goed doet. Het is de piloot die verantwoordelijk is voor de veiligheid van en de goede orde op zijn vlucht. Er is maar al te vaak gebleken dat dergelijke deportaties voor heel wat onrust zorgen