Vliegtuig met 100 inzittenden crasht vlak na opstijgen tegen gebouw in Kazachstan

Reddingswerkers zijn volop bezig met het redden van overlevenden.
AP Reddingswerkers zijn volop bezig met het redden van overlevenden.
Een passagiersvliegtuig van de Kazachse vliegtuigmaatschappij Bek Air is vlak na vertrek van de luchthaven van Almaty in Kazachstan neergestort. Aan boord waren 95 passagiers en vijf bemanningsleden. Hoewel de autoriteiten eerst zeiden dat er minstens 15 doden vielen, is dat cijfer intussen bijgesteld naar 12 dodelijke slachtoffers.

Het vliegtuig van de Kazachse maatschappij Bek Air met aan boord een honderdtal inzittenden - 93 passagiers en 5 crewleden - stortte kort na het opstijgen in Almaty neer. Het toestel van het type Fokker 100 verloor meteen aan hoogte en crashte tegen een betonnen muur en tegen een gebouw van twee verdiepingen in bewoond gebied. 

Het huis dat geraakt werd, was nog in opbouw en er was niemand aanwezig op het moment van het ongeval, aldus een woordvoerder van het nationaal rampenagentschap. Volgens hem is de reddingsoperatie in het vliegtuig ondertussen afgerond.

17 mensen kritiek

“Veertien mensen stierven ter plaatse en eentje in het ziekenhuis”, meldden de autoriteiten. Later werd het aantal dodelijke slachtoffers gecorrigeerd naar twaalf. Zeventien mensen zouden in kritieke toestand zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Minstens 60 mensen hebben het ongeval overleefd en kregen medische bijstand, klonk het bij de luchthaven. 

De gemeentelijke autoriteiten spreken van 66 gewonden, meldt persbureau Reuters. Het is niet duidelijk hoe het met de overige inzittenden gesteld is. Veel mensen liepen volgens gezondheidswerkers zware verwondingen aan het hoofd op.

“Het leek wel een film”

Een overlevende vertelde aan de nieuwswebsite Tengrinews dat ze een angstaanjagend geluid hoorde, voordat het vliegtuig hoogte begon te verliezen. “Het vliegtuig vloog schuin. Het leek wel een film: iedereen begon te schreeuwen, mensen huilden.”

Een andere overlevende, zakenman Aslan Nazaraliyev vertelde aan de krant Vremya dat het vliegtuig ongeveer 2 minuten na het opstijgen hevig begon te trillen. “We begonnen plots te vallen”, zegt hij. “Niet verticaal, maar in een hoek. Het leek alsof de controle over het vliegtuig volledig weg was.”

Zes kinderen

Het gaat om een toestel van het type Fokker 100. Aan boord waren 95 passagiers en 5 crewleden. Volgens de lokale autoriteiten zijn 35 passagiers, onder wie zes kinderen, gewond geraakt. Volgens een journalist van persbureau Reuters hing er een dichte mist rond het vliegveld van Almaty.

REUTERS
AP

Betonnen muur

Het vliegtuig was onderweg van Almaty naar de Kazachse hoofdstad Nur-Sultan (voorheen Astana). Het toestel zou volgens de Kazachse luchtvaartautoriteiten direct na vertrek hoogte hebben verloren. De Fokker-100 boorde zich vervolgens door een betonnen muur en kwam uiteindelijk tot stilstand in een twee verdiepingen tellend gebouw vlak bij de luchthaven.

Vloot Bek Air aan de grond

De operaties van Bek Air werden opgeschort tot de oorzaak van het ongeval duidelijk is. De vloot van Bek Air bestaat uit Fokker 100-toestellen. Er werd een overheidscommissie ingesteld om de crash te onderzoeken.

AP
Het wrak van het gecrashte vliegtuig in Almaty, Kazachstan.
REUTERS Het wrak van het gecrashte vliegtuig in Almaty, Kazachstan.
REUTERS
REUTERS
AP
REUTERS
AP
AP
AP
AP
AP
REUTERS
AP



6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jefken Uyttendaele

    een opstijgend vliegtuig met veel brandstof dat niet in brand vliegt bij het neerstorten ? gelukkig voor de passagiers .

  • RENE LENAERTS

    Gezien de weersomstandigheden is ijsvorming op de vleugels een mogelijke oorzaak als ze niet voor de start er tegen behandeld werden.

  • bart willems

    Jean Goyvaerts, fokker 100 is een JET type. Niet te verwarren met de Fokker 50 waar U over spreekt.

  • Dirk Van Aelst

    Jean, ik weet niet waar je je info haalt, maar de Fokker-toestellen (50, 70 en 100) zijn weliswaar oud maar altijd zeer betrouwbaar gebleken. Weinig incidenten en accidenten en nog minder slachtoffers. Graag staven met feiten en cijfers man!

  • Kris Landuit

    Rip! Sterkte aan de nabestaanden.