Van 90 naar 80 km/h op Franse wegen: nog geen jaar na invoering zet Assemblee licht op groen voor versoepeling

28 juni 2018: een wegenwerker vervangt aan een Franse departementale weg  het 90 km/h-bord door een 80 km/h-bord.
AFP 28 juni 2018: een wegenwerker vervangt aan een Franse departementale weg het 90 km/h-bord door een 80 km/h-bord.
De snelheidsverlaging op Franse secundaire wegen van 90 km/h naar 80 km/h gaat amper een jaar na de invoering gedeeltelijk op de schop: de Assemblee heeft het licht op groen gezet voor een versoepeling waarbij departementen en burgemeesters zelf kunnen beslissen.

De doorgevoerde verlaging op 1 juli 2018 omvatte meer dan 400.000 kilometer aan Franse wegen. Een afname van de maximumsnelheid was volgens de Franse regering een noodzakelijke veiligheidsmaatregel om het aantal verkeersdoden te doen dalen. Een manier om extra snelheidboetes uit te schrijven en zo de schatkist te spijzen, klonk het verwijt van de tegenstanders.

Vandalisme

Ook de ‘gele hesjes’ spraken van een pestmaatregel. Bij hun eerste protesten rond de (inmiddels afgevoerde) accijnzenverhoging van de dieselprijs, klonk het luid en duidelijk dat de snelheidsverlaging meteen diende geschrapt te worden. Een groot deel van de manifestanten woont in landelijke gebieden en wordt dagelijks met de nieuwe verkeerssituatie geconfronteerd. Het bleef niet bij demonstreren alleen: duizenden snelheidscamera’s zijn de afgelopen maanden het slachtoffer geworden van vandalisme. Geschat wordt dat 80 procent van de camera’s inactief is.

Frans premier Édouard Philippe ging vorige maand overstag en liet zijn aanvankelijke protest tegen een versoepeling varen. Een amendement aan de wet dat de steun heeft van president Macrons partij La République En Marche voorziet nu dat voorzitters van een Conseil départemental (de verkozen raad van een departement) in samenspraak met burgemeesters kunnen aftoetsen of een eventuele verhoging naar 90 km/h opportuun is. Zij krijgen hierover de eindverantwoordelijkheid. Die wijziging is gisteravond laat goedgekeurd in de Assemblee. De tekst gaat nu naar de Senaat waar hij later wordt besproken. Deze zomer overal als vanouds 90 km/h rijden op Franse departementale wegen, is dus niet aan de orde.

Volgens de Franse minister van Verkeer Elisabeth Borne heeft de 80 km/h- verlaging in de tweede helft van 2018 geleid tot 127 minder verkeersdoden.  Cijfers die oppositiepartij Les Républicains, voorstander van een versoepeling, in twijfel trekken.

In 2017 vielen er 3.500 verkeersdoden op Franse wegen (66,9 miljoen inwoners), bijna dubbel zoveel dan in het Verenigd Koninkrijk (1.792 verkeersdoden; 65,6 miljoen inwoners). 

Een in brand gestoken snelheidscamera nabij het Zuid-Franse Sète.
AFP Een in brand gestoken snelheidscamera nabij het Zuid-Franse Sète.



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stefan Vantstraat

    Het vervelende is dat tot op heden (ben net terug uit Frankrijk) op de meeste plaatsen de borden die 90 aangeven er nog steeds staan terwijl je eigenlijk maar 80 mag rijden. Als deze aanpassing erdoor komt weet je dus echt niet meer wat je moet doen.

  • karel van zand

    De Fransen hebben veel meer haar op hun tanden dan de ja-knikkende Belg.... Viva la Rebuplique

  • Christine Laevers

    Sommige Franse burgemeesters wantrouwen die 'eindverantwoordelijkheid'. Anderen hebben geen geld meer om de verkeersborden weeral te vervangen door andere. Maar de rurale bevolking heeft het begrepen: ook al staat er 80, dan mag er 90 worden gereden. Vele snelheidsdetectoren zijn trouwens nog altijd weg of defect, dankzij de gele hesjes. Niemand is gehaast.

  • vandekempen bart

    op de landelijke uitgestrekte franse wegen 80 per uur is belachelijk.

  • Johan Van Biesen

    Ze moeten ook de zeveraars die amper 30 per uur rijden op wegen waar 50 toegestaan is beboeten, dat zorgt voor ergernis en verkeersagressie!