Verslag speurtocht naar MH370 rept met geen woord over tijdelijke 'verdwijning' zoekschip

AP
Na twee weken speuren is er nog geen spoor van het wrak van de verdwenen vlucht MH370 gevonden. Dat blijkt uit het recentste verslag over de nieuwste zoektocht. Maar ditmaal werd al evenzeer uitgekeken naar een verklaring waarom het zoekschip, de Seabed Constructor, zélf plots drie dagen lang van de radar verdween. Die verheldering kwam er niet.

Dat het vliegtuig MH370 vier jaar na zijn verdwijning nog altijd niet kon gelokaliseerd worden, deed waarschijnlijk niemand van zijn stoel vallen. De oren werden deze keer dan ook vooral gespitst om te horen waarom het zoekschip van het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity tussen 1 en 4 februari bijna 80 uur lang zijn trackingsysteem had uitgeschakeld. De Maleisische regering repte er met geen woord over tijdens haar tweede wekelijkse update over de zoektocht. Ook het Texaanse Ocean Infinity gaf geen verklaring voor de tijdelijke 'verdwijning'. En dus blijven speculaties en complottheorieën voortleven.

De Seabed Constructor zette na tien dagen scannen in de nieuwste zoekactie plots het automatische identificatiesysteem (AIS) uit. Het schip kwam pas drie dagen weer boven water toen het op weg bleek naar het Australische Fremantle, waar het inmiddels volgens plan ook aanmeerde. 

Zorgwekkende ontwikkeling

"Deze ontwikkeling vind ik vreemd en zorgwekkend", zei KS Narendran, die een familielid aan boord van MH370 had. "Als die stilte en onzichtbaarheid opzettelijk waren, dan moet er een bevredigende verklaring voor gegeven worden om verdachtmakingen te vermijden. Als er andere redenen voor waren, dan zouden we die moeten vernemen omwille van de transparantie."

Een van de speculaties was dat de Seabed Constructor in het geheim een ommetje zou gemaakt hebben naar een gezonken schip met mogelijk schatten aan boord. Anderen voerden dan weer aan dat het volgsysteem mogelijk haperde of dat het uitgeschakeld werd om een belangrijk gebied te kunnen onderzoeken zonder eventuele vermoedens dat het wrak gevonden zou zijn.

Op 12 februari hervat de Seabed Constructor de zoektocht vanuit Fremantle. 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frans Peeters

    over Boeing 777 waren de subjectieve conclusies sneller

  • jean petermans

    Logisch toch, het rapport betrof de evolutie of toestand tot op de datum van 31-01-2018

  • Gerard Braeckmans

    Misschien is het rapport over de verdwijning ook verdwenen!

  • Jean Schoups

    Als je tijdens je "schattenjacht" iets waardevol vindt dan hang je dat ook niet aan de grote klok!!!

  • johanneke li

    gezien het bedrijf oorspronkelijk naar gezonken schepen/schatten zoekt is dat wel begrijpelijk, anders kunnen concurrenten aan de hand van de transponder ontdekken waar er zo'n mogelijke buit ligt. bij het zoeken naar MH730 kunnen ze natuurlijk ook andere wrakken tegenkomen die hun interesse kan opwekken.