Verbluffend: crashtest toont vooruitgang van autoveiligheid sinds 1997



Zijn auto's vandaag veiliger dan twintig jaar geleden? Reken maar. Het bewijs wordt geleverd door deze crashtest waarbij een Rover 100 uit 1997 en een Honda Jazz van dit jaar tegelijk met 65 per uur tegen een muur knallen. De video werd gemaakt naar aanleiding van de 20ste verjaardag van Euro NCAP, het onafhankelijk consortium van organisaties en overheden dat in februari 1997 werd gelanceerd.

Voormalig Formule 1-baas Max Mosley, de eerste voorzitter van Euro NCAP, verklaarde dat "duizenden dodelijke ongevallen" werden vermeden door de invoering van het veiligheidsprogramma.

De Rover had geen airbags in de passagiersstoelen die de crashtestpoppen beschermen. In de test werd de voorkant van de auto volledig vernield. Het model kreeg bij een eerste test in 1997 één ster op veiligheid maar werd enkele maanden later uit de verkoop gehaald. De moderne Honda bleek na de test veel minder schade te hebben opgelopen. In het hele interieur gingen bovendien airbags af. De Honda kreeg onlangs vijf sterren voor veiligheid.

Volgens het Britse onderzoekscentrum Thatcham Research hebben dergelijke tests voor veiligheidsmaatregelen gezorgd die op hun beurt resulteerden in een daling van het jaarlijks aantal dode of zwaargewonde auto-inzittenden van 63 procent: van 23.000 in 1997 naar 8.500 in 2015.

De crashtests voor auto's van Euro NCAP worden vanaf volgend jaar strenger. Voor dit jaar heeft Euro NCAP een groot aantal van 45 crashtests gepland, omdat een aantal autobouwers die nog wilden laten uitvoeren voor de strengere normen van kracht worden. "We testen vandaag reeds meer veiligheidsaspecten van een auto dan toen we in 1997 van start gingen, en dat zal blijven toenemen. Volgend jaar zullen we systemen testen die aanrijdingen met fietsers vermijden. We hebben ook erg ambitieuze plannen voor de periode van 2020 tot 2025", aldus secretaris-generaal Michiel van Ratingen.

Er wordt vandaag door Euro NCAP niet enkel onderzocht hoe een auto inzittenden en voetgangers beschermt bij een aanrijding, maar ook hoe technologie in een auto in de eerste plaats een aanrijding weet te vermijden.

Euro NCAP is een onafhankelijk consortium van organisaties en overheden. In België zijn Touring en Test-Aankoop betrokken. Touring maakt deel uit van Euro NCAP-lid FIA en Test-Aankoop van Euro NCAP-lid ICRT, dat consumentenorganisaties groepeert.

Euro NCAP publiceerde ondertussen meer dan 630 veiligheidsratings. Twintig jaar na de oprichting hebben negen van de tien in Europa verkochte wagens een rating van Euro NCAP. De leden van Euro NCAP zelf financieren jaarlijks 12 tot 15 crashtests, de rest wordt gefinancierd door de sector.

Euro NCAP werkt met een systeem van sterren, waarbij een rating van 1 ster duidt op een zwak resultaat en een rating van 5 sterren op het best mogelijke.