Twee fatale verkeersruzies op één dag in Nederland: “Auto brengt het slechtste in ons naar boven”

Bij een zwaar verkeersongeval op de N210 bij Lekkerkerk zijn twee mensen om het leven gekomen.
ANP Bij een zwaar verkeersongeval op de N210 bij Lekkerkerk zijn twee mensen om het leven gekomen.
Twee dodelijke ongevallen in Nederland vlak voor kerst zijn vermoedelijk het gevolg van verkeersruzies. Waarom het verkeer het slechtste in ons naar boven brengt? “We willen ons eigen stukje asfalt veroveren.”

Een drama op het asfalt, vlak voor kerst. De kerk in het Nederlandse Lekkerkerk stond op eerste kerstdag stil bij het verlies van twee 29-jarige mannen die zondag omkwamen bij een frontale botsing op de N210. Voor het leven van een derde inzittende wordt gevreesd. “Een donderslag bij heldere hemel”, zegt Marlene ’t Hart van de hervormde kerk.

Ruzie

De politie houdt alle scenario’s open, maar het ongeval lijkt voorafgegaan te zijn door een verkeersruzie. De slachtoffers waren op de terugweg van de doop van hun neefje toen ze het aan de stok kregen met een bestuurder van een personenauto. Volgens mensen uit de omgeving probeerden ze op een rotonde op de N210 een wagen van zich af te schudden. Toen de auto van de slachtoffers remde, knalde een personenbusje achterop. Een 28-jarige bestuurder is na het ongeval opgepakt.

Ook in Amsterdam lijkt een verkeersruzie te zijn uitgelopen in een dodelijk ongeval. Een 34-jarige vrouw en een 44-jarige man uit Wormerveer verongelukten zondag op de A10 bij Amsterdam op de motor. Verschillende getuigen hebben aan de politie verklaard dat de motorrijders ruzie hadden met de bestuurder van een auto. Een 52-jarige man uit Krommenie is gearresteerd.

‘Territoriumdrift’

De Nederlandse verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen noemt het bizar dat twee vermoedelijke verkeersruzies zo kort achter elkaar fataal zijn afgelopen. “Dat hoor je bijna nooit.” Verkeersruzies komen volgens de expert wel aan de lopende band voor. “In de auto komt soms het slechtste en meest primitieve van de mens naar boven”, zegt hij. “De auto is een uitbreiding van hun ego. Veel mensen kunnen weinig hebben van anderen op de weg. Ze krijgen territoriumdrift en willen hun eigen stukje asfalt veroveren.”

Veel mensen kunnen weinig hebben van anderen op de weg. Ze krijgen territoriumdrift en willen hun eigen stukje asfalt veroveren

In de begrenzing van hun eigen auto voelen mensen zich anoniem, zegt Tertoolen nog. Bovendien geeft het apparaat hen een gevoel van macht. “Met een simpele voetbeweging kun je de pk’s laten brullen. Mensen willen een ander een poepie laten ruiken.”

Volgens Tertoolen kan het een heerlijk gevoel zijn om even gas te geven. “Maar het is maar een kleine stap naar dat andere gedrag, waarbij mensen al uit hun dak gaan als iemand zijn pinker niet gebruikt. Dan wordt de auto een gevaarlijk instrument.”

Bekijk ook:




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Niet alleen de auto, wielerterroristen zijn even erg, in groep kennen ze ook geen enkel respect voor de andere weggebruikers meer.

  • Peter de Wachter

    Gewoon gebrek aan respect en discipline, is buiten de auto ook het geval. Fietsers idem en daar buiten...

  • Guido Pintens

    da's zeker niet enkel in NL. Hier bij ons is het zeker niet beter gesteld met het machogedrag van een pak idioten die vinden dat je ook maar beter tegen 180/u rijdt, tenzij je een flitspaal tegen komt. En dan gaan die hypocrieten tegen 110 km/u er voorbij, om daarna opnieuw de macho te gaan uithangen. Compleet geschift gedrag, maar dat vinden ze normaal omdat ze vinden dat iedereen voor hen moét wijken

  • Bart Lauwers

    Rijd wekelijks in Nederland, ondanks de geweldige infrastructuur is de mentaliteit op de Nederlandse wegen rechtuit levensgevaarlijk : ze dwingen wel een gaatje af , van de oprit meteen naar links zonder rekening te houden met het andere verkeer .

  • Peter Janssen

    Gebrek aan elementaire beleefdheid, minachting en respectloosheid jegens onze verkeersregels zijn de oorzaken van toenemende agressie in het verkeer waarbij de auto als wapen wordt gebruikt. Macho en stoer blufgedrag en vooral intimidatie zijn typerend en we weten allemaal wie zich daar agressief van bedient?