Uber krijgt de wind van voren: waar mag het wel nog?

Europees protest tegen Uber klinkt steeds luider

Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet heeft het helemaal gehad met Uber. Hij dient een strafklacht in omdat de taxidienst de Brusselse taxiregels ondanks een verbod blijft schenden. Maar ook in tal van andere Europese steden ligt Uber onder vuur omdat het zich niet aan de geldende regels zou houden. Een overzicht.

Het was hun week niet bij Uber, en zeker niet op het Europese hoofdkwartier in Amsterdam. Maandag beet Nederland de spits af met een landelijk verbod op het particuliere UberPop. Amper een dag later was Spanje aan de beurt: een rechter verklaarde Uber illegaal in Madrid, Barcelona en Valencia, drie steden waar de dienst tot nu toe actief was. In Frankrijk beslist een rechter vandaag over een eventueel verbod. En ook vandaag kondigde Brussels minister Pascal Smet (sp.a) in De Morgen aan dat hij naar de rechter trekt omdat Uber zijn dienst blijft aanbieden ondanks een verbod en gesprekken met het Brussels gewest. Ondertussen zijn meer dan 10 voertuigen van Brusselse Uberchauffeurs al in beslag genomen.

Poll

"Onder de noemer 'innovatie' aan uitbuiting doen, dat mag niet": bent u het eens met Pascal Smets kritiek op Uber?

  • Ja 70%
  • Neen 27%
  • Geen mening 3%

Wereldwijd protest

Dat Ubers komst dus niet bij iedereen in goede aarde valt, mag duidelijk zijn. Al sinds 2009 legt de startup bij elke uitbreiding naar een nieuwe stad er de lokale taxisector het vuur aan de schenen. De reguliere chauffeurs reageren meestal woest op de manier waarop Uber zijn diensten aanbiedt, vaak zonder de strenge overheidscontrole waar zij wel aan onderworpen zijn. "Innovatie mag niet te koste gaan van uitbuiting", zo zei minister Smet vanmorgen nog.

Uber is nu actief in 243 steden en regio's in 51 landen. Maar ondanks die hoeveelheid zijn de bezwaren meestal dezelfde: oneerlijke concurrentie en chauffeurs die niet over de juiste vergunningen beschikken om passagiers te vervoeren. De meeste tegenstand komt uit Europa - bijvoorbeeld ook uit Duitsland waar Uber niet meer toegelaten is in Hamburg en Berlijn - maar ook in de VS zelf zijn er klachten. Zo is de dienst pas nog verboden in de stad Portland, lopen er rechtzaken in San Francisco en Los Angeles, en heeft Uber zijn activiteiten moeten staken in de steden Las Vegas en Reno in de staat Nevada. Ook in San Francisco, nochtans Ubers bakermat, en Los Angeles lopen rechtzaken omdat het bedrijf valse informatie zou hebben gegeven en illegaal tarieven zou aanrekenen voor een 'safe ride' en een 'airport fee toll'. In de staten Pennsylvania en Virginia waren er problemen in het verleden, maar heeft Uber wel een overeenkomst kunnen sluiten met de overheid.

Verboden zijn er tot slot ook in enkele Aziatische landen en steden. Thailand, Taiwan en de Filippijnen zien Uber liever niet komen, net zoals enkele Indische steden waar de dienst vogelvrij werd verklaard nadat een Uberchauffeur een van zijn vrouwelijke passagiers had verkracht.

Bekijk de kaart hier op groter formaat.

REUTERS